Drømmemåltidet etter fødsel?

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Ønskemenyen min etter fødsel:
  • brødskive med roastbeef, majones, sprøstekt løk og sylteagurk,
  • brødskive med kremost m/krydder og salami,
  • tortillalefse med kremost, strandaskinke og ruccula,
  • øl,
  • mojito og
  • strawberry daiquiri
 
Spekepølse og annen godt kjøttpålegg og ost. Har begynt å kjøpe med meg slike ting som jeg skal stappe i baggen når jeg går til sykehuset.
 
Spekemat... Og en blodig biff med bakt potet og peppersaus :Heartred:Heartred:Heartred:Heartred
 
En skikkelig biff!! Det og polarbrød med salami :love017
Alkohol drikker jeg ikke mye av generelt og andre ting jeg godt kunne tenke meg (blant annet litt sushigreier annet enn det vi kan spise nå) skal man ikke spise når man ammer heller så det begrenser seg litt!
 
Ikke så meget et drømme måltid. Men en gin og tonic ser jeg frem til.
men der går sku nok længe endnu. Det går vist ikke rigtig med amning
 
Fetaost! Og et lite glass med god rødvin eller hvitvin etter hvert. Får jeg tak i rabarbra skal jeg gjøre klar rabarbra-gin etter hvert :happy:
 
En skikkelig biff!! Det og polarbrød med salami :love017
Alkohol drikker jeg ikke mye av generelt og andre ting jeg godt kunne tenke meg (blant annet litt sushigreier annet enn det vi kan spise nå) skal man ikke spise når man ammer heller så det begrenser seg litt!

tenker du på tunfisk? Litt er ikke noe problem, det er tungmetallene som gjør at man ikke skal ha mye av de store fiskene, men man spiser jo ikke kilosvis av noe i sushi akkurat.
 
Nå i varmen: iskald hvitvin!! Det går veldig lite alkohol over i melken, og enda mindre derfra til babyen; man skal selvsagt ikke drikke mye når man passer på en liten tass ;) men har ikke tenkt å fortsette med absolutt ingenting...
 
Fetaost! Og et lite glass med god rødvin eller hvitvin etter hvert. Får jeg tak i rabarbra skal jeg gjøre klar rabarbra-gin etter hvert :happy:
Fetaost kan vi vel spise nå? Ganske sikker på at jeg sjekket det.
 
Joda, en går fint, bare ikke de første seks ukene. Folkeopplysningen har en fin episode om alkohol og amming.
Har sett den episoden av Folkeopplysningen. :) Men kan ikke huske det med de første 6 ukene, hva var grunnen til det?
 
kan ikke huske det med de første 6 ukene

Mener det har med fosterets leverfunksjon å gjøre; at man skal være ekstra, ekstra forsiktig før den er ferdig utviklet. Melken får ca. samme konsentrasjon alkohol som blodet til mor, og så er det bare en liten andel av det igjen som går over i fosterets blod (på samme måte som det er mye lavere innhold av alkohol i blodet vårt enn i det vi drikker av vin, øl, osv.). -Men de første ukene har babyens lever redusert evne til å omdanne selv disse små mengdene.

NB - innlegget/ene mine er ikke ment som en oppfordring til å drikke alkohol og amme, og hver enkelt må gjøre egne vurderinger og uansett begrense inntaket. Men min oppfatning og vurdering er i hvert fall at total avholdenhet i ammeperioden ikke er absolutt nødvendig :)
 
En hel svær spekeskinke bare for meg selv :hilarious:
Jeg elsker spekemat, og dette er tredje sommeren på rad jeg må gå uten hele sommeren. Savner det så fælt :arghh: Vi fikk to spekepølser til jul av broren min, som ikke viste jeg var gravid. De har ligget i kjøleskapet og ropt på meg i mange måneder nå..

Et fat med spekemat, flatbrød, rømme og en kald øl ved siden av hadde bare vært absolutt ypperlig. :smiley-angelic001
 
Back
Topp