Doppler

Strella

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Noen her som har tenkt å kjøpe doppler? Eventuelt noen som har erfaring med det?
 
Vi har også tenkt på det! Vil gjerne få andres erfaring og anbefaling[emoji4]
 
Er litt redd for å bli litt VEL hysterisk, føler allerede eg er ille nok.. Er også redd for panikken dersom eg ikkje finn hjertelyden osv. Kanskje det er betre å sjekke hos lege?
 
Skal ikke ha. Tenk om jeg ikke finner hjertelyden? Da kommer jeg til å måtte renne ned dørene hos lege eller jordmor for å berolige meg.
 
Tror jeg blir mer bekymret av det, og etterhvert kjenner man jo selv bevegelse i magen. I tillegg har jeg lest at doppler kan virke stressende på fosteret?
 
Kjøpte en angelsound forrige svangerskap. Det kan være vanskelig å finne hjertelyden og kan være kilde til stress. Vi hadde regel om bare lytte en gang per uke. Hadde i tillegg veldig søt jordmor som jeg kunne gå til om jeg var det minste bekymret. Hun fant alltid hjertelyd. Husker ikke helt fra hvilken uke vi fant lyden, men brukte ikke hjemme før jordmor fant hjertelyden på kontroll.
 
Jeg hadde det forrige gang, fant hjertelyden ca uke 10. Den fungerte veldig bra og jeg ble ikke stresset eller urolig av den, fant alltid hjertelyden etter en liten runde på magen.
Tenker på å bestille en ny fra ebay nå :flower
 
Jeg har doppler fra forrige svangerskap. Og det var en veldig betryggende følelse å ha den, og kunne sjekke hjertelyden når man ble usikker.
Har dog ikke funnet hjertelyden enda, er 10+0 idag.
Stresser ikke enda.

Det negative er jo at man blir enda mer stresset å redd om man ikke finner hjertelyden, når det er så tidlig.
Sist fant jeg lyden 10+4.
 
Jeg har hatt angelsound, synes det kan være vanskelig og finne hjertelyden og det kan gjøre en stresset.
Magisk når jeg fant den, men stress om jeg ikke fant den, så jeg hadde nok styrt unna for og ikke skape unødvendig stress og bekymringer.
 
Tror jeg hadde blitt helt gæærn hvis jeg hadde hatt doppler så jeg styrer unna..
 
Jeg ble frarådet av ei jordmor i familien.. var visstnok vanskelig å finne hjertelyden for folk som ikke har erfaring, å det førte til mer stress :(
 
Jeg spurte heller jordmor/lege om å få høre hjertelyden hver gang jeg var på kontroll, det var veldig fint og det fikk jeg alltid lov til :happy:
 
Nå vil jeg ikke prøve å male fanden på veggen her, men jeg er litt opptatt av at man skal vite hva man gjør med et sånt apparat. Ultralydbølger er ikke skadelige når man vet hva man skal gjøre og ikke gjøre. Nå vet jeg ikke om det følger med bruksanvisning i pakken som sier hva man ikke bør gjøre, men ultralydbølger kan gi oppvarmingsskader om man retter bølger mot samme punkt over en viss tid. Derfor skal man alltid bevege litt på apparatet, slik at man ikke utsetter fosteret for eventuelle skader. Og viktigst av alt, den jevne gravide er jo ikke trent til å høre avvik eller om noe ikke er som det skal være. Det kan føre til at man får en falsk trygghet, og f.eks lar være å oppsøke profesjonell hjelp dersom man har en følelse av at noe er galt. Samt unødvendig stress om man ikke skulle finne hjertelyden - slik mange har nevnt allerede.

Se f.eks her: https://www.fda.gov/radiation-emitt...uctsandprocedures/ucm115357.htm#benefitsrisks
 
Jeg hadde doppler sist og har den enda. :) Brukte den ikke mye, men var fint å få en bekreftelse på at hjertet slo i begynnelsen. :) Etterhvert bevegde hun seg jo masse, så da trenger man den heller ikke synes jeg. Kommer nok til å høre etter nå også, men er nok litt tidlig enda så har ikke prøvd. :happy090
 
Jeg har en doppler liggende etter forrige svangerskap. Brukte den ikke ofte, men syns det var ganske fantastisk å høre på hjertlyden mellom kontroller. Venter nok til vertfall uke 12 før jeg prøver. Vil ikke gjøre meg selv stresset dersom jeg ikke finner hjertlyden
 
Back
Topp