Ditt beste tips for halsbrann / sureoppstøt

Miiniputt

Glad i forumet
Junilykke2018
Jeg vet ikke om fler har begynt å få dette.. men nå får jeg det hver kveld :/.. veldig ubehagelig.

Har googlet litt, og har litt å prøve, men hva er ditt beste tips? Enten om du har det nå eller sist?

Å ligge på venstre side, med overkroppen høyt. Eneste måten jeg kan sove på.

Unngå kullsyre, kaffe, sterk mat osv.

Mitt beste tips er å få resept på omeprazol av legen. Det er helt trygt å ta i svangerskapet, og er det eneste som funker ordentlig. I allefall for meg. Alt av reseptfrie ting de solgte på apoteket og alt av kjærringråd/tips om hva man skal spise/ikke spise funket ikke. Til slutt fikk jeg halsbrann av vann ( :( ) og klarte nesten ikke få i meg noe mat.

Så denne graviditeten ba jeg om resept på omeprazol med en gang halsbrannen kommer.

Det fungerer slik at man ikke lager magesyre. Helt genialt. det som skjer i graviditeten er at hormoner gjør at lukkemuskelen til magesekken blir slapp så magesyre siver opp i spiserøret. Blir ikke bedre av at babyen vokser og presser på

Så Omeprazol - fantastisk!! Men prøv gjerne andre ting først, kanskje du er heldig og det hjelper.

Å ligge på venstre side er det eneste som fungerer litt her også (de kveldene jeg ikke har tatt omeprazol)

Jeg klarer å styre det ved å ikke spise noen tomatbaserte produkter (pizza er aller verst) men kan spise litt sukkerfri ketchup.

Lovehearts, melk og yoghurt hjelper meg. Kommer til å holde meg til det mens det funker.

Jeg klarer å styre det ved å ikke spise noen tomatbaserte produkter (pizza er aller verst) men kan spise litt sukkerfri ketchup.

Lovehearts, melk og yoghurt hjelper meg. Kommer til å holde meg til det mens det funker.
Rart at du skulle si det, for jeg har hatt skikkelig aversjoner mot tomatbaserte ting hele veien denne gangen og vil ha melk/yoghurt/ost/kremost (det skal sies at jeg vanligvis aldri spiser meieri :p ) jeg får prøve meg frem :)

Tar ett glass vann før jeg legger meg. Har ett glass stående på badet(rett vedsiden av soverommet) drikker om det kommer, må da på do etter en liten stund men bedre det enn halsbrann..

Jeg vet ikke om fler har begynt å få dette.. men nå får jeg det hver kveld :/.. veldig ubehagelig.

Har googlet litt, og har litt å prøve, men hva er ditt beste tips? Enten om du har det nå eller sist?
Gaviscon og love harts har vært redningen her.

Her er det Litago som hjelper[emoji6] Var det samme sist... Men må nok over på noe sterkere denne gangen, for halsbrannen er mye verre denne gangen enn sist[emoji85]

Mitt beste tips er å få resept på omeprazol av legen. Det er helt trygt å ta i svangerskapet, og er det eneste som funker ordentlig. I allefall for meg. Alt av reseptfrie ting de solgte på apoteket og alt av kjærringråd/tips om hva man skal spise/ikke spise funket ikke. Til slutt fikk jeg halsbrann av vann ( :( ) og klarte nesten ikke få i meg noe mat.

Så denne graviditeten ba jeg om resept på omeprazol med en gang halsbrannen kommer.

Det fungerer slik at man ikke lager magesyre. Helt genialt. det som skjer i graviditeten er at hormoner gjør at lukkemuskelen til magesekken blir slapp så magesyre siver opp i spiserøret. Blir ikke bedre av at babyen vokser og presser på

Så Omeprazol - fantastisk!! Men prøv gjerne andre ting først, kanskje du er heldig og det hjelper.

Å ligge på venstre side er det eneste som fungerer litt her også (de kveldene jeg ikke har tatt omeprazol)
Prøvde omeprazol på grunn av snuppsemammaen. Og det hjelper! Jeg slet med en ille reflux.

Kunne nesten ikke spise noe som helst. Reflux gjorde at gravidkvalme ble utvidet. Og så ble jeg forkjølet. Hadde det ikke vært for omeprazol hadde jeg ikke kunnet spise noe. Og forkjølelsen trigget reflux, mens omeprazolen holdt dette i sjakk. Så nå har jeg det veldig bra på den siden. Kan sove med vanlig pute. Ect.

Jeg har prøvd Love Hearts, men det funket ikke. Sikker på at det ikke bare er en unnskyldning for å spise mer godteri? ;-)

Prøvde omeprazol på grunn av snuppsemammaen. Og det hjelper! Jeg slet med en ille reflux.

Kunne nesten ikke spise noe som helst. Reflux gjorde at gravidkvalme ble utvidet. Og så ble jeg forkjølet. Hadde det ikke vært for omeprazol hadde jeg ikke kunnet spise noe. Og forkjølelsen trigget reflux, mens omeprazolen holdt dette i sjakk. Så nå har jeg det veldig bra på den siden. Kan sove med vanlig pute. Ect.
Så godt å høre at du har hatt så god hjelp av den! :)

Jeg har prøvd Love Hearts, men det funket ikke. Sikker på at det ikke bare er en unnskyldning for å spise mer godteri? ;-)
Nei, det kan faktisk funke. Gaviscon tyggetabletter inneholder mye av det samme, minus sukkeret. Hjelper ikke med Love Hearts her heller, og ikke synes jeg det smaker særlig godt uansett.

Sugetablettene Rennies, den ordinære, røde pakken De er trygge under graviditeten og smaker mentol. Klarer ikke de man får kjøpt i Norge, så jeg fikk mannen til å hamstre Rennies på apoteket på Schiphol. Få noen som skal utenlands til å kjøpe de. De selger de i mange land, i helt ordinære butikker og på apotekene, og skulle sånn ønske de hadde de i Norge også. Har vært sterkt plaget med halsbrann de to tidligere svangerskapene, men det er heldigvis ikke så alt for gale denne gangen. Drikker mindre melk enn tidligere, siden jeg har lest at det kan ha en negativ effekt og gi mere halsbrann, og så drikker jeg store mengder vann før jeg legger meg. Har nok Rennies til de neste ukene, så må jeg nok smiske med noen som skal utenlands igjen slik at jeg kan fylle kofferten deres med halsbranntabletter Har fremdeles mareritt om å våkne om morgenen med en halvsmeltet Gaviscon i munnen...ææææsj! Klarer ikke smaken etter å ha brukt disse litt i forrige graviditet når jeg gikk tom for Rennies. Aldri mere!

Back
Topp