Dialekt?

ORIGINAL: ~Fiorelina~

ORIGINAL: lindaen
..men nynorsk skjønner jeg ikke så de innlegga hopper jeg alltid over.. [8|]

Akkurat derfor skriver jeg ikke dialekta mi - for mange mener at det er så likt på nynorsk - og da blir jeg bare fornærma[8D]

Det du skrev i går var ikke bergens ville sakkt mer Haugesund og den kanten. Er selv fra Sauda og jeg hadde bokmål der så for meg blir det nynorsk dialekten til Haugesund jeg leste. Stemmer ikke det litt mer???[8|]

Haugesund er nok litt nermere.. men da er en for langt sør igjen..
Jeg kommer fra Stord, jeg[;)]

Stord og Haugesund og rundt der går det samma for meg. Til og med de som har nynorsk i Sauda går nesten under dere [:D]
Hører hvem som kommer fra Sauda og ikke men klarer ikke å sette fingen helt på dere andre kan si sånn cirka [;)]

Skriv som du vil.

Jeg bare leser det ikke. For meg virker det veldig "fjortis" å skrive på dialekt da, men for all del, jeg nekter ingen å skrive slik. Jeg bare leser det ikke. Det kan jeg velge selv. Og jeg bruker ikke masse energi på å tolke en skriftlig tolkning av en dialekt. Det er en grunn til at det er laget formelle skriftspråk, slik at ikke alle skal forsøke å forulere sine lyder på sin egen skriftlige måte.

Da jeg gikk på skolen lærte vi nemlig den forskjellen på skriftspråk og talemål. Og den praktiserer jeg. Jeg tenker og snakker helt ulikt bokmål, men det er det jeg skriver likevel. (dog bruker jeg en og annen sideform som ligger nærmere mitt talemål, men bare av de utgaver som altså er tillatt i bokmål) Tastefeil forekommer likevel da.. men det er en annen sak. (If I should write as I think, it would be like this. You see, I think alot about fertility and "babymaking" in english, due to the fact that I read about it and "talk", chat and write in forums with people from the entire world. Men det blir jo bare for dumt...selv om dere fint klarer å lese det om dere vil....)

Da velger jeg å skrive sånn som jeg gjør og at du heller lar vær å lese mine [;)]
Skriver mest bokmål men siden jeg har skrive og lese vansker så er det mangen ord som jeg ikke får til og da er det kjekkere å skrive det sånn jeg sier det [;)]
Men nå har vel ikke jeg det vanskligeste dialekten??? [8|]

Synes dialekt er kult jeg.. merker et er noen jeg har vanskelig med å forstå men da sier jeg heller bare ifra [:)]

ORIGINAL: Lisemor84

ORIGINAL: ~Fiorelina~

Då e kansje DITTA plass'n for meg å skriva dialekt ÅG då?
Eg trur kje eg har skreve et einaste innlegg på KAV dialekt før, men da e jo muli at di fleste forstår meg likavel?
-bere ikkje sei at eg skrive NYNORSK no, for da jere eg ikkje.. Ivar Åsen va aldri så långt sør så der eg kjeme frå når han dreiv å samla dialekta.. - men han traff gått likavell, då[8D]

haha..jøsses.. va arti å læs bærgensk dialækt inni mæ.. har æ løst d høyt førr dæ, så trur æ du ha dott i bakken!![:D]

Det er ikke Bergen [:D] Tenk mer på Haugesund dialekten da blir det mer rett [;)]

Hehe, men æ har ikkje snøring på dilæktan fra den nedre halvdel a landet..stoppe nede hos trønderan trur æ.. Bergensk-haugesund..poteito-potato. hihi..[:-]

He he he he he he he [:D]

Back
Topp