Drikke til barn på to år

Når jeg skal få ungene til å drikke mer vann tar jeg ofte noe friskt i vannet...
hvis du tar vann i en mugge og tar oppi agurkbiter eller appelsinbiter (det er det jeg pleier å ha i huset som er godt å ha i vannet)

sett det i kjøleskapet og ta ut og fyll på vannflasker når det trengs...
pleier å sette vannet i kjøleskapet på kvelden eller morgenen når jeg står opp...da er det "perfekt" på ettermiddagen...

jeg lar barna spise mye vannholdig mat som vannmelon og agurk når de er ute...

Når jeg skal få ungene til å drikke mer vann tar jeg ofte noe friskt i vannet...
hvis du tar vann i en mugge og tar oppi agurkbiter eller appelsinbiter (det er det jeg pleier å ha i huset som er godt å ha i vannet)

pleier å sette vannet i kjøleskapet på kvelden eller morgenen når jeg står opp...da er det "perfekt" på ettermiddagen...

Jeg er ikke hysterisk i forhold til saft/juice/brus. 
Men er fremdeles glad for at guttungen er glad i vann. Og prøver å gi det så ofte som mulig, fremfor noe annet. (han tåler ikke melk, så det er ikke noe alternativ)

Imsdal vann med smak er en stor slager her i huset. Vet ikke hvor bra det er da men. 
Vann drikkes mye om det kommer i flaske. Helst imsdal barneflaske eller vanlig imsdalflaske. Har lagt merke til at barnedrikkeflasker setter en rar smak på vannet, så antar det er derfor han ikke vil ha noe da.

Ellers er det populært med sitronskiver i vannet. Har også tenkt å prøve annen frukt, å kanskje bær i vannet i sommer. Noen som har tips til hva?

Jeg vanner ut appelsinjuice eller eplejuice med vann å gir han. Så snart det har en annen farge enn vann så drikker han som bare det,selv om det ikke smaker mye av utvanna juice:) 

Kunstig søtning kommer jeg ikke til å tørre å gi barna mine uansett.
Jeg får sterke smerter i alle ledd og i brystet av bare et halv glass lightbrus.

Hva med å lage en mugge med vann med sitronskiver og agurkskiver i? Det ser fint ut, og får god smak.

Mini  på 2 år får nesten aldri saft, en sjelden gang får han blåbærsaft men ikke light! Så drikker han melk til frokost og kvelds, han elsker melk. Ellers drikker han vann!
Han får også smoothie hver dag!
Enten så lager eg selv av ulike frukter, eller så får han en slik en fra neslte som kom for ikke så lenge siden? Det står 100% frukt på den, men om det er det, er eg usikker på emoticon
Småfolk har også smootie, en med banan og en med blåbær!
Han drikker også utvannet juice :) Nora er vel de som har den mest naturlige juicen?
Men her får han frokostjuice om han drikker juice, for det er den eneste juicen eg drikker, og da den eneste vi har i hus :)

LilleGutten/Spire2011 skrev:
Mini  på 2 år får nesten aldri saft, en sjelden gang får han blåbærsaft men ikke light! Så drikker han melk til frokost og kvelds, han elsker melk. Ellers drikker han vann!
Enten så lager eg selv av ulike frukter, eller så får han en slik en fra neslte som kom for ikke så lenge siden? Det står 100% frukt på den, men om det er det, er eg usikker på emoticon
Han drikker også utvannet juice :) Nora er vel de som har den mest naturlige juicen?
Men her får han frokostjuice om han drikker juice, for det er den eneste juicen eg drikker, og da den eneste vi har i hus :)

Det ER 100% frukt. Det er ikke lov å bruke konserveringsmidler og kunstige ting i barnemat. Den fra småfolk og den fra nestle er laget på samme måte. Mosa frukt, tilsatt litt vann og varmebehandlet og pakket.

Her går det mest på vann og melk, men han er bare 17 måneder. Blander av og til litt juice og eplenektar (halvt om halvt). Det liker han veldig godt :-)

Men så har ikke vi "denne varmen" heller, som dere snakker om. Kjenner jeg blir litt misunnelig    

Her drikkes det vann til vanlig (til middag og utenom måltider). Juice eller melk til frokost, saft, brus og slikt drikkes kun i helger eller om det er noe spesielt
Jeg gir forresten ikke mine lightprodukter, de får produkter med sukker i, jeg tror det er sunnere for dem

Her er det kun vann og melk..

Han fikk litt blåbærsaft da han hadde omgangsyken

Her gir vi saft innimellom dersom han av ulike årsaker ikke vil ha noe særlig. Men prøver å begrense det til helg/lørdag. Et tips for å få de til å drikke vann kan være å kjøpe en(flere) plastkopp(er) med sugerør. Da blir det mer spennende å drikke, og her får vi alltid lurt i han mer vann når han drikker av slike kopper :)

Mine barn er 4 og 5 til høsten, og jeg gir fortsatt veldig lite av saft, brus osv. Brus får de stort sett kun på lørdager og når det er noe spesielt som bursdag, på besøk osv. Saft er det sjeldent de drikker. Men har hele tiden hatt flasker de synes er morsomme å drikke av, feks prinsesser, cars, hello kitty osv. Og de får kun ha vann i de flaskene, og da vil de drikke bare vann fordi di elsker di flaskene :))

Ellers kan jeg kjøpe Tine sin friskus inni mellom :-))

Labambie skrev:
LilleGutten/Spire2011 skrev:

Det ER 100% frukt. Det er ikke lov å bruke konserveringsmidler og kunstige ting i barnemat. Den fra småfolk og den fra nestle er laget på samme måte. Mosa frukt, tilsatt litt vann og varmebehandlet og pakket.

Aahaa :) Det var jo greit å få vite :) Har vert usikker på det og hatt liiiiiitt dårlig samvittighet for at han har fått en slik smootie hver dag i perioder da eg ikke har laget selv ;)

Her er vi så heldige at det gutten vår foretrekker er vann! 
Men han drikker litt biola og danonino drikk innimellom.

Jeg vet om flere som presser litt frisk appelsin i vannet til barna, for eksempel saften av en halv appelsin. Da blir det som saft, men er bare frisk frukt! Verdt et forsøk ihvertfall.

Du kan også forsøke smoothie! Denne kan du også fryse til is så er det kanskje enda mer spennende!

lille assa 75 skrev:

Nam, dette hørtes kanongodt ut! Jeg har smakt sånt før på cafeér og slikt, men ikke tenkt på å gjøre det hjemme. Kjempelurt! 

Ellers bruker vi å gi vår toåring disse Nestlé-drikkene, unngår helst vanlig saft, juice og brus får hun aldri. De har en stor test i ForeldreogBarn nå om disse ferdigdrikkene drikkene, og Nestlé-drikkene kom best ut, mtp andel juice og lite sukker. Ingenting tilsatt sukker. Imsdal Fruktvann Eple kom best ut på andreplass, og Friskus på tredje. Alle disse sto "Veldig bra" på. Snapple, Solrik og GrømmeGaarden Hylleblomst kom ut som dårlige alternativer. 

Jeg var veldig nazi på at han ikke skulle få annet enn melk og vann da han var enda mindre, men nå i sommervarmen har han fått noen av Nestlé sine fruktdrikker (de med sugerør fra 12 mnd). De kom bra ut i testen til Foreldre & Barn ang leskedrikker. Jeg blander den ofte ut 50/50 vann også.

Ellers har han gudskjelov blitt flink til å drikke vann, men tilvennningen var lang :-)

RekeKreke skrev:
mini og var sånn, jeg kjøpte økologisk konditorfarge, og tokk en liten halv dråpe i flaska hans, vips så drakk han vann og trudde det var saft :P

Haha! Genialt! :)

Jeg var veldig nazi på brus, saft og juice tidligere, og jenta vår var veldig glad i vann. Men så ble hun syk, og etter det har vi ikke fått i henne vann. Hun kan gå 2-3 dager uten å drikke annet enn noen få super med melk til brødskivene. Så jeg snakket med lege og HS og begge mente at det var bedre at hun fikk tynn saft eller utblandet juice, så hun fikk i seg nok væske, enn å være nazi på akkurat det. 
Så jenta vår får tynn husholdningssaft enten fra Røra eller Ekstra. Eller juice blandet med vann.

Mine barn var jo små før jeg fikk nett, og før det verste sukkerhysteriet startet, så de fikk alltid saft til middag, men drakk vann og eventuelt melk for de som tålte det. 

Nå drikker de mest vann, men hender de fyller saft i flaskene sine innimellom. Og så har de alltid drukket mye hjemmelaget iste av koffeinfri fruktte jeg kjøper på innvandrerbutikkene. Er ett tyrkisk merke husker ikke hva det heter, Dogan eller Dogadan eller noe sånt. Det lager jeg ofte om morgenen og lar det stå i kjøleskapet til kvelden. Bruker ikke sukker i den da, fordi det er så god smak i seg selv. 

Og så lager vi mye fersk juice hjemme, vi fikk jo juicepresse for fem-seks år siden av svigermor, brukte den hver dag i to-tre måneder, og så ble den stående i noen år... Før vi grov den fram for ett års tid siden. 

Back
Topp