Dine beste mat tips? :)

En tråd i 'Generelt' startet av Herewegoagain, 27 Mar 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Herewegoagain Forumet er livet Julikulene 2020

Nå er mange hjemme og har mange av oss nok å gjøre med evt. hjemmekontor kombinert med barnehagebarn og skolebarn som trenger aktivering og skolehjelp. Her går det mye i dem samme maten? flere? Vil gjerne aktivere unga litt og av og til ha kjappe "passer seg selv i ovnen" løsninger :)
    Kanskje det er flere der ute som trenger sårt litt inspirasjon i disse dager?
    Tar gjerne i mot oppskrifter, idéer på "hva som helst" hvis det ikke er til nytte for oss pga allergi i hust så kanskje det hjelper andre her inne :)

Her kan jeg tipse om å lage:

Toro risgrøt på 2dl vann og 1 liter usøtet mandelmelk! blir sykt godt og mandelmelken kan holde seg leeeeenge i boden :) Må koke ca 40 min og større barn kan gjerne hjelpe til med å passe kjelen og røre gott :) (blir det rester kan de spises kald de neste dager evt med litt syltetøy?)

Hel ovnsbakt kylling med ovnsbakte poteter, ovnsbakt broccoli og smørstegte gulerøtter i strimler med Toro Bretange saus til

Kyllingvinger med coleslaw og potetsalat

Lag egne "La Baguette" "Upper Crust" baguetter

Vaffler til middag?

2. Maddieh Forumet er livet Junibarna 2019

Pølseform.
    Kjøttpølser, potetmos, ost på toppen. Og krydder du liker.
    Her koker vi bønner ved siden av da jeg er den eneste som spiser tomatbønner!

• Liker Liker x 1
  3. misty Glad i forumet August 2018

Tacotorsk

500 g torsk
    3ss tacokrydder
    6ss olje
    1 gul paprika i småbiter
    3 tomater i småbiter
    1/2 bunt vårløk
    nachoschips
    2dl ost

Torsk i småbiter legges i oljen som krydderet er løst opp i (skal stå litt). Chips smuldres og det legges et tynt lag i en ildfast form. Paprika,vårløk og tomater legges oppå. Torsk på toppen og til slutt osten. Stek v 200 i ca. 1/2 time.

Serveres med ekstra nachochips, guacamole, salsa e.l. etter egen smak.

Barna kan hjelpe til med å kutte grønnsakene hvis de er store nok til det, ev. kan de knuse nachochipsene ved at du legger de i en lukket plastpose og de får banke på med kjevle eller lignende.

• Liker Liker x 1
    Last edited: 27 Mar 2020
  4. Ikke i bruk Administrator Moderator ⭐️ Babyverden Stab ⭐️

Elsker denne tråden. Er så matlei..

• Liker Liker x 1
  5. Herewegoagain Forumet er livet Julikulene 2020

Håper på mye fin inspirasjon :)

6. Stjernestrikk Glad i forumet ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️ Assistert-jentene

Mørbradgryte i raumteropf
    https://www.pics.dk/2013/01/mrbradgryde-i-stegeso.html?m=1

Jeg har laga denne oppskriften to ganger de siste 3 ukene, den er helt himmelsk! Jeg har dog kun laga den med en svinemørbrad av gangen, uten å justere på de andre mengdene. Da har jeg og mannen hatt middag i tre dager, servert sammen med ris :)

• Liker Liker x 1
  7. VictoriaH Ventende August 2018 Assistert-jentene

Om du har litt tid til overs en dag så anbefaler jeg lage opp flere retter og fryse: hjemmelaget fiskegrateng, pølsegrateng, lasagne osv.

Her spiste vi denne uken:

- Fajitasgryte med pasta
    - Kebab (ferdig kit fra den lokale sjappa)
    - Spansk omelett
    - Taco
    - Tapas (kyllingvinger, løkringer, pommes frites osv når lille er lagt)
    - Hjemmelaget pizza
    - Biff med tilbehør

De 3 siste rettene spises etter legging, så idag har vi grønnsaker med sei og søtpotetmos som tidlig middag for 2-åringen (får da en skål med havregrøt eller lignende før legging).

Ellers går det mye i salat, pasta, potetmos med pølsebiter (late dager), søtpotet med torsk :)

• Liker Liker x 1
  8. Herewegoagain Forumet er livet Julikulene 2020

I dag ble det super lett middag som passer seg selv i ovnen
    Kyllinglegger (lår) legges i olje pluss krydder (brukte salt, pepper og grillkrydd i dag) la ligge 40 min i kjøleskap
    Ovnfastform med søtpotet, gulerøtter, kylling, broccoli og feta ost
    40 min i ovn :)

• Liker Liker x 1
  9. Ceccii86 Forumet er livet Desemberlykke2017 Snøfnuggene 2018

I dag hadde vi hjemmelagde kjøttkaker. Lager alltid 2-3 porsjoner og tar resten i frysen. Dette var den siste vi hadde liggende.

• Liker Liker x 2
  10. Fabmamma40 Forelsket i forumet Julikulene 2020

Hellstrøm på Instagram ♡♡♡

• Liker Liker x 1
  11. Stolt mamma Forumet er livet Septemberbarna 2019

her aktiviserer jeg ungene med å la de være med på matlagingen også lager jeg store porsjoner som jeg har i flere dager eller fryser ned.

Lappskaus, da kan ungene være med å dele opp på formiddagen. Hvis man lager stor porsjon har man middag i flere dager.

Kjøttkaker. Vegetarkaker o.l er også gøy for ungene å være med på å forme.

• Liker Liker x 1

Del denne siden