Dialektord

Som sunnmøring syns ikke jeg at jeg sier så mye rart:p Men synes de her er sære:

Kaule - Slåsskamp
Pedde - Moped
Vassavgifta - Kommune avgifter

Samboeren er nord-trønder, så her var det ett par ord i starten jeg ikke skjønte..

Sopinn - Sulten
Speik - Minusgrader
Veit - Jente

Og om du forteller dem noe, så kan de svare "det skal du ja..", selv om de ikke visste om det..
F.eks. Da jeg møtte svigermor for første gang, så spurte hun hva mamma drev med. Jeg svarte at mamma døde for 5 år siden, og da sa hun "det gjorde hun ja..". Når jeg spurte om samboeren hadde fortalt henne det, så sa hun at hun ikke visste det fra før.. Jeg satt igjen som et spørsmålstegn ;)

Åååå nå ble jeg nysgjerrig her ja :p
Du bor ikke tilfeldigvis over barnehagen og er født i 88?
Njæ, jeg bor oppi bygda, sammen med en som var med på jakten på kjærligheten for mange år siden;-) om det sier deg noe. Født i 88- ja:-)

Ellers er det jo møre dialekten da..

Dryg - Vanskelig ord å forklare, men f.eks. når du kjeder deg, og gjør noe rart

Klar - Sliten

Og den typiske setningen:
"Vil du værra me hjæm te vårres å sje på katta oss..?"

Njæ, jeg bor oppi bygda, sammen med en som var med på jakten på kjærligheten for mange år siden;-) om det sier deg noe. Født i 88- ja:)
Ja stemmer han var det ja, glemmer slike ting jeg :eek:

Da vet du veldig godt hvem jeg er ;) går sikkert en haug med rykter om meg der om dagen :p
Var først når jeg kom på dataen og så signaturen din at jeg linket til at det måtte være deg ;)

Last edited:
Læsta - ullsokker
Tua (kopptua) - vaskeklut
Elte(elta) - la være igjen.
Sakori - banneord :p
Toy - tyggis (sier toy til all tyggis altså, ikke bare merket "Toy")
Disse - huske (sånn på huskestativ :p )
Forfær - sjokkert.
Og sikkert mange fler jeg ikke kommer på..

Svigermor kommer fra et annet sted og sier blant annet Dynni til døra. "Læt åt Dynni".. You said what now!?? :p (helt sikkert ikke skrevet riktig ;) )

Last edited:
Ja stemmer han var det ja, glemmer slike ting jeg :o

Da vet du veldig godt hvem jeg er ;) går sikkert en haug med rykter om meg der om dagen :p
Vi heter det samme gikk i samme klasse i mange år :) var først når jeg kom på dataen og så signaturen din at jeg linket til at det måtte være deg ;) men viste ikke at dere hadde flyttet :)
Ah, ja. Nå kobla jeg:-P haha! Uff.. Treg jeg vettu:-) sendte deg en PM:-)

Noen ord fra min dialekt jeg vet enkelte sliter med å forstå:

Jedna = kanskje
Rodl = rull
Fjedl = fjell
Trådl = troll
Tråskådl = terskel
Ysja = eske
Spøta = strikka
Stivlar = støvler
Svitsen = bilnøkkelen

Er sikkert flere også, men det var de jeg kom på i farten ;)

Som sunnmøring syns ikke jeg at jeg sier så mye rart:p Men synes de her er sære:

Kaule - Slåsskamp
Pedde - Moped
Vassavgifta - Kommune avgifter
Er også sunnmøring, men sier "pidde" om moped :p synes heller ikke vi sier så mye rart, men får nok mest komentarer på at vi sier låkt (vondt). Og mange ler om jeg sier "saudehaud" (hodet til en sau). :p
Mannen har nordmørsdialekt. Sier f.eks:
Klar - sliten
Kakstjiv - brødskive
Kjøle - litt vanskelig å forklare, noe kan være kjøle (veldig) fint. Eller "d va nå kjøle" (voldsomt?)

"Eg har budla på broki mi, gje meg tvåga"
"Eg har budla på dåsa"
Kjem sikkert på meir etter kvart :)

Er også sunnmøring, men sier "pidde" om moped :p synes heller ikke vi sier så mye rart, men får nok mest komentarer på at vi sier låkt (vondt). Og mange ler om jeg sier "saudehaud" (hodet til en sau). :p
Mannen har nordmørsdialekt. Sier f.eks:
Klar - sliten
Kakstjiv - brødskive
Kjøle - litt vanskelig å forklare, noe kan være kjøle (veldig) fint. Eller "d va nå kjøle" (voldsomt?)
Tenker ikke over at låkt er rart:p er så normalt for meg:p husker jeg bodde på hybel med noen fra Nordmøre. Irriterte meg grønn hver gang de sa: "Hjelp! En kveks!" Tenkte for meg selv "Herregud, det heite kveps!" :p

Klar - sliten

Kångle/langfotakångle - edderkopp, med og uten lange føtter

Labba - ullsokker, tykke sokker

Bås - Søppel
Håve - Hode
Løje/Løjen - Morsomt/Rar
Reila - Disse/huske
Komla - Raspeball

Kommer fra Vennesla like ved Kristiansand. Der har vi mange rare ord og uttrykk :P

Nei, så harli konsti du æ! - Så søt du er!
Åffår ryme du så harli? - Hvorfor springer du så veldig?
Uåonelig - Gørrkjedelig
Stomp - Brød
Krekslig! - Ekkel!
Detta va helgjeli jilt - Dette var uvanlig morro

Pysje - pølse
Kaku- brød
shog - snø
att-å-fram : bakvendt

Ainni - være borti noen
Buska - trær
Båra - bølge
Veikja - jente