dialekt!!

sunnmøring her! skriver ikke på dialekt, men det gjør søstern og det er pyton å lese.
feks "ej e låk i haude" = "jeg har vondt i hodet"

Jeg snakker østfoldsk, ganske bredt [8|]

eller...

Jæ prekær østfåll, ille bredt [:D]

Men sånn nytter det jo ikke å skrive...[8D]

ORIGINAL: lillefot

de fleste skriver vel på bok mål her,jeg og [;)]
men hvilken dialekt har du egentlig?? haha..
jeg er egentlig stril!!

so egentli ska eg skriva sånn so detta her,men då får kanskje enkelte av dåke problem me å skjønna ka eg meina!! [;)] [:D] 
skjønna?? [:D]

sjøna nok ko du mæina ja, trur dæ meste går um du legg goviljan te.
e førr min del skriv mykji fortar på dialekt, då e bruka dæ på fb, bokmål lyt e øfto tenkji me um nokre gånge..

veit du ko; kanteføll evnt jordeplo betyr? hehe.. enn krimutt? heissle enn sikødda?? [:D]

hær e det norlænning førr alle pængan! [8D]
Merka æ slit litt med å skriv bokmål her inne te tider, sia æ alltid ellers skriv på dialekt[;)]

MEEN, har vel godt av å vedlikehold "skolekunnskapen"... så deffør syns æ vi kanskje burde hatt en "skriv-på-engelsk-dag" her inne også[8D]
Heilt sykt kor fort man gløm når man ikke bruka språket te vanlig [&:]

ORIGINAL: fru gravdal

har en bokmålsdialekt , kjedelig [:@][:@][:'(]
men er fra innlandet da og der er den bredere, men jeg er blitt "finere" i språket nå som jeg bor nærmere kysten av en eller annen grunn.

eks på noen ord som er bredere en vanlig bokmålsord:
(skriver de sånn de utales)

Mjøl= mel
steikepanne= stekepanne
Steikom = stekeovn
spår= spor
kommer ikke på flere jeg [8D]

hvor kommer du egentlig fra da?

Jeg er fra Mandal, og snakker nok ganske bredt av den dialekta når jeg er hjemme. Siden jeg nå bor i Grimstad, har jeg måtte lagt om litt sånn at folk her skjønner meg litt bedre[8D] og så har jeg snappa opp den elendige "Du"-en som alle bruker her.. "Ska e bare komme te du?", "Gla i du!"[8D]

ORIGINAL: Casssandra

e førr min del skriv mykji fortar på dialekt, då e bruka dæ på fb, bokmål lyt e øfto tenkji me um nokre gånge..

veit du ko; kanteføll evnt jordeplo betyr? hehe.. enn krimutt? heissle enn sikødda?? [:D]

WTF???

mobber du??!!!!! [:D][:D][:D] haha. forstod du noko??[:D]

Ej kan skrive sunnmørsdialekt, det e nesten sånn som ej ville ha snakka, men sia ej he studert i Bergen i mange år så sei ej ord som "har" og "kommer" i stedn for "he" og "kjem".

Guuuud det var rart å skrive dialekt! Følte meg nesten som en fjortis igjen! [:D] Er så unaturlig for meg [8D]

ORIGINAL: *Charlotte

ORIGINAL: lillefot

de fleste skriver vel på bok mål her,jeg og [;)]
men hvilken dialekt har du egentlig?? haha..
jeg er egentlig stril!!

so egentli ska eg skriva sånn so detta her,men då får kanskje enkelte av dåke problem me å skjønna ka eg meina!! [;)] [:D] 
skjønna?? [:D]

hahaha..!! fasit?? sikødda??? [:D][:D] 

ORIGINAL: AlexandraB

quote:

ORIGINAL: AlexandraB

quote:

Jeg bor på Jæren... så skulle vel snakt sånn:
æg kjæme frå jæren, å æg ser at dæ nimme sæg helg (jeg kommer fra jæren, og jeg ser at det nærmer seg helg)

men jeg kommer fra sjernarøy (en liten øy ca 1/2 time med båt fra stavanger), og snakker sånn:

Eg komme frå Sjernarøy, å av å te reise eg him, å ser på fugglane, å sugle øve middagsgrydene t mor (jeg kommer fra sjernarøy, og av å til reiser jeg hjem å ser på fogglene, og sikler over middagsgrytene til mor)

(ble litt rar setning den siste der... men det var for å få med ord som ikke ligger i stavangerdialekta.. som f.eks him, fugglar, sugla..)

du meiner at du tok sje godt i på den sjernarøy dialektå der eller?
eg kommer frå Finnøy å her både skrive me og snakke Finnøysk

jeg snakker faktisk sånn.... vet det er naboøya til finnøy, men vi snakker faktisk ikke helt likt som dere...

okeydokey, har faktisk isje tenkt på at øyene snakker forskjelligt, skal se om eg legger merke til det på babysangen, er 4 stk frå sjernerøy der.

Jeg er fra Helgøysund (som hører til Sjernarøy).. og vi snakker faktisk ikke helt likt som de fra resten av sjernarøy heller.. for de sier Heim/heima.. vi sier Him/hima.. og tror de sier kjyddei (vi sier kjøttdei), og tysdag (vi sier tirsdag)... kommer veldig an på hvem du snakker med der inne... men de som er oppvokst på helgøysund snakker stor sett som meg.. [;)]

Regner med de på babysangen enten er fra selve sjernarøy... eller så er de tilflyttere til Helgøysund sannsynligvis.. er flere tilflyttere med babyer der inne nå..

Back
Topp