Dose 3 + babyønske

Jeg har tatt tre doser siden jeg gikk under de som fikk det, og mensen min har vært helt på klokken bortsett fra 2. måned etter 3. dose, da var den 5 dager for sen, men etter det var den normal igjen.
Jeg tror jeg kan ta oppfriskningsdose i slutten av denne måneden, så jeg skal gjøre det ihvertfall, vil heller ha uregelmessig mens enn å risikere å bli alvorlig syk med covid under graviditet, for det er ihvertfall dokumentert at det er risikoer når man er gravid.
Antistoffene går også over til baby når man er gravid, så da blir jo de beskyttet også etter de er født :)

Vi prøvde i et halvt år. Tok første dose og bestemte oss for å bevisst unngå å prøve kommende måned da vi syns det var litt skummelt. Men da satt spiren jaggu likevel uka etter. Så noe kluss ble det kanskje, eller om vi har telt feil i 6 måneder. Veldig glad jeg fikk tatt den før første trimester når man helst skal la være :) et vennepar opplevde akkurat det samme. Leste at forskere var overAsket over babyboomen etter koronaen, og at normalt under krisetider føder folk færre barn. Kanskje vaksina faktisk gir flere barn slo det meg :)

Jeg leste hvertfall en artikkel før jul, der forskere hadde funnet ut at for friske mennesker under 45, så hadde det ikke så mye å si. Det er vel derfor fhi har sagt at de under 45 kan vaksinere seg hvis de vil, men de oppfordrer ikke til det på samme måte som de over 45 eller med underliggende sykdom.

Tar gjerne en link til FHI sine uttalelser. FHI har hatt mange ymse ideer gjennom pandemien, i begynnelsen var de i mot munnbind også.

Her er det vitenskapen sier:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2115926
«The rate of confirmed infection was lower in the booster group than in the nonbooster group by a factor of approximately 10 (…) and was lower in the booster group than in the early postbooster group by a factor of 4.9 to 10.8.» (40-60åringer)

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02183-8/fulltext
«Effectiveness against delta infections at 1 month after being fully vaccinated was high at 93% (85–97) but fell to 53% (39–65) up to 5 months after being fully vaccinated.» (12-over 65 åringer)

Tar gjerne en link til FHI sine uttalelser. FHI har hatt mange ymse ideer gjennom pandemien, i begynnelsen var de i mot munnbind også.

Her er det vitenskapen sier:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2115926
«The rate of confirmed infection was lower in the booster group than in the nonbooster group by a factor of approximately 10 (…) and was lower in the booster group than in the early postbooster group by a factor of 4.9 to 10.8.» (40-60åringer)

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02183-8/fulltext
«Effectiveness against delta infections at 1 month after being fully vaccinated was high at 93% (85–97) but fell to 53% (39–65) up to 5 months after being fully vaccinated.» (12-over 65 åringer)

Her er fra artikkelen jeg leste før jul hvertfall.
De anbefaler også de som har fått blødningsforstyrrelser og avvente med 3 dose.

Men hadde som sagt tatt den, dersom jeg ikke nettopp hadde hatt ma og kommet i syklus igjen. Og klaffer det ikke i løpet av februar så tar jeg den, da blir det uansett en pause i prøvingen.

Vedlegg

• Screenshot_20220115-085614_Chrome.jpg
    Screenshot_20220115-085614_Chrome.jpg
    565,6 KB · Visninger: 55
Ta vaksinen ❤️

Jeg har tatt 1 og 2 dose, fikk covid nå i julen og ble veldig dårlig. Hadde ikke nølt med å ta dose 3 om ikke det var slik at "infeksjon tilsvarer tredjedose"

Var ganske bestemt på at jeg ikke ville ta dose 3 før jeg selv ble syk, men fikk en liten oppvekker av omikron som «ingen» merker noe særlig til….:nailbiting:

Jeg rakk ikke ta dose 3 før jeg ble gravid nå. Fikk blødning etter 2.dose, så tørr ikke å ta vaksinen når jeg er tidlig i svangerskapet. Men skulle jeg ikke vært gravid da skulle jeg tatt den uten tvil.

Det du skriver stemmer på ingen måte, hverken det du har lest om at mennesker under 45 «ikke trenger booster» - og det er ingen som kan måle hvilken beskyttelse man har av vaksinen. Antistoff-nivået i blodet kan ikke korreleres med beskyttelse mot smitte eller beskyttelse mot alvorlig sykdom. At man er ung er ikke en automatisk beskyttelse mot sykdom. Google «long covid sykepleier» så kommer det nok treff på norsk. Eller på engelsk, om du vil. Leste sist i New York Times om unge sykepleiere som må bruke rullator fordi de sliter med etterdønningene av covidinfeksjon. En annen artikkel forteller om barn i Sverige med neseblod av å gå i trapper, uten smak og luktesans, som har kognitive problemer og som må gå til intens behandling for ettervirkningene av covid-infeksjon. I Norge virker det som man kun er interessert i hospitalisering, og så snart omikron viste seg å være noe mildere i innleggelsesprosent så bryr ingen seg om ettervirkningene. Irriterer meg veldig. Særlig for barna som bare kastes i ilden uten å engang få medieoppmerksomhet når de lider i månedsvis av coronainfeksjon. Det ble litt tjukkere lag på brødskiva enn tiltenkt, er nok mye som ligger og kverner i maskineriet mitt med tanker og frustrasjoner om norsk håndtering og holdning til coronaviruset.
Vel FHI har jo gått ut med at de ikke anbefaler booster til de under 45, med mindre du ønsker det selv.

se f.eks denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/...re-til-alle-men-du-kan-gjoere-det-for-dugnade

Jeg har tatt dose 3, tiltross for blødningsfortyrrelser av de første 2 dosene. Usikker på hvordan det blir nå, hadde SA I desember så regner med syklustull uansett.

Her er fra artikkelen jeg leste før jul hvertfall.
De anbefaler også de som har fått blødningsforstyrrelser og avvente med 3 dose.

Men hadde som sagt tatt den, dersom jeg ikke nettopp hadde hatt ma og kommet i syklus igjen. Og klaffer det ikke i løpet av februar så tar jeg den, da blir det uansett en pause i prøvingen.
De anbefaler vel kun de med alvorlig blødningsfortstyrreler å avvente. Var iallfall det gynekolog sa til meg. (Jeg har milde)

Vel FHI har jo gått ut med at de ikke anbefaler booster til de under 45, med mindre du ønsker det selv.

se f.eks denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/...re-til-alle-men-du-kan-gjoere-det-for-dugnade

FHI har mange eksepsjonelt rare meninger i denne pandemien. Det jeg sier om at effekten av dobbel dose vaksine avtar etter 6mnd gjelder også for de under 45, det er vitenskaplig bevist. Derfor uforståelig at FHI ikke anbefaler den. Men det var og er enda uforståelig mange av rådene FHI har gitt, feks at de var i mot bruk av munnbind. Det ene tiltaket som har mer effekt enn vaksine.

FHI har mange eksepsjonelt rare meninger i denne pandemien. Det jeg sier om at effekten av dobbel dose vaksine avtar etter 6mnd gjelder også for de under 45, det er vitenskaplig bevist. Derfor uforståelig at FHI ikke anbefaler den. Men det var og er enda uforståelig mange av rådene FHI har gitt, feks at de var i mot bruk av munnbind. Det ene tiltaket som har mer effekt enn vaksine.
Jeg sa ingenting om den påstanden, kun det med 45 år som du også avfeide.

Back
Topp