Doppler

Frk.Lene

Elsker forumet
Februarlykke 2016
Var hos en meget dyktig gynekolog idag, og han hadde en stor hjertesak: Å forby doppler for hjemmebruk. Han mente at bruk før 16 uker kan være farlig og hvertfall gjevnlig bruk. Han mente at det er bedre når helsepersonell bruker det, fordi de vet ofte akkurat hvor man skal lete. Og det bør der brukes kun når man har grunn til å tro at det ikke er liv. Informasjonen han kom med var skremmende.

Kommer til å bruke angreretten på min Angelsound som kom med posten i dag :(

Han er ikke den første legen som sier det! Jeg tror uansett jeg hadde blitt mer stresset av å ha en sånn i hus. :/

Sa han noe om hvorfor det var farlig/hva som kunne skje? :-)

Faren er der ved bruk av den hver dag, over mange mange uker. Både lege og gynekolog og jordmor har godkjent den her. Jeg har brukt den 2 gamger hittils, og kommer ikke til å bruke den igjen med mindre jeg har grunn til å tro noe er galt. Bekymrer meg ikke :-)

Han sa at doppler fungerer ved at høyfrekvente lyder resonnerer fra fosteret og det er visst en veldig kraftig energi å utsette fosteret for. Han sa også at lyden man hører like gjerne kunne vært mø eller nøff fordi den bare blir lagt på pulsen for at det skulle høres bedre ut :)

Han sa at doppler fungerer ved at høyfrekvente lyder resonnerer fra fosteret og det er visst en veldig kraftig energi å utsette fosteret for. Han sa også at lyden man hører like gjerne kunne vært mø eller nøff fordi den bare blir lagt på pulsen for at det skulle høres bedre ut :)
Hadde jeg hørt mø eller nøff fra magen................:D hahaha! Jeg har lagt bort min nå. Den hjalp meg likevel mye den tiden jeg var veldig bekymret. Brukt den fire ganger så er ikke så veldig bekymret :-) Tror alt med måte hører med de fleste steder:-)

Veldig glad for at jeg ikke har falt for den fristelsen å kjøpe en. Tror jeg skal klare å la være nå!

Hadde jeg hørt mø eller nøff fra magen................:D hahaha! Jeg har lagt bort min nå. Den hjalp meg likevel mye den tiden jeg var veldig bekymret. Brukt den fire ganger så er ikke så veldig bekymret :-) Tror alt med måte hører med de fleste steder:-)
Ja, det er kvantum som var den store skrekken hans. Han sa at han har tatt kampen for å få helsedirektoratet med, men de sa at så lenge de amerikanske helsevesenet ikke hadde frarådet det, ville ikke de heller :confused:

Uten doppler så hadde jeg sikkert gått på ul to ganger i uka, men begrenser bruken så mye jeg klarer.

Hva kunne skje med babyen?

Er det ikke derfor jordmor bruker sånn tretut for å lytte etter hjertet? Fordi den ikke stresser babyen på samme måte?
Eller har jeg bare fått trua på min egen logikk igjen? (Skjer ofte altså, så ikke noe stress om det er sånn :P )

Uten doppler så hadde jeg sikkert gått på ul to ganger i uka, men begrenser bruken så mye jeg klarer.

Hva kunne skje med babyen?
Jeg forstår det.
Han sa at det er for lite forskning og at man ikke vet om det er skadelig og evt. omfang. Forsto det mest som at det belaster forsteret på en måte.. vet ikke, han snakket om dette før jeg fikk se knøttet, og var grådig nervøs.

Er det ikke derfor jordmor bruker sånn tretut for å lytte etter hjertet? Fordi den ikke stresser babyen på samme måte?
Eller har jeg bare fått trua på min egen logikk igjen? (Skjer ofte altså, så ikke noe stress om det er sånn :P )
Ja, det samme sier min logikk. Han ønsket hvertfall at jeg skulle sende min i retur, for "doppler er den verste løgnen gravide blir utsatt for".

Jeg må komme meg ut mer! Fikk det fniseanfallet av ordet Tretut!!

Jeg må komme meg ut mer! Fikk det fniseanfallet av ordet Tretut!!

Jeg er førstegangs og har enda ikke vært hos jordmor ;)
Aner ikke hva den tretuten egentlig heter, husker bare at jordmora brukte en sånn på magen til mamma på en hjemmekontroll da jeg var lita og skulle bli storesøster for andre gang.
Har alltid bare kalt det tretut :P

Back
Topp