Dine beste mat tips? :)

Herewegoagain

Forumet er livet
Julikulene 2020
Nå er mange hjemme og har mange av oss nok å gjøre med evt. hjemmekontor kombinert med barnehagebarn og skolebarn som trenger aktivering og skolehjelp. Her går det mye i dem samme maten? flere? Vil gjerne aktivere unga litt og av og til ha kjappe "passer seg selv i ovnen" løsninger :)
Kanskje det er flere der ute som trenger sårt litt inspirasjon i disse dager?
Tar gjerne i mot oppskrifter, idéer på "hva som helst" hvis det ikke er til nytte for oss pga allergi i hust så kanskje det hjelper andre her inne :)

Her kan jeg tipse om å lage:

Toro risgrøt på 2dl vann og 1 liter usøtet mandelmelk! blir sykt godt og mandelmelken kan holde seg leeeeenge i boden :) Må koke ca 40 min og større barn kan gjerne hjelpe til med å passe kjelen og røre gott :) (blir det rester kan de spises kald de neste dager evt med litt syltetøy?)

Hel ovnsbakt kylling med ovnsbakte poteter, ovnsbakt broccoli og smørstegte gulerøtter i strimler med Toro Bretange saus til

Kyllingvinger med coleslaw og potetsalat

Lag egne "La Baguette" "Upper Crust" baguetter

Vaffler til middag?
 
Tacotorsk

500 g torsk
3ss tacokrydder
6ss olje
1 gul paprika i småbiter
3 tomater i småbiter
1/2 bunt vårløk
nachoschips
2dl ost

Torsk i småbiter legges i oljen som krydderet er løst opp i (skal stå litt). Chips smuldres og det legges et tynt lag i en ildfast form. Paprika,vårløk og tomater legges oppå. Torsk på toppen og til slutt osten. Stek v 200 i ca. 1/2 time.

Serveres med ekstra nachochips, guacamole, salsa e.l. etter egen smak.

Barna kan hjelpe til med å kutte grønnsakene hvis de er store nok til det, ev. kan de knuse nachochipsene ved at du legger de i en lukket plastpose og de får banke på med kjevle eller lignende.
 
Last edited:
Om du har litt tid til overs en dag så anbefaler jeg lage opp flere retter og fryse: hjemmelaget fiskegrateng, pølsegrateng, lasagne osv.

Her spiste vi denne uken:

- Fajitasgryte med pasta
- Kebab (ferdig kit fra den lokale sjappa)
- Spansk omelett
- Taco
- Tapas (kyllingvinger, løkringer, pommes frites osv når lille er lagt)
- Hjemmelaget pizza
- Biff med tilbehør

De 3 siste rettene spises etter legging, så idag har vi grønnsaker med sei og søtpotetmos som tidlig middag for 2-åringen (får da en skål med havregrøt eller lignende før legging).

Ellers går det mye i salat, pasta, potetmos med pølsebiter (late dager), søtpotet med torsk :)
 
I dag ble det super lett middag som passer seg selv i ovnen
Kyllinglegger (lår) legges i olje pluss krydder (brukte salt, pepper og grillkrydd i dag) la ligge 40 min i kjøleskap
Ovnfastform med søtpotet, gulerøtter, kylling, broccoli og feta ost
40 min i ovn :)
 
her aktiviserer jeg ungene med å la de være med på matlagingen også lager jeg store porsjoner som jeg har i flere dager eller fryser ned.

Lappskaus, da kan ungene være med å dele opp på formiddagen. Hvis man lager stor porsjon har man middag i flere dager.

Kjøttkaker. Vegetarkaker o.l er også gøy for ungene å være med på å forme.
 
Back
Topp