drikke av kopp/glass

*Linn*

Glad i forumet
Hvordan lærte barna deres å drikke av kopp ? Her bare gaper han og skjønner ikke hvordan han skal gjøre det. Lærte barna deres det av seg selv, eller hvordan lærte dere de det? Har plagdes lenge. Blir bare gris;)

her er det gris... så vi må holde , hvis ikke kommer innholdet fort inn i munnen, og så i retur ut... hehe

bruker stort sett camelbak flaske, eller tutkopp.

Det gikk vel egentlig seg bare til.. I begynnelsen ville hun alltid smake av mitt glass og da hjalp jeg henne. Etterhvert viste jeg henne ved å holde hendene hennes rundt koppen og tok den opp mot munnen. Det ble masse søl i begynnelsen, men nå klarer hun det supert på egenhånd.

ORIGINAL: *snuppis*

Det gikk vel egentlig seg bare til.. I begynnelsen ville hun alltid smake av mitt glass og da hjalp jeg henne. Etterhvert viste jeg henne ved å holde hendene hennes rundt koppen og tok den opp mot munnen. Det ble masse søl i begynnelsen, men nå klarer hun det supert på egenhånd.

*han*

Legger koppen mot munnen...ungen gaper...sørg da for å legge den godt ned på under leppa og tøm litt og litt...mye søl men etterhvert blir det
Linda drikker selv av glass til alle måltid men har tutkopp som ho drasser rundt på med vann i

Han skjønner ikke at han ikke skal gape. Så blir en stor slurk og resten havner på klærne... Bruker tutkopp, men i barnehagen var det visst bare han som brukte det [8|]
Får vel bare fortsette å prøve. Vet jo at han klarer det tilslutt, men..

Men da ville jeg bare sendt med litt ekstra skift og latt dem prøve litt i barnehagen også.
Utrolig hvor fort de lærer der.

ORIGINAL: Sharon

Men da ville jeg bare sendt med litt ekstra skift og latt dem prøve litt i barnehagen også.

har fire skifter i barnehagen [:)] og de prøver der også. er en uke siden han begynte i barnehagen, så han får det vel til når han ser andre unger drikke.

ORIGINAL: *Linn*

har fire skifter i barnehagen [:)] og de prøver der også. er en uke siden han begynte i barnehagen, så han får det vel til når han ser andre unger drikke.

Det er bra[:D]
Utrolig hva som kan skje i en barnehage.
Mini drikker ikke av kopp enda, han setter den under leppa , så alt går i fanget.

Det er bra[:D]
Utrolig hva som kan skje i en barnehage.
Mini drikker ikke av kopp enda, han setter den under leppa , så alt går i fanget.

Ja, det er akkurat det Simon også gjør... Men øvelse gjør mester [:D]

Det har vært og er litt søl, men det går seg til. Jeg synes det fungerer best med små barneglass og ikke kopp med hank. Hvis hun får kopp med en hank klarer hun ikke å balansere den riktig.

Hun får lite drikke av gangen og har alltid smekke med ermer når hun spiser. Hvis ikke måtte vi skiftet klær ofte[;)]
I bhg drikker alle av tutkopp, sikkert for at det skal være lettvint. Men egentlig kunne jeg sagt at hun klarer å drikke av glass

Gikk overaskende fort her. Hun lærte selv, tenkte det var bedre at hun fikk teste selv.

Så i sommer har hun bare trava rundt i bleia å fått drikke masse vann fra glass og kopper. Første gangene tømte hun over seg, men det var bare to ganger. også var hun veldig forsiktig.

nå har hun glass og flaske til måltidene sine, så får hun velge litt. noe søl blir det, men fyller bare i 2 cm i koppen. øvelse gjør mester vet du[;)]

nå dupper hun brødskiva neddi vannet og eter den også drikker hun det deilig ubåtvannet etterpå[8|]

Leste denne tråden i går, å tenkte at jeg skulle prøve å la han drikke selv idag. Han har drukket av glass i et par uker nå, men da har jeg holdt det. Men idag satte jeg han i tripp trapp stolen i bare bodyen, å ga han en plastkopp med ca 2-3cm vann i. Han gapte over glasset å skjønte ikke helt hva han skulle gjøre. Løftet armene hans, så han fikk holde selv, mens det kom litt vann.

Dette var morsomt! Så han drakk vel nesten 2dl tilsammen, med minimalt søl. Eneste sølet var når han frøsa ut vannet igjen[8|]

Så fikk han et glass saft til mamma isted. Så jeg sa ingenting, bare ga han glasset å han drakk. Uten å søle en dråpe! Kan tro bestemor og bestefar og gammeltante og gammelonkel var forundret da[;)]

Så blir nok bare glass heretter tenker jeg. Flaske og tutkopp har han ikke villet ha siste mnd, siden han begynnte å få drikke av glass. Han har imsdal eller bon aqua flaske som han har med når han vimser rundt da...

Sondre drikker ikke av kopp ennå, så her går det i tutekopp, drikkeflasker og sugerør[:)] Når han prøver å drikke av kopp så tror han at munnen er langt nedpå haka, så det blir mye søl gitt[&:][:)]

Han skjønner ikke at han ikke skal gape. Så blir en stor slurk og resten havner på klærne... Bruker tutkopp, men i barnehagen var det visst bare han som brukte det [8|]
Får vel bare fortsette å prøve. Vet jo at han klarer det tilslutt, men..

Det var jo rart, det er jo helt vanig å bruke tutekopp når man ikke har fylt 2 år engang. Jeg har jo jobba i bhg, og alle 1-2 åringene brukte tutekopp. Er ikke noe å stresse med, Matheo har heller ikke sjans å drikke alene med vanlig kopp.[:)]

Back
Topp