Ditt beste sunnhetstips

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Har du et tips for en bedre hverdag du vil dele?
Det kan handle om trening, godteri-stopp, vektnedgang, kosttilskudd osv.

Mitt tips handler om salat. Om du bør bli flinkere til å spise det grønne, men ikke liker smaken; prøv ut forskjellige typer salater. Noen har sterk smak, andre svært lite smak. Jeg likte ikke salat før jeg oppdaget Crispy Salat og spinat. Smakene lar seg lett kamuflere, og nå bruker jeg ofte salat eller spinat i hverdagen :)
Kinakål eller isbergsalat har aldri gått lett ned her.
 
Mitt tips er å få med hele familien på det. Her er det mannen min som lager middag. Etter at vi snakket litt om det har han begynt å lage mye sunnere middager og vi kan hjelpe hverandre dersom en av oss får lyst på snop til kvelden :)
 
Gul paprika! Rå, gul paprika inneholder 4 ganger så mye C-vitamin som appelsiner.
Så knask på en gul paprika hver dag for å styrke immunforsvaret.

Ikke drikk til maten. Drikke skyller ned maten og du vil spise mer siden metthetsfølelsen kommer senere. Drikk enten 10 min. før et måltid, eller vent 20 min. etter måltidet. Spis saaakte, da vil du bli raskere mett og du vil ikke spise like mye. :)

Sennep, chili, ingefær og cayennepepper øker forbrenningen, og du kan forbrenne opptil 200 kcal mer om dagen. :) Jeg elsker salat med rå chili og sennepsfrø oppi. :)
 
Last edited:
Lag middagsliste for en uke, og handle for denne uken. Da faller man ikke for fristelsen til å kjøpe unødvendige og usunne matvarer.

Ikke forsyn deg mer enn nødvendig. Magen blir mett før øynene.

Ikke ha godteri i huset.

Prioriter å få litt bevegelse i hverdagen, trening, tur, en halvtimes trim i stedet for foran tv'n utgjør stor forskjell.
 
Ha en mugge vann med sitron/lime/agurk/whatever u like i kjøleskapet - iskaldt, godt vann gjør i alle fall at jeg "husker" å drikke mer vann :)

Tranebærtilskudd - holder urinveisinfeksjoner på avstand (sitron (i feks vann) hjelper også mot det)

B-vitamintilskudd - for sunnere hud og hår

Har alltid en skål med nøtter stående og spiser av den hvis jeg er småsulten mellom måltider og gjerne i stedet for godteri på lørdager ;)

Det er det som funker her :)
 
Gul paprika! Rå, gul paprika inneholder 4 ganger så mye C-vitamin som appelsiner.
Så knask på en gul paprika hver dag for å styrke immunforsvaret.

Ikke drikk til maten. Drikke skyller ned maten og du vil spise mer siden metthetsfølelsen kommer senere. Drikk enten 10 min. før et måltid, eller vent 20 min. etter måltidet. Spis saaakte, da vil du bli raskere mett og du vil ikke spise like mye. :)

Sennep, chili, ingefær og cayennepepper øker forbrenningen, og du kan forbrenne opptil 200 kcal mer om dagen. :) Jeg elsker salat med rå chili og sennepsfrø oppi. :)
Har motsatt erfaring ang å drikke vann til maten :p Må ha det nemlig og blir alltid fort mett :-D
 
Skjær opp masse forskjellige type frukter..
Mye lettere å spise mer, enn om det ikke er oppskjært.

Kjøper ofte litt "fremmed" frukt. Spennende :)
 
Gul paprika! Rå, gul paprika inneholder 4 ganger så mye C-vitamin som appelsiner.
Så knask på en gul paprika hver dag for å styrke immunforsvaret.

Ikke drikk til maten. Drikke skyller ned maten og du vil spise mer siden metthetsfølelsen kommer senere. Drikk enten 10 min. før et måltid, eller vent 20 min. etter måltidet. Spis saaakte, da vil du bli raskere mett og du vil ikke spise like mye. :)

Sennep, chili, ingefær og cayennepepper øker forbrenningen, og du kan forbrenne opptil 200 kcal mer om dagen. :) Jeg elsker salat med rå chili og sennepsfrø oppi. :)

Hvor mye er det snakk om for å forbrenne ekstra om dagen?
 
Hvor mye er det snakk om for å forbrenne ekstra om dagen?

Det vet jeg dessverre ikke, men jeg spiser en hel chili om dagen+en god del s.frø. Jeg eeeelsker sterk mat. :) Nå spiser jeg også veldig lite og ofte da, så har en vill forbrenning.
 
Mitt tips er at i stedet for å spise mye godteri/chips og annet snacks, kjøp inn litt forskjellig frukt, kutt det opp i biter og ha på bordet :) Det er så utrolig godt, og sååå mye bedre enn det førstnevnte ;) Er også positivt å drikke mye vann i løpet av dagen :D
 
Det vet jeg dessverre ikke, men jeg spiser en hel chili om dagen+en god del s.frø. Jeg eeeelsker sterk mat. :) Nå spiser jeg også veldig lite og ofte da, så har en vill forbrenning.

Hmmm. Jeg liker mild mat, så chilli er nok ikke helt min ting ^^
 
Drikk masse vann, spis frukt og grønt, tren - trenger ikke gå på treningsenteret, men bare å holde kroppen i gang. Gå tur/joggetur/tren med babyen :) og nyt livet :)
 
Drikk vann :D
 

Ja! My favorite! Hovedingrediensene er kikerter, som inneholder mye protein og lite fett. Jeg pleier å lage denne:

http://trinesmatblogg.no/2014/05/08/hummus/

Selv bruker jeg den hovedsakelig i et tynt lag under avokado med salt og pepper på knekkebrød, eller som grønnsaksdip. Som grønnsaksdip er den genial for den som vil slutte å spise kveldsmat, men som trenger litt i magen før leggetid likevel! Gulrøtter, kålrot, agurk, paprika eller sukkererter med hummus er også kjempegodt som mellommåltid og det metter veldig godt. Kan også brukes istedenfor smør under kjøttpålegg. Det gjør måltidet mer mettende.

Den holder seg fint i kjøleskapet i godt over en uke. Kan også fryses, men da blir hvitløken litt dvassen, så hvis jeg vet at jeg skal fryse den bort pleier jeg å kjøre hvitløken like most som resten.

Må prøves!
 
Begrense inntaket av godterier og kaker. For meg har det fungert og ha en dag der jeg kan unne meg litt godt. Men ikke store mengder. Blir man søtsugen synes jeg det hjelper med en frukt, eller en kopp pukka-te (de smaker ganske mye). Begrense middagen. Handler vel egentlig mest om å dra ned på inntaket, og passe på å bevege seg hver dag :)
 
Back
Topp