Nei, det var ikke det jeg skrev, så da har du mistolket det helt.
Selvfølgelig kjøpes det ikke læreverk i hytt og pine, det jeg sa var at de gangene det ble gjort, var det lærere som vurderte alternativene og valgte hva de ville kjøpe inn. Men det betyr ikke at man er forpliktet til å gjennomgå hele boka, eller at den er pensum. Man kan bruke hele, deler, eller bare litt. Så kan man supplere fra andre læreverk, materiell på internett, eller andre kilder.
Når det gjelder målene i læreplanen, så er det jo slik at ikke alle elever har mulighet til å nå et gitt mål i like stor grad. Tror knapt man kan si at noen elever når alle målene i løpet av et år. Tilpassinger går jo da på å fokusere seg inn på hvilke deler av målet man skal nå (siden de fleste læremål kan brytes ned i flere delmål og det egentlig er store variasjoner på hva man egentlig legger i at et mål er nådd). Kanskje luker man bort deler av arbeidet for å kunne fokusere bedre på enkelte elementer. Kanskje velger man kun de letteste oppgavene, eller man velger å ha færre oppgaver som man bruker mer tid på. Det er det som er den daglige/ukentlige tilpassingen man gjør. Mens det i noen tilfeller er behov for enda mer tilpassing, om en kartlegging av eleven viser at elevene bør ha en egen opplæringsplan hvor man mer konkret og systematisk velger ut hvilke mål som skal jobbes med (og gjerne da at noen andre mål helt eller delvis velges bort). Men i flere av de individuelle læreplanene mine er tiltaket at elevene skal følge klassens progresjon, med tilpassing i nivå og mengde (dette i tråd med sakkyndig vurdering fra ppt).
Det skal altså ikke være nødvendig å ha en individuell opplæringsplan for å få tilpasset opplæring, det står det i opplæringsloven at alle har rett til. Men om skoler gjør seg så vrange at man må ha en sakkyndig vurdering for å få et minimum av tilpassing, så syns jeg det er skikkelig skummelt, for det er så fjernt fra alle idealer og målsettinger jeg har vært borti både i utdanning, praksis og de årene jeg har undervist.
Har man mer enn 20 elever i en klasse er det så klart umulig å individtilpasse hver eneste lekse, men man gjør da lett noen tilpassinger!