Drømmen om en liten mini

14+0
Da var jeg kommet til 2. trimester! Det er fremdeles vanskelig og tro at jeg er gravid. Er det faktisk min tur?! Jeg er fremdeles redd for at ting skal gå galt, men prøver å leve som normalt og ta en dag av gangen:D

185 dager igjen:
  • Mini er like stor som en appelsin :wideyed:
  • Jeg har foreløpig gått opp 1,5 kilo.
  • Formen er generelt veldig bra, men har dager hvor jeg er ekstremt trøtt.
  • Jeg har fremdeles min normale fett-mage, men når jeg ligger på ryggen merker jeg at den blir ikke like flat og er litt rundere nederst.
  • Kjenner livmoren strekker på seg innimellom, men tror ikke jeg har kjent mini enda. Morkaken ligger på venstre side, så den ligger i hvert fall ikke i veien for at jeg skal kunne kjenne bevegelse etterhvert.
  • Har ingen cravings. Er fremdeles veldig glad i frukt og spiser mye av det. Har heller opplevd at det er vanskelig og å få i meg middags-mat.
  • Har kjøpt en 3-pakning med bodyer og bukser, men blir fremdeles litt overveldet når jeg prøver å researche utstyr:wacky:
  • Neste kontroll er hos fastlegen etter påskeferien.
 
17+2
Timen hos fastlegen gikk bra! Fikk høre hjerte som slo 150 slag i minuttet. Hver gang hun fant hjertelyden så forsvant den 2 sekunder etter for mini var nok veldig aktiv. Kunne også høre sparkene og de hørtes ut som lydeffekter fra karatefilm!

162 dager igjen:
  • Mini er like stor som en søtpotet.
  • Har gått opp 2,2 kilo
  • Magen står mer utover. Føler fremdeles at jeg ikke ser gravid ut i normalt tøy, men magen er på vei
  • Har prøvd å innbille meg selv i en uka at hver gang jeg kjenner en boble eller strekk i livmoren så er det vare luft osv, men etter å ha faktisk hørt spark på doppler i dag så begynner det å gå opp for meg at det er nok små spark og dult jeg kjenner.
  • Har begynt å strikke babyluer og votter fra klompelompe. Tenker de blir gode å ha til høsten og vinteren.
  • Har hatt noen dager med halsbrann. Det kommer og går, så er heldigvis ikke hele tiden.
  • Stoffskifte har holdt seg fint, så har ikke trengt å øke dosen enda.
  • Neste uke starter jeg med jerntabletter.
  • Har kjøpt vognpose.
  • Neste time er OUL på sykehuset. Gleder meg til å få vite kjønnet!
 
20+5
Etter flere forsinkelser fikk jeg endelig vært på OUL. Første timen var på mandag, men da lå fosteret med ansiktet mot ryggraden min sånn at det ikke var like lett se alt like godt. Beina var også godt knepet sammen så de kunne ikke se kjønnet.

Så da fikk jeg ny time på torsdag. Heldigvis fikk vi bedre bilder denne gangen.
Alt ser bra ut med den lille i magen og det er ei jente vi venter :wav

138 dager igjen:
  • Hun er like stort som et granateple
  • Har gått opp 2,5 kilo
  • Er nå halvveis!
  • Termindato ble bare endret en dag på OUL, så nå er den 28. sep i stedet for 29. sep.
  • Føler fremdeles ikke jeg ser så veldig gravid ut. Har fått litt mage. Den stod litt ut i begynnelsen, men så "forsvant" den på en måte mer oppover og jevnet seg ut:laughing002 Og siden jeg har en del ekstra fett på kroppen og går i oversized tøy, så ser jeg ikke så mye forandring.
  • Bruker fremdeles mitt normale tøy, men tightsen begynner å stramme litt.
  • Hun sparker mer tydelig nå, så det er veldig koselig. Det er en veldig rar og ukjent følelse og jeg får veldig mange dult rett bak navlen.
  • Det går veldig greit å ta jerntablettene. Har ikke merket noen store bivirkninger.
  • Matlysten har ikke vært på topp. Er ikke kvalm, men er ingenting (utenom frukt og toast med gulost) som frister.
  • Har hatt to runder med forkjølelser, og begynt å få litt bekkenplager. Hadde et par dager jeg nesten ikke klarte å bevege meg. Nå går det bedre, men det svir ofte i korsryggen hvis jeg sitter for lenge i sofaen.
  • Har første time med jordmor på mandag.
  • Får ekstra oppfølging på sykehuset på grunn av BMI, derfor har jeg ny ultralyd i uke 24.
  • Siden vi nå vet kjønnet så har vi også bestemt oss for navnet hennes og det gjør at alt føles mer virkelig:Heartred
 
20+5
Etter flere forsinkelser fikk jeg endelig vært på OUL. Første timen var på mandag, men da lå fosteret med ansiktet mot ryggraden min sånn at det ikke var like lett se alt like godt. Beina var også godt knepet sammen så de kunne ikke se kjønnet.

Så da fikk jeg ny time på torsdag. Heldigvis fikk vi bedre bilder denne gangen.
Alt ser bra ut med den lille i magen og det er ei jente vi venter :wav

138 dager igjen:
  • Hun er like stort som et granateple
  • Har gått opp 2,5 kilo
  • Er nå halvveis!
  • Termindato ble bare endret en dag på OUL, så nå er den 28. sep i stedet for 29. sep.
  • Føler fremdeles ikke jeg ser så veldig gravid ut. Har fått litt mage. Den stod litt ut i begynnelsen, men så "forsvant" den på en måte mer oppover og jevnet seg ut:laughing002 Og siden jeg har en del ekstra fett på kroppen og går i oversized tøy, så ser jeg ikke så mye forandring.
  • Bruker fremdeles mitt normale tøy, men tightsen begynner å stramme litt.
  • Hun sparker mer tydelig nå, så det er veldig koselig. Det er en veldig rar og ukjent følelse og jeg får veldig mange dult rett bak navlen.
  • Det går veldig greit å ta jerntablettene. Har ikke merket noen store bivirkninger.
  • Matlysten har ikke vært på topp. Er ikke kvalm, men er ingenting (utenom frukt og toast med gulost) som frister.
  • Har hatt to runder med forkjølelser, og begynt å få litt bekkenplager. Hadde et par dager jeg nesten ikke klarte å bevege meg. Nå går det bedre, men det svir ofte i korsryggen hvis jeg sitter for lenge i sofaen.
  • Har første time med jordmor på mandag.
  • Får ekstra oppfølging på sykehuset på grunn av BMI, derfor har jeg ny ultralyd i uke 24.
  • Siden vi nå vet kjønnet så har vi også bestemt oss for navnet hennes og det gjør at alt føles mer virkelig:Heartred

Hurra for vellykket ultralyd og halvveis fullført svangerskap! :joyful: Og gratulerer så mye med ei jente på vei :Heartpink Så koselig at dere har bestemt navn, skjønner at det må gjøre det mer virkelig :love017
 
Hurra for vellykket ultralyd og halvveis fullført svangerskap! :joyful: Og gratulerer så mye med ei jente på vei :Heartpink Så koselig at dere har bestemt navn, skjønner at det må gjøre det mer virkelig :love017
Tusen takk, Alfakrøll:Heartred:Heartred Det er alltid så hyggelige å få kommentar fra deg!
Jeg følger spent med på dagboken din og sender deg masse babystøv:love017
 
26+5
Da var det vel på tide med en ny oppdatering!
Tenk at nå er det under 100 dager igjen!

96 dager igjen:
• Hun er nå like stor som et salathodexsmile9
• Har gått ned en halv kilo siden forrige oppdatering.
• I uken 24 skulle jeg ta glukosebelastningstesten. Fikk aldri drukket sukkerdrikken, for det fastende blodsukkeret var for høyt. Så det betydde at jeg automatisk har svangerskapsdiabetes. Fikk utstyr til å måle blodsukkeret mitt i 2 uker og hvis jeg får 3 for høye målinger, så blir jeg henvist til sykehuset og må begynne med insulin.
Er nå på dag 10 og alle de fastende målingene er litt for høye, mens de etter måltidene er under. Så jeg har begynt å forberede meg på at jeg må begynne med insulin.
• Hadde også ul på sykehuset i uke 24 og da målte de veksten hennes. Hun var akkurat så stor som hun skulle være og alt så bra ut.
• I uke 25 fikk jeg veldig vondt i bekkenet etter å ha gått en lang tur. Hele den uken hadde jeg utrolig vonde smerter. Tok det med ro og nå går det bedre, men må passe litt på å ikke gjøre for mye på en dag for da begynner det å verke igjen.
• Jeg kjenner at hun sparker og beveger på seg hver dag og det er utrolig koselig!
• Har nå kjøpt en del tøy. Så nå har hun nok bodyer, pysjamaser og strømpebukser/bukser til hun er 5-6 mnd gammel. Mangler fremdeles alle de store tingene som vogn, seng osv. Jeg vet hvilken seng jeg skal kjøpe, men er så usikker på hvilken vogn. Har gjort masse research, men klarer ikke å bestemme meg.
• Har måtte gå opp en størrelse i tightsene jeg bruker for de begynte å stramme på magen, (samme med trusene) men ellers bruker jeg mitt vanlige tøy. Det har vært en stor fordel at jeg liker stretchy og litt oversized tøy, for da har jeg ikke trengt å kjøpe så mye nytt tøy til meg selv. Men har kjøpt noen amme-BHer.
• Får mye oppfølging på sykehuset og hos fastlegen, det kan være litt slitsomt til tider når det blir mange avtaler rett etter hverandre, men føler meg i hvert fall godt tatt vare påxsmile9
 
32+0
Tiden flyr! Månedene går så veldig fort og nå er det ikke mange ukene igjen.
Jeg måtte begynne med langtidsvirkende insulin på kvelden, som betyr at jeg uansett ikke får gå lenger enn til uke 38/39. Da blir jeg satt i gang.

59 dager igjen til termindato:
  • Hun er like stor som en ananas
  • Vekten har gått opp og ned en kilo de siste ukene. Men fra starten av graviditeten til nå, så har jeg gått opp 2,6 kilo.
  • Hadde vekstkontroll på sykehuset 31+3. Hun veier ca. 1650gram. Legen kunne se at hun har masse hår på hodet!
  • Hun ligger fremdeles med hodet ned og ansiktet vendt mot ryggraden min, så jeg har ikke fått sett ansiktet hennes siden OUL i uke 20.
  • Seng, vogn og bilsete er kjøpt og klart!
  • Formen er ganske grei, men er veldig lei av å måle blodsukker og sette insulin. Har noen småplager her og der, men ikke noe som er veldig ille.
  • Bekkenet har ikke vært like vondt for jeg tar det mye med ro, men hver gang jeg reiser meg fra sengen så knekker det bak i bekkenet. Det gjør ikke vondt, men lyden er veldig ekkel.
  • Hun hikker mye! Flere ganger i løpet av dagen. Som er en rar jevn dirrende følelse inni magen.
  • Passer fremdeles alt av mitt vanlige tøy, men det begynner å bli litt mindre plass.
  • Nå er det to uker til neste kontroll på sykehuset, men så blir det kontroll hver uke etter det!
  • Har også fått telefonsamtale med jordmor på sykehuset for å ha innskrivingssamtale siste dagen i august.
 
37+5
Nå nærmer det seg!!

19 dager til termin, 5 dager til igangsetting:
  • Hun er like stor som en gresskar.
  • Fra starten av graviditeten til nå, så har jeg gått opp 5,4 kilo.
  • På forrige vekstkontroll, for snart to uker siden, veide hun ca. 3110gram.
  • Hun ligger fremdeles med hodet ned og sparker meg i ribbeina. Det er ofte ubehagelig å sitte i sofaen fordi hun presser da føttene på ribbeina mine.
  • Vi har vært midt i flytteprosess! Endelig kan sengen skrus sammen og alt annet er klart.
  • Formen er fremdeles ganske bra. Har vært litt småkvalm innimellom noen dager de siste to ukene. Det er tungt å snu seg i sengen. Blir fort sliten og får fort hovne føttene hvis jeg står og går mye i løpet av dagen, men da hjelper det å få de opp i høyden. Hvis jeg sover for lenge og blæra blir full, så gjør det vondt på vei til toalettet. Kan ikke sitte for lenge på harde stoler for da verker hoftene og bekkenet når jeg reiser meg.
  • Har hatt litt "mensenlignende"-kramper her og der og stikkninger i livmorhalsen.
  • Hun hikker fremdeles mye. Noen dager mer enn andre. På forrige ul kunne vi se at hun lå og svelget masse fostervann.
  • Hadde siste kontroll på sykehuset denne uken. Er glad for å være ferdig og er så lei av å måtte levere urinprøve hver uke!
  • Begynte med langtidsvirkende insulin på morgenen også, men har ikke trengt å bruke hurtigvirkende.
Alt i alt så syns jeg svangerskapet har gått veldig bra! Er veldig spent på igangsetting som er om 5 dager!! Så neste oppdatering blir fødselshistorien ❤️
 
Hun er her!

Det er vel på tide å oppdatere dagboken. I dag er jenta blitt 8 uker og dagene siden fødselen har gått i et.

Det ble igangsetting på sykehuset 14. september med ballong. 12 timer etter falt ballongen ut.
Ble sjekket på morgenen og var da 1-2 cm. Fikk modningstablett i kjedet.
Fikk vonde rier etter en stund, men de varte bare en time, og så ble de mindre regelmessige igjen.
Fikk ny modningstablett etter 3 timer, oralt denne gangen. Var da 2-3 cm og legen rotet rundt inni der for å løsne og strekke mer på ting.
Skulle fått ny modningstablett etter noen timer, men på grunn av at mange fødte den dagen, så ble jeg nedprioritert for min fødsel var ingen hast. Fortsatte å bevege meg mye selv for å prøve å få ting i gang på egen hånd.
Natten 15. sep begynte riene og bli sterkere og kom mer regelmessig. De ble så vonde at når Paracet og Ibux ikke hadde noe virkning, fikk jeg komme inn på rommet jeg skulle føde, for å få lystgass.
Følte ikke lystgassen hjalp og ble veldig kvalm av den.
Fikk kateter satt klart i ryggen, men ville vente litt med selve epidural-medisinen, for å se hvor mye jeg klarte selv. Gikk ikke lang tid før jeg spurte om å få minste dosen. Tenkte at når jeg uansett måtte ha epidural og ble stukket i ryggraden 4 ganger, så kunne jeg like så godt bruke den.
Jeg lå på siden mye av tiden, men når jeg kjente trang til å presse så fikk jeg beskjed om å legge meg på ryggen så jordmor kunne sjekke.
Da gikk vannet og jeg hadde 5 cm åpning!
Presset en stund til og jeg fikk kjenne med hånden min at toppen av hodet hennes var i åpningen.
Kl 2:02 hadde jeg 10 cm åpning, kl 2:18 kom hun ut! 16. september.

Jeg fikk bare en liten rift. Brukte Ibux og Paracet i ca en uke etter fødsel. 3 uker etter var renselsen ferdig.
Jeg har gått ned de 5 kiloene jeg la på meg i svangerskapet og gått ned 7 til. Veldig glad for det.

Ammingen har ikke vært lett. Hun måtte få morsmelkerstatning allerede på sykehuset. Hun gikk ned en del og det tok litt før hun begynte å legge på seg igjen.
Det var styr og måtte vekke henne hver 3. time for å mate henne når hun (og vi) helst ville sove, men nå følger hun kurven sin og legger godt på seg.
Hun får hovedsakelig mme og så ammer jeg innimellom.

Jeg er utrolig glad for at hun endelig er her. Noen dager er mer stressende enn andre og jeg får ikke alltid tid til å spise eller gå på do når jeg vil, men hun er helt nydelig og så verdt de 5 årene jeg ventet og håpte at jeg en dag skulle få møte henne ❤️
 
Hun er her!

Det er vel på tide å oppdatere dagboken. I dag er jenta blitt 8 uker og dagene siden fødselen har gått i et.

Det ble igangsetting på sykehuset 14. september med ballong. 12 timer etter falt ballongen ut.
Ble sjekket på morgenen og var da 1-2 cm. Fikk modningstablett i kjedet.
Fikk vonde rier etter en stund, men de varte bare en time, og så ble de mindre regelmessige igjen.
Fikk ny modningstablett etter 3 timer, oralt denne gangen. Var da 2-3 cm og legen rotet rundt inni der for å løsne og strekke mer på ting.
Skulle fått ny modningstablett etter noen timer, men på grunn av at mange fødte den dagen, så ble jeg nedprioritert for min fødsel var ingen hast. Fortsatte å bevege meg mye selv for å prøve å få ting i gang på egen hånd.
Natten 15. sep begynte riene og bli sterkere og kom mer regelmessig. De ble så vonde at når Paracet og Ibux ikke hadde noe virkning, fikk jeg komme inn på rommet jeg skulle føde, for å få lystgass.
Følte ikke lystgassen hjalp og ble veldig kvalm av den.
Fikk kateter satt klart i ryggen, men ville vente litt med selve epidural-medisinen, for å se hvor mye jeg klarte selv. Gikk ikke lang tid før jeg spurte om å få minste dosen. Tenkte at når jeg uansett måtte ha epidural og ble stukket i ryggraden 4 ganger, så kunne jeg like så godt bruke den.
Jeg lå på siden mye av tiden, men når jeg kjente trang til å presse så fikk jeg beskjed om å legge meg på ryggen så jordmor kunne sjekke.
Da gikk vannet og jeg hadde 5 cm åpning!
Presset en stund til og jeg fikk kjenne med hånden min at toppen av hodet hennes var i åpningen.
Kl 2:02 hadde jeg 10 cm åpning, kl 2:18 kom hun ut! 16. september.

Jeg fikk bare en liten rift. Brukte Ibux og Paracet i ca en uke etter fødsel. 3 uker etter var renselsen ferdig.
Jeg har gått ned de 5 kiloene jeg la på meg i svangerskapet og gått ned 7 til. Veldig glad for det.

Ammingen har ikke vært lett. Hun måtte få morsmelkerstatning allerede på sykehuset. Hun gikk ned en del og det tok litt før hun begynte å legge på seg igjen.
Det var styr og måtte vekke henne hver 3. time for å mate henne når hun (og vi) helst ville sove, men nå følger hun kurven sin og legger godt på seg.
Hun får hovedsakelig mme og så ammer jeg innimellom.

Jeg er utrolig glad for at hun endelig er her. Noen dager er mer stressende enn andre og jeg får ikke alltid tid til å spise eller gå på do når jeg vil, men hun er helt nydelig og så verdt de 5 årene jeg ventet og håpte at jeg en dag skulle få møte henne ❤️
Gratulerer så masse med lille jenten din! :Heartred :love7
 
Hun er her!

Det er vel på tide å oppdatere dagboken. I dag er jenta blitt 8 uker og dagene siden fødselen har gått i et.

Det ble igangsetting på sykehuset 14. september med ballong. 12 timer etter falt ballongen ut.
Ble sjekket på morgenen og var da 1-2 cm. Fikk modningstablett i kjedet.
Fikk vonde rier etter en stund, men de varte bare en time, og så ble de mindre regelmessige igjen.
Fikk ny modningstablett etter 3 timer, oralt denne gangen. Var da 2-3 cm og legen rotet rundt inni der for å løsne og strekke mer på ting.
Skulle fått ny modningstablett etter noen timer, men på grunn av at mange fødte den dagen, så ble jeg nedprioritert for min fødsel var ingen hast. Fortsatte å bevege meg mye selv for å prøve å få ting i gang på egen hånd.
Natten 15. sep begynte riene og bli sterkere og kom mer regelmessig. De ble så vonde at når Paracet og Ibux ikke hadde noe virkning, fikk jeg komme inn på rommet jeg skulle føde, for å få lystgass.
Følte ikke lystgassen hjalp og ble veldig kvalm av den.
Fikk kateter satt klart i ryggen, men ville vente litt med selve epidural-medisinen, for å se hvor mye jeg klarte selv. Gikk ikke lang tid før jeg spurte om å få minste dosen. Tenkte at når jeg uansett måtte ha epidural og ble stukket i ryggraden 4 ganger, så kunne jeg like så godt bruke den.
Jeg lå på siden mye av tiden, men når jeg kjente trang til å presse så fikk jeg beskjed om å legge meg på ryggen så jordmor kunne sjekke.
Da gikk vannet og jeg hadde 5 cm åpning!
Presset en stund til og jeg fikk kjenne med hånden min at toppen av hodet hennes var i åpningen.
Kl 2:02 hadde jeg 10 cm åpning, kl 2:18 kom hun ut! 16. september.

Jeg fikk bare en liten rift. Brukte Ibux og Paracet i ca en uke etter fødsel. 3 uker etter var renselsen ferdig.
Jeg har gått ned de 5 kiloene jeg la på meg i svangerskapet og gått ned 7 til. Veldig glad for det.

Ammingen har ikke vært lett. Hun måtte få morsmelkerstatning allerede på sykehuset. Hun gikk ned en del og det tok litt før hun begynte å legge på seg igjen.
Det var styr og måtte vekke henne hver 3. time for å mate henne når hun (og vi) helst ville sove, men nå følger hun kurven sin og legger godt på seg.
Hun får hovedsakelig mme og så ammer jeg innimellom.

Jeg er utrolig glad for at hun endelig er her. Noen dager er mer stressende enn andre og jeg får ikke alltid tid til å spise eller gå på do når jeg vil, men hun er helt nydelig og så verdt de 5 årene jeg ventet og håpte at jeg en dag skulle få møte henne ❤️
Gratulerer så mye som mamma kjære Sask :Heartred Fint å lese fødselshistorier og oppdatering på hvordan dere har det :love017
 
Back
Topp