Drikke til barn på to år

*FruM*

Elsker forumet
Mannen min og jeg er kanskje litt uenige på akkurat dette området nemlig! :P Jeg har hele tiden vært veldig på det at hun ikke trenger å få brus og saft på vanlige hverdager og når det ikke er noe spesielt, mens han lett kan gi henne det. (Saft vel og merke, ikke brus)

Hva tenker dere om saft?

Edit: Og har dere tips til drikke som er "bra" og drikke på varme sommerdager? Er redd hun ikke får i seg nok, og hun er plutselig ikke så glad i vann mer. Er det dumt å gi for mye melk? Har gitt henne det til frokost og kvelds.

Det er forresten snakk om denne, som er uten sukker: 

Fun+light+Jordb%C3%A6r+og+rabarbra.jpg

Det sies vel at det er bedre for barn å få saft med sukker, enn saft med kunstig søtningsstoffer.. (og fun light er bannlyst her inne etter som jeg har skjønt, både til store og små...)

Barn under 3 år skal ikke ha light saft.. Og forøvrig er jeg helt enig med deg, trenger ikke drikke saft på hverdagene - her er saft ekstra kos på lørdag...

Barn under 3 år skal absolutt ikke ha kunstig søtstoff, så akkurat den typen saft er vel noe av det verste hun kan få. Barna mine kommer aldri til å få noe med kunstig søtstoff, og selv får jeg migrene av det.

Men til drikke til hverdags generellt, synes jeg det er viktig at de lærer seg å drikke vann og melk. Tviler på at det er direkte skadelig at de får saft (da med sukker) til middagen f.eks, men jeg ser ikke vitsen.

Her er jeg vel mer som mannen din, vil jeg tro. Ungene får saft til middagen flere dager i uka. Men det er jo ikke store mengdene de drikker til maten. Så jeg syns ikke det er krise.
Utenom det, får de vann som tørstedrikk.
Brus har vi bare om lørdager, eller i bursdag.
Men styrer unna light versjonen av brus.
Dersom man ikke har diabetes, skal man faktisk ikke ha light versjonen av brus eller saft, fordi søtningsstoffene er værre, enn sukkeret.

Dere bør i det store og hele ikke gi Light produkter til jenta deres.

Her er link til NRK, http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.908914 
EDIT: ser at jeg har linet en gammel sak. Skal finne den nye.. Det tar nok bare litt tid her om morgenen.
EDIT 2: Link til matportalen i stede: http://www.matportalen.no/merking/tema/tilsetningsstoffer/stemmer_det_at_kunstige_sotstoffer_ikke_bor_gis_til_smaa_barn

Googler du Kunstig søtstoff og barn får du opp masse.

Når det kommer til spørsmålet ditt er jeg enig med deg. Barn trenger ikke saft hver dag. Men det kan være fint med litt ekstra kos på lørdag eller når de er syke og trenger mye væske.

Vår toåring får melk og vann i ukedagene, og på lørdagen får hun litt saft typ vanlig husholdning eller en økologisk en.

Her drikker vi ikke så mye saft, men det blir litt juice... Jeg vil ikke at hun skal få for mye av sukker og slikt jeg heller, men her er det sånn at vi bare må prøve å få i henne mat og drikke, så vi får ta andre ting når det kommer.. Jeg gir henne juicen som fåes i 3pk og finnes ved barnematen i dagligvareforretninger. Jeg synes ikke det gjør noe iallefall, men vi voksne drikker ikke brus i uka, så når hun blir større tilvennes hun jo det.. Men, dette er jo noe dere må finne ut av.. Noen synes brus og godter er greit hver dag, andre synes det er greit kun ved feiringer osv... Jeg synes brus og godter tilhører helgen, også kan man ta seg et glass saft/juice av og til om man ønsker det :)

Oi, jøss - dette viste jeg faktisk ikke, så takk!! :)
Men hvilken saft er "best" å gi dersom man skal gi saft?

Thea drikker mye melk til frokost og kvelds, og jeg prøver å gi henne vann noe hun har likt godt fra hun var mindre, men nå i det siste vil hun rett og slett ikke ha det, og da blir jeg litt rådvill. Særlig siden det er varmt om dagen og hun må få i seg drikke.

Så tips til drikke som er "bra" for henne å drikke tas i mot med takk!

Her er det vann og melk evt litt juice til vanlig (har sjeldent hatt brus og saft i hus) men nå får hun et lite glass saft med lactulose hver dag siden hun ikke liker smaken på lactulose. Syntes det er viktig at de lærer seg at saft, bus o.l. ikke er tørstedrikk, men noe vi kan kose oss med i blandt. Og som andre sier light produkter er bannlyst her pga kunstig søtningsmiddel.

Les bakpå saftflasken, står der søtstoff så styr unna. Står det sukker så er den bedre.
Ellers vet jeg ikke åssen du skal få i henne mer vann. Men ikke gi etter og gi henne saft dersom hun har gått noen timer med å bare drikke litt vann. Vær konsekvent og si at saft er kun for fest på lørdagene.

Juice f.eks er ofte ikke tilsatt sukker, selv om det ofte inneholder mye fruktsukker. Det går fint an å blande ut juice med litt vann f.eks. Ellers finnes det mange typer saft som er litt "bedre" enn andre safter. Jeg hadde sett etter en som ikke inneholdt for mye e-stoffer eller kunstige fargestoffer. Da innbiller jeg meg at f.eks solbær-sirup er et relativt ok alternativ f.eks.

Vær forresten også litt obs på saft hvor det står at den er sukkerredusert. Ofte har de erstattet sukkeret med kunstig søtstoff og da er det best å styre unna.

For tennene hennes er det uansett ikke lurt å gå rundt å pimpe saft/juice e.l. hele dagen. Holder man seg til måltidene, gjør man minimalt med skade hva tenner angår. Spyttet bruker et par timer etter et måltid på å oppnå riktig ph-verdi, altså ph-verdi som ikke etser på tennene, og da er det bare vann som ikke påvirker denne prosessen.

om du skal gi saft til små barn så bør du gi med sukker! og sukkerdrikke er ikke hverdagsmat nei. i tillegg er fargestoffene kunstig så ikke noe man bør gi mye av.

hva med juice? det er fruktsukker i, men det har faktisk næring i itillegg (et glass kan regnes som 1 av 5 om dagen) og ikke bare smak/farge. går fint ann å blande ut eplejuice med vann.

I denne varmen får snuppeluring lov å drikke akkurat det hun selv vil- juice, melk, saft, brus, vann. Det viktigste for oss er at hun faktisk får i seg nok. Nå er jenta mi over 3 år så jeg har ingen betenkeligheter med å gi litt kunstig søtning heller.

Nestlè har en kjempegod barnedrikk som er pære, eplejuice og vann. På sånn "kuli"-boks med sugerør. Ellers har Tine disse Friskus eller hva de nå heter som er juice og vann. Imsdal har også en god løsning som er juice og vann, med og uten kullsyre.

Snuppeluring er også veldig glad i Farris med forskjellig smak, noe hun mener er brus ;) Jeg skal ikke ta fra henne den trua. Hehe! Farris er også naturlig rik på salter og mineraler som de mister i varmen. Prøv deg frem du. :)

Jeg mener vann er best..!! Kjøp en kul drikke flaske eller sånt da blir det gøy og drikke vann.. Vesla vår drikker masse vann hvis hu får flaske..!

Hvis du skal gi saft velg de uten kunslig søting..!! Det er ikke bra for barn under tre år..

Her drikker vi vann på hverdager. melk til måltider da. I helgene får han juice ett par ganger, eller hvis det er en spessiell anledning. Drikker ikke brus.

ville gitt utvanna jus i tilfelle og fortsatt å prøve å gi vann som tørstedrikk mellom måltider :)

Det som er og alltid har vært en hit for snuppen her er å få vann med feks epleskiver, agurk skiver, litt presset apelsin osv.

Vi har saft eller iste til middagen en sjelden gang i hverdagene og da får sefølgelig Tuva også... Men ellers går det i vann her i huset, hu er heldigvis gald i det :)

Vi kjøper den husholdning saften :) 

Jenta mi er også 2 år. Heldigvis er hun glad i vann, spesielt om hun får det på Imsdalflaske e.l. Ellers drikker hun melk, og av og til juice, men da pleier vi å vanne den ut ca 50/50. Det er hun veldig fornøyd med. :) Saft har hun smakt noen få ganger, hovedsaklig når hun har vært syk. Brus har hun ikke smakt.

I denne varmen får de drikke hva de vil, men de drikker lite, men de elsker vannmelon så de får i seg masse av det..

De gangene de ikke vil ha vann, og jeg >"må" ha i de drikke, får de tynn tynn saft evt vann med sitron oppi.. Veldig stas...

Back
Topp