Dine symptomer før fødselen starta?

T88

Betatt av forumet
Det er veldig gøy at flere har begynt å føde og bebiser har kommet til verden :) Også har vi flergangs fødende kvinner i dette forumet.
Derfor tenkte jeg kanskje dere ville dele litt symptomer og erfaringer :)

Hva skjedde før fødselen starta? Og jeg mener alle de diffuse symptomene som gjorde at du lurte på om det var noe i nærheten. Gikk slimproppen før, hvor mye før? Hadde du mye nedpress? Løs mage? Oppkast?
Hadde du gjort noe annet som kan ha påvirket fødselen, sex, modningsakupunktur, stimulere nipler, fødepizza? :P

Første kom to uker før termin.

Gikk til fødselsforberedende akupunktur, men merket ikke noe tegn av den grunn.

Var i bassenget dagen før hun ble født, syntes det var litt merkelig at jeg fikk menssmerter mens jeg svømte men tenkte ikke så mye over det. :p

Hadde sex søndag kveld og mandag morgen gikk vannet. Stussa over menssmerter da jeg var på do den natta, men tenkte ikke så mye over det og sov videre til senga ble søkkvåt. :p

• Liker
Reactions: T88
Sist gikk slimproppen min 3-4 dager før. Fødselen startet med at vannet gikk kl 1 om natta. Jeg hadde akkurat lagt fra meg mobilen og skulle sove da jeg hørte et knekk. Jeg spratt da ut av senga og gikk mot badet men nådde ikke helt frem før vannet fosset ut. Riene kom vel ikke i gang før ut på morgenen dn gang. Jeg fødte samme dag 20.45 så var rimelig sliten da det var umulig å få sove noe. :P

Ingen ubehagelige kynnere, nedpress eller slike tegn. Men jeg gikk en litt krevende fjelltur den dagen da jeg hadde lest at det kunne sette fart på ting. Vet ikke om det var det som hjalp eller ikke :P Fødte i uke 38.

• Liker
Reactions: T88
I grunn kun vannavgang her i gården. Denne gangen har jeg masse mase"rier"/kynnere, nedpress, tidvise mensmurringer, løs mage, etc.... Men jeg er vel mer oppmerksom denne gangen pga utålmodighet. De to første kom 2 og 3 uker før. Men nr 3 er nok en luring så dette tar nok lang tid har jeg i grunn forberedt meg på nå.

Jeg tenker at vi sikkert er flere som overtenker alle symptomer vi kjenner :p Og da er det veldig gøy å høre andres erfaringer :) Jeg merker mye mer småting nå enn sist, og sist gikk det så langt at jeg ble jeg satt igang! Synes det er veldig gøy å lese det dere skriver :D

Er 2. gangs og felles for begge gangene er vel nedpress, hodet festet, økende hyppighet kynnere, går som ei snegle og mye uffing og akking :-) 2 uker til termin i dag.

Sist startet det med litt milde ryggsmerter tidlig morgen. Dagen etter termin. Hadde en rolig normal dag med planlagt kontroll hos jordmor og vi plukket opp noe take away på vei hjem som vi koste oss med. Hele dagen visste vi at noe var på økende gang, men først tidlig kveld at det var mer i system og vondt. Da ringte jeg føden og fikk komme inn. Da jeg ble kontrollert, var det nok system på riene til at jeg fikk bli og kort tid etterpå hagla riene på sterkt uten pause, vannet gikk på føden relativt raskt og tidlig natt ploppa han ut.

Tenker at det sikkert blir noe av det samme forløpet denne gangen. Men who knows :-) Ingen fødemage/ diaré, ingen slimpropp som gikk. Ingen maserier. Men jeg prøvde å gå litt så det kan jo ha hjulpet på modning. Gjør det denne gangen også, men mest for at vi må ordne ting :-)

Har prøvd å huske de siste par dagene før jeg fødte sist. Jeg kjente mindre kynnere da, men hadde en del mensmurringer hele svangerskapet.
Vannet gikk midt på natten, jeg husker det jeg kjente et knepp i drømme og så fosset vannet ut i senga. Det tok en del timer før riene startet og jeg ble sendt hjem to ganger fra sykehuset. Tredje gangen ble jeg lagt inn og 15 timer senere var hun ute. Det tok 42 timer fra vannet gikk til hun kom ut, så eneste håpet nå er at det tar litt kortere tid denne gangen :D

Har masse kynnere og maserier denne gangen, med mye vondt i brystene og generelt i brystregionen. Har veldig vondt i bekken, med en del nedpress, og korsryggen er veldig vond. Krysser fingrene for at jeg unngår overtid!

Til dere som har hatt sex før fødsel og født kort tid etter.. merket dere noe til at det føltes annerledes? :oops::p Med det mener jeg at det føles ut som om noe "stenger for der oppe"? Typ at livmorhalsen er moden/flat?

Hadde sex i går og det var bare superrart.. Hatt et par runder med modningsakupunktur og håper egentlig at det viser seg at det funker :p er 37+4 og førstegangs

Kjente ikke en ting hele svangerskapet, men mulig jeg fikk rier 28. Mars, evt hadde jeg kynnere den dagen. Våknet i 10 tiden den 29. Og kjente fort det var rier på gang. Gutten ble født litt over 21 den kvelden. (Full åpning ca 19:00). Rask og grei fødsel hadde det ikke vært for to timer med lite effektive pressrier :(

Sist gang begynte nedpress, vonde kynnere og smerter/mensenmurringer i korsryggen uke 35. Små prøvde meg på litt kjeringråd og spise litt lakris og rømmegrøt med masse kanel dagen før fødsel. 37+3 gikk vannet da jeg satt på do. 20 timer etterpå var hun født :) var en lang men fin fødsel med pressfase på kun 5-10 min :)
Spent på hvordan det går denne gangen :)

Kjente ikke en ting hele svangerskapet, men mulig jeg fikk rier 28. Mars, evt hadde jeg kynnere den dagen. Våknet i 10 tiden den 29. Og kjente fort det var rier på gang. Gutten ble født litt over 21 den kvelden. (Full åpning ca 19:00). Rask og grei fødsel hadde det ikke vært for to timer med lite effektive pressrier :(
Uff, det er så grusomt. Jeg hadde en time pressrier hvor jeg ikke fikk presse fordi det ikke var full åpning. Helt forferderlig å ikke få gjøre som kroppen vil.

Uff, det er så grusomt. Jeg hadde en time pressrier hvor jeg ikke fikk presse fordi det ikke var full åpning. Helt forferderlig å ikke få gjøre som kroppen vil.

Jeg også fikk for tidlig pressetrang. Og de ba meg om å ikke presse. Hadde lite å si når hele livmoren bare trakk seg sammen. Jeg kontrollerte jo ikke det. Det var ikke noe gøy, og ingen sa til meg om det var normalt eller farlig. Jeg var helt satt ut av hvor lite kontroll jeg hadde over kroppen min... Og det var kjempe lenge. Tror jeg var 7 cm når det startet.. Regner med at det ikke skjer igjen. Lillegutt hadde supermannstilling. Så jeg velger å tro at det påvirket fortidlig pressetrang :)

Jeg også fikk for tidlig pressetrang. Og de ba meg om å ikke presse. Hadde lite å si når hele livmoren bare trakk seg sammen. Jeg kontrollerte jo ikke det. Det var ikke noe gøy, og ingen sa til meg om det var normalt eller farlig. Jeg var helt satt ut av hvor lite kontroll jeg hadde over kroppen min... Og det var kjempe lenge. Tror jeg var 7 cm når det startet.. Regner med at det ikke skjer igjen. Lillegutt hadde supermannstilling. Så jeg velger å tro at det påvirket fortidlig pressetrang :)
Helt normal fødsel her med en baby som kom ut i vanlig posisjon. Enkelte får vel bare for tidlig pressetrang. Men jeg var ikke redd eller noe, det var bare grusomt vondt å måtte jobbe imot kroppens signaler.

Ganske fascinerende at kroppen styrer det hele selv, helt uten at man klarer å gjøre noe fra eller til.

Til dere som har hatt sex før fødsel og født kort tid etter.. merket dere noe til at det føltes annerledes? :oops::p Med det mener jeg at det føles ut som om noe "stenger for der oppe"? Typ at livmorhalsen er moden/flat?

Hadde sex i går og det var bare superrart.. Hatt et par runder med modningsakupunktur og håper egentlig at det viser seg at det funker :p er 37+4 og førstegangs

Hadde sex sist, kan ikke huske jeg kjente noe unormalt/rart.
Ca halv time etter fikk jeg vondt i korsryggen, noe jeg ikke la merke til en gang, satt og ventet på sterke mensesmerter som jeg ble fortalt av venninner :p Etter et par timer skjønte jeg at det var rier, og 10t senere var jenta vår født :D

Begge mine tidligere fødsler har startet den dagen jeg tok det rolig; sov litt på dagen, tok langt bad, og gikk en kort tur så fort jeg orket. Begynte med kynnere, som kom veldig jevnt, fra 18-tiden på kvelden. En time eller to senere var det ikke tvil om at det var rier. :)
Jeg får veldig stressrier uten at det har noen effekt på åpning, så nr 1 tok de vannet og prøvde å presse babyen ned i bekkenet (uten hell og helt brukt fostervann), satt inn pulsmåler i hodet på babyen og vips måtte han ut med keisersnitt. Var på sykehuset 02.15, han ble plukket ut 04.13!
Med nr 2 dro vi til sykehuset kl 2315, fikk medisiner og akupunktur så stressriene roet seg, tok seg skikkelig opp i løpet av natten og morgenen, og pressrier fra ca 1030 og 1047 var frøkna ute:)
Altså ingen slimpropp, vannavgang eller noe på noen av de før rier;)
Denne gangen presser det sykt og føles som det modnes så tror på fødsel litt før termin denne gang.. Eller håper:p

Alle mine 3 fødsler har starta med kynnere som har gått over til rier.
Vannet har de tatt på sykehuset alle gangene.
De første 2 så jeg aldri slimproppen men det gjorde jeg sist gang. Husker bare ikke når...... :P
Har også gått med mye maserier på slutten. Forrige gang i 3 uker før fødsel. Våkna plutselig en natt med pressrier og måtte hive oss i bilen.
Vi nådde akuratt sykehuset ;)

Natt til søndag gikk slimproppen. Hele søndag hadde jeg mens murringer som kom og gikk. De roet seg ned på kvelden. Mandagsmorgen tok jeg og mannen en liten runde i høyet:) Ca 20 min etter det gikk vannet og ett par timer senere startet riene.

Slimproppen gikk 3 dager føre fødsel, fikk ekstremt mye vann i i kroppen spesielt føttene 1 ukes tid før fødsel og hadde stikkninger nederst i magen 1-2 uker før fødsel. Har siden uke 20 hatt myyye kynnere så akkurat det hadde ikke endret seg. Utenom dett var det ikke noe spesielt jeg la merke til :)

Back
Topp