Diabetes type 2

lykkeliten1990

Betatt av forumet
Noen andre her inn med overnevnte sykdom? :-)
Leser og leser alt jeg kan her inne, men finner bare gravide med SV.diabetes, å kunne virkelig tenkt meg å dele erfaringer og høre med andre med diabetes type 2 fra før svangerskapet :-)
Hvordan har svangerskapet Vært for dere? :-) er dere medisinerte, eller klarer dere regulere med kosthold? :-)

Har type 1. Men er ganske stor forskjell på 1 og 2 også da. Men er bare til å hyle ut om du lurer på noe ;)

Jeg sniker fra april forumet ;-)
Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 7, men blir behandlet som om jeg har diabetes type 2. Dette fordi jeg har pco og hadde litt høyt blodsukket i utgangspunkt. Jeg vil nok ha diabetes i etterkant, og iallefall med alderen.

Jeg skulle først forsøke å regulere ved hjelp av kostholdet, men dette gikk ikke så jeg begynte med insulin i uke 10. Går jevnlig til kontroller, både for blodsukkeret og for å sjekke jentas vekst. Er nå 30+6

Hvordan er det med deg? :-)

Jeg sniker fra april forumet ;-)
Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 7, men blir behandlet som om jeg har diabetes type 2. Dette fordi jeg har pco og hadde litt høyt blodsukket i utgangspunkt. Jeg vil nok ha diabetes i etterkant, og iallefall med alderen.

Jeg skulle først forsøke å regulere ved hjelp av kostholdet, men dette gikk ikke så jeg begynte med insulin i uke 10. Går jevnlig til kontroller, både for blodsukkeret og for å sjekke jentas vekst. Er nå 30+6

Hvordan er det med deg? :-)

Det går egentlig veldig fint med både meg og frøkna :-D
Har Vært behandlet med insulin siden uke 19, da kostholdet ikke var nok lenger :-P å har flotte langtidsblodsukker :-) som diabetes sykepleier sier, så er jeg "uredd" for å sette insulin, så jeg tar heller for mye enn for lite :-) følingen er det jo jeg som kjenner, å ikke babyen :-P

Vært inne til kontroll 1 gang i måneden siden OUL i uke 19, å fra og med uke 30 har det Vært hver 14 dag :-) men nå å helt frem til fødsel har jeg en kontroll i uken, men UL hver 14 dag :-) så vi følges heldigvis godt med på! ;-) frøkna var en periode over gjennomsnittet med +18% vekstavvik, men har heldigvis krøpet seg nedigjen til +12% :-)
Hun ble vekstestimert til 2790g i uke 35+0, så med 5 uker igjen til termin så ligger hun ann til å bli en liten kraftplugg ;-) å godt er egentlig det, så hun har mye å gå på :-)

Har du syns det har gått greit å måle og regulere selv? :-) følte en stund til å begynne med att det var en fulltidsjobb med alt som skulle holdes styr på, men nå som jeg et kommet i rutinene føles det mye bedre ;-) mer en vane nå :-)
Var veldig heldig fra før, da kostholdet har Vært nok til å regulere blodsukker, så håper det går tilbake til gammle vaner etter fødselen :-)
Hat blitt rådet til å prøve meg uten insulin etter fødsel :-) har du fått noen råd etter fødsel?

Det går egentlig veldig fint med både meg og frøkna :-D
Har Vært behandlet med insulin siden uke 19, da kostholdet ikke var nok lenger :p å har flotte langtidsblodsukker :) som diabetes sykepleier sier, så er jeg "uredd" for å sette insulin, så jeg tar heller for mye enn for lite :) følingen er det jo jeg som kjenner, å ikke babyen :p

Vært inne til kontroll 1 gang i måneden siden OUL i uke 19, å fra og med uke 30 har det Vært hver 14 dag :) men nå å helt frem til fødsel har jeg en kontroll i uken, men UL hver 14 dag :) så vi følges heldigvis godt med på! ;-) frøkna var en periode over gjennomsnittet med +18% vekstavvik, men har heldigvis krøpet seg nedigjen til +12% :)
Hun ble vekstestimert til 2790g i uke 35+0, så med 5 uker igjen til termin så ligger hun ann til å bli en liten kraftplugg ;-) å godt er egentlig det, så hun har mye å gå på :)

Har du syns det har gått greit å måle og regulere selv? :) følte en stund til å begynne med att det var en fulltidsjobb med alt som skulle holdes styr på, men nå som jeg et kommet i rutinene føles det mye bedre ;-) mer en vane nå :)
Var veldig heldig fra før, da kostholdet har Vært nok til å regulere blodsukker, så håper det går tilbake til gammle vaner etter fødselen :)
Hat blitt rådet til å prøve meg uten insulin etter fødsel :) har du fått noen råd etter fødsel?

Det høres jo ut som om du er godt regulert! Det er veldig ekkelt med følin.har du hatt det mange ganger? Jeg har flere ganger kjent at jeg har hatt en begynnende føling, men da var det like før måltid, så jeg tenkte ikke mer over det. Jeg spiste, og så var det greit. Har opplevd det skikkelig to ganger. Sist gang var veldig ubehagelig, da måtte jeg be min mann om å lage noen skiver til meg, og jeg ba han sitte med meg til jeg følte meg bedre.

Det er litt godt å få så masse oppfølging. Føler meg trygg på at de gjør det beste for meg og lille frøken. Og så er det jo veldig kjekt å få.ekstra ul :-)
Jeg har gått til jevnlige kontroller 1-2 ganger i mnd hos indremedisiner og til jordmor og lege/gynekolog en gang i mnd siden ca uke 20.

Det blir jo spennede å se hvor stor jenten din blir :-) Min frøken var litt liten en stund, men ved sist kontroll var hun som hun skulle! Skal til ny kontroll neste uke, er spent! Da får jeg kanskje vite mer om videre løp. Vet ikke noe om hvordan det blir etter fødselen, kanskje jeg kan høre med de.
Håoer du slipper medisiner etter fødselen!!

Når jeg fikk vite at jeg måtte begynne å måle blodsukkeret hver dag, ble jeg helt på gråten. Hater å stikke meg i fingeren. Har blitt vant til det nå da, det er helt ok. Syns det går veldig fint å ta insulin. Har vert gjennom prøverør tidligere, så det er ikke så skummelt med disse nålene ;-)

Det høres jo ut som om du er godt regulert! Det er veldig ekkelt med følin.har du hatt det mange ganger? Jeg har flere ganger kjent at jeg har hatt en begynnende føling, men da var det like før måltid, så jeg tenkte ikke mer over det. Jeg spiste, og så var det greit. Har opplevd det skikkelig to ganger. Sist gang var veldig ubehagelig, da måtte jeg be min mann om å lage noen skiver til meg, og jeg ba han sitte med meg til jeg følte meg bedre.

Det er litt godt å få så masse oppfølging. Føler meg trygg på at de gjør det beste for meg og lille frøken. Og så er det jo veldig kjekt å få.ekstra ul :-)
Jeg har gått til jevnlige kontroller 1-2 ganger i mnd hos indremedisiner og til jordmor og lege/gynekolog en gang i mnd siden ca uke 20.

Det blir jo spennede å se hvor stor jenten din blir :-) Min frøken var litt liten en stund, men ved sist kontroll var hun som hun skulle! Skal til ny kontroll neste uke, er spent! Da får jeg kanskje vite mer om videre løp. Vet ikke noe om hvordan det blir etter fødselen, kanskje jeg kan høre med de.
Håoer du slipper medisiner etter fødselen!!

Når jeg fikk vite at jeg måtte begynne å måle blodsukkeret hver dag, ble jeg helt på gråten. Hater å stikke meg i fingeren. Har blitt vant til det nå da, det er helt ok. Syns det går veldig fint å ta insulin. Har vert gjennom prøverør tidligere, så det er ikke så skummelt med disse nålene ;-)

Rart hvor fort man venner seg til disse nålene heldigvis :-)
Har nok føling 1-2 ganger i løpet av ett døgn, men pleier hovedsakelig å få føling om natten, så jeg har alltid stående litt å spise på nattbordet :-) + att jeg har alltid litt mat og drikke i veska når vi er på tur, om det så bare er en tur på butikk :-)
Kjenner heldigvis veldig fort om jeg nærmer meg føling, å da er jeg kjapp til å spise ;-)
Men skal si meg enig i att det er ordentlig ubehagelig med føling!
Har flere ganger skjelvet meg frem til kjøleskapet å kastet meg over melkekartongen :-P å de 10 minuttene det tar før kroppen begynner å ta opp sukker føles som en evighet :-P

Ja det er utrolig godt å få så mye oppfølging :-) føler seg da ganske trygg :-)

Rart hvor fort man venner seg til disse nålene heldigvis :)
Har nok føling 1-2 ganger i løpet av ett døgn, men pleier hovedsakelig å få føling om natten, så jeg har alltid stående litt å spise på nattbordet :) + att jeg har alltid litt mat og drikke i veska når vi er på tur, om det så bare er en tur på butikk :)
Kjenner heldigvis veldig fort om jeg nærmer meg føling, å da er jeg kjapp til å spise ;-)
Men skal si meg enig i att det er ordentlig ubehagelig med føling!
Har flere ganger skjelvet meg frem til kjøleskapet å kastet meg over melkekartongen :p å de 10 minuttene det tar før kroppen begynner å ta opp sukker føles som en evighet :p

Ja det er utrolig godt å få så mye oppfølging :) føler seg da ganske trygg :)

Oi, det var mange følinger! Jeg kan egentlig veldig lite om det, er det vanlig å få det så ofte? Det høres veldig ubehagelig ut!! Ja, den tiden før kroppen er seg selv igjen føles ganske ille! Lurt å ha med mat!
Hvor lenge har du hatt diabetes?
Klare du å holde deg unna alt det søte?

Hadde ikke mer enn kansje 1 i uken til å begynne med i insulin behandlingen, så når det gikk over til å være 1-2 i uken, så føltes det som en hel haug! :-P men legen min sier det er vanlig med så mye følingen når jeg har så fint langtidsblodsukker :-) lå sist kontroll på 5,7 så de var veldig fornøyde :-)
Har hatt påbevist diabetes siden 2009, å ble frem til 2011 behandlet med glucophage ( metformin) for forhøyet blodsukker, det innebar ikke mer enn en tablett en gang om dagen, så det var ikke store jobben ;-)
Har mye historie med diabetes i familien på morsiden, så regnet neste med å få det, da alle kvinner helt siden min tipp
oldemor har fått det.
Samt att jeg har BMI på over 30 :-)

Klarer stort sett å holde meg unna det søte ja, men bli selvfølgelig noen unntak :-) har desverre etter att jeg ble gravid blitt veldig svak for snickers is, så kan fort bli 1 eller 2 i uken :-P men akkurat da unner jeg med litt ekstra insulin :-P 4 uker igjen til termin, så jeg gidder uke være helt nazi nå :-)

Hadde ikke mer enn kansje 1 i uken til å begynne med i insulin behandlingen, så når det gikk over til å være 1-2 i uken, så føltes det som en hel haug! :p men legen min sier det er vanlig med så mye følingen når jeg har så fint langtidsblodsukker :) lå sist kontroll på 5,7 så de var veldig fornøyde :)
Har hatt påbevist diabetes siden 2009, å ble frem til 2011 behandlet med glucophage ( metformin) for forhøyet blodsukker, det innebar ikke mer enn en tablett en gang om dagen, så det var ikke store jobben ;-)
Har mye historie med diabetes i familien på morsiden, så regnet neste med å få det, da alle kvinner helt siden min tipp
oldemor har fått det.
Samt att jeg har BMI på over 30 :)

Klarer stort sett å holde meg unna det søte ja, men bli selvfølgelig noen unntak :) har desverre etter att jeg ble gravid blitt veldig svak for snickers is, så kan fort bli 1 eller 2 i uken :p men akkurat da unner jeg med litt ekstra insulin :p 4 uker igjen til termin, så jeg gidder uke være helt nazi nå :)

Så det er sammenheng mellom langtidsblodsukker og følinger.. Hmm greit å lære masse nytt om dette :-) mitt langtidsblodsukker ligger på ca det samme, men vi er vel forskjellige i forhold til følinger. Kanskje jeg får det, men ikke merker så mye til det?

Ja, da var vel sjansen stor for at du og skulle få type 2.. I min familie hadde begge mine bestemødre det. Men jeg tror det er mest pga pco'en, pluss overvekt at jeg har det. Dvs, pco og overvekt har ofte en sammenheng, dårlig sirkel... Jeg brukte metformin en stund og, men fikk så problemer med magen, oppblåst og Løpte på do hele tiden... Men kan gjerne prøve på nytt hvis de ser behovet for det etter fødselen..

En til to is i uken er vel ikke så ille :-) vi nå jo unne oss litt! Jeg skal spise kake i kveld ;-)
Jeg er egentlig en skikkelig godtegris, og noen dager har jeg et enormt søtbehov! men jeg merker at når jeg spiser det søte har jeg egentlig ikke så lyst på det likevel. Ender ofte opp med å heller spise noe skikkelig mat. Så det er jo bra :-)

Så det er sammenheng mellom langtidsblodsukker og følinger.. Hmm greit å lære masse nytt om dette :-) mitt langtidsblodsukker ligger på ca det samme, men vi er vel forskjellige i forhold til følinger. Kanskje jeg får det, men ikke merker så mye til det?

Ja, da var vel sjansen stor for at du og skulle få type 2.. I min familie hadde begge mine bestemødre det. Men jeg tror det er mest pga pco'en, pluss overvekt at jeg har det. Dvs, pco og overvekt har ofte en sammenheng, dårlig sirkel... Jeg brukte metformin en stund og, men fikk så problemer med magen, oppblåst og Løpte på do hele tiden... Men kan gjerne prøve på nytt hvis de ser behovet for det etter fødselen..

En til to is i uken er vel ikke så ille :-) vi nå jo unne oss litt! Jeg skal spise kake i kveld ;-)
Jeg er egentlig en skikkelig godtegris, og noen dager har jeg et enormt søtbehov! men jeg merker at når jeg spiser det søte har jeg egentlig ikke så lyst på det likevel. Ender ofte opp med å heller spise noe skikkelig mat. Så det er jo bra :-)

Kan godt hende du ikke kjenner såre til det ja :-) noen reagerer annerledes enn andre, å vet att det kan forandre seg :-)
Til og begynne merket jeg føling når blodsukkeret var rundt 4, men nå merker jeg dem først når jeg måler under 3 :-)

Legen min trodde jeg hadde pco pga min overvekt, og klarte ikke å bli gravid, så ble sendt til undersøkelse å der fant de ut att jeg hadde diabetes :-P samt att jeg hadde sekundær ovariell svikt pga fedme, men 20 kg mindre, å en helt forandret livvstil så blei jeg gravid gitt ;-)

Nei anser ikke 2 is i uken som verdens undergang :-P men må erlig innrømme att jeg har ett kronisk søtsug, så blir mye inntak av frukt :-P hehe ^^ kjenner meg veldig igjen i den att det ikke smaker når man først får det :-P kjøper som regel inn litt snop til helgen, men jeg orker som regel ikke mer enn ett par biter smågodt, så blir jeg uggen :-P kansje det er samvittigheten som tar overhånd? ;-)

Kos deg masse med kake i kveld! :-) vel undt! ;-)

Kan godt hende du ikke kjenner såre til det ja :) noen reagerer annerledes enn andre, å vet att det kan forandre seg :)
Til og begynne merket jeg føling når blodsukkeret var rundt 4, men nå merker jeg dem først når jeg måler under 3 :)

Legen min trodde jeg hadde pco pga min overvekt, og klarte ikke å bli gravid, så ble sendt til undersøkelse å der fant de ut att jeg hadde diabetes :p samt att jeg hadde sekundær ovariell svikt pga fedme, men 20 kg mindre, å en helt forandret livvstil så blei jeg gravid gitt ;-)

Nei anser ikke 2 is i uken som verdens undergang :p men må erlig innrømme att jeg har ett kronisk søtsug, så blir mye inntak av frukt :p hehe ^^ kjenner meg veldig igjen i den att det ikke smaker når man først får det :p kjøper som regel inn litt snop til helgen, men jeg orker som regel ikke mer enn ett par biter smågodt, så blir jeg uggen :p kansje det er samvittigheten som tar overhånd? ;-)

Kos deg masse med kake i kveld! :) vel undt! ;-)

Det er bra at du ikke merker fult så mye til følingene nå :-)

Jeg vet at overvekt kan gjøre slik at det er vanskeligere å bli gravid, men virker diabetes slik og?
Så flott at du fant ut hva som gjorde at du ikke ble gravid!! Sant det er godt å vite at man fungerer? Vi brukte nesten 5 år før spiren satt, unner ingen den ventingen!!

Hihi er ikke enkelt dette med snop ;-) Ja, kanskje det er samvittigheten som tar oss! Håper vi kan kose oss mer etter graviditeten! Selv om vi må nok være litt forsiktig!

Takk, jeg skal nyte hver bit :-D håper du og får en fin kveld!!

Det er bra at du ikke merker fult så mye til følingene nå :-)

Jeg vet at overvekt kan gjøre slik at det er vanskeligere å bli gravid, men virker diabetes slik og?
Så flott at du fant ut hva som gjorde at du ikke ble gravid!! Sant det er godt å vite at man fungerer? Vi brukte nesten 5 år før spiren satt, unner ingen den ventingen!!

Hihi er ikke enkelt dette med snop ;-) Ja, kanskje det er samvittigheten som tar oss! Håper vi kan kose oss mer etter graviditeten! Selv om vi må nok være litt forsiktig!

Takk, jeg skal nyte hver bit :-D håper du og får en fin kveld!!

Ja diabetes virker også inn på fruktbarheten desverre :-) langtidsblodsukkeret må være bra, samt att blodsukkeret når man har eggløsning må være mellom 5-7 ellers kan kroppen velge å støte bort egget :-) så vi har litt ekstra jobb når vi skal prøve ;-) men det er så absolutt ikke umulig ;-) vi prøvde i 4 år, før det satt en spire, men det resulterte desverre i en SA, men gikk da 6 måneder, så satt veslejenta som kan komme når som helst nå ;-)
Så viktig å ikke gi opp <3

Takk for det :-) frykter for att det blir litt snoping i kveld på sofan ilag med mannen! ;-) men må være lov det på alle hjerters dag! ;-)

Ja diabetes virker også inn på fruktbarheten desverre :) langtidsblodsukkeret må være bra, samt att blodsukkeret når man har eggløsning må være mellom 5-7 ellers kan kroppen velge å støte bort egget :) så vi har litt ekstra jobb når vi skal prøve ;-) men det er så absolutt ikke umulig ;-) vi prøvde i 4 år, før det satt en spire, men det resulterte desverre i en SA, men gikk da 6 måneder, så satt veslejenta som kan komme når som helst nå ;-)
Så viktig å ikke gi opp <3

Takk for det :) frykter for att det blir litt snoping i kveld på sofan ilag med mannen! ;-) men må være lov det på alle hjerters dag! ;-)

Veldig rart at ingen har informert meg om dette med at blodsukkeret må være mer stabilt i forhold til om man vil lykkes med å bli gravid. Kanskje vi hadde klart det tidligere hvis noen hadde informert oss?
Så flott å høre at en ellers så trist historie nå blir lykkelig <3 vi har og mistet før jeg nå ble gravid med vår lille jente! Håper det går bra for oss begge nå :-)

Hihi ble det litt snop i går? :-) her ble det kake i går, og rester i dag.. Kremt...

Veldig rart at ingen har informert meg om dette med at blodsukkeret må være mer stabilt i forhold til om man vil lykkes med å bli gravid. Kanskje vi hadde klart det tidligere hvis noen hadde informert oss?
Så flott å høre at en ellers så trist historie nå blir lykkelig <3 vi har og mistet før jeg nå ble gravid med vår lille jente! Håper det går bra for oss begge nå :-)

Hihi ble det litt snop i går? :-) her ble det kake i går, og rester i dag.. Kremt...

Du er sikkert ikke informert pga du utviklet SV diabetes :-)
Fikk beskjed om det så fort jeg henvendte meg hos lege når vi begynnte å prøve, men da var de jo klar over att jeg hadde diabetes :-)

Nå hår det helt sikkert bra for oss begge vettu ;-) her går jeg bare å venter på rier eller vannavgang, så må si jeg syns det er spennende :-D 36 uker nå, så knappe 4 uker til termin, å magefølelsen vil ha det til at hun kommer i god tid før termin ;-)
Har blei det Is i går, å jommen meg litt mer is i dag :-P hehe :-P men nå er hælja over, så da er synden lagt bak meg :-P
JM kontroll i morgen, så nå må jeg skjerpe meg :-P har heldigvis ikke gått så mye opp i vekt i svangerskapet, men nå de siste ukene har jeg kjent vannet har begynnt å samle seg i kroppen, å da hjelper det ikke med dårlig kosthold :-P

Du er sikkert ikke informert pga du utviklet SV diabetes :)
Fikk beskjed om det så fort jeg henvendte meg hos lege når vi begynnte å prøve, men da var de jo klar over att jeg hadde diabetes :)

Nå hår det helt sikkert bra for oss begge vettu ;-) her går jeg bare å venter på rier eller vannavgang, så må si jeg syns det er spennende :-D 36 uker nå, så knappe 4 uker til termin, å magefølelsen vil ha det til at hun kommer i god tid før termin ;-)
Har blei det Is i går, å jommen meg litt mer is i dag :p hehe :p men nå er hælja over, så da er synden lagt bak meg :p
JM kontroll i morgen, så nå må jeg skjerpe meg :p har heldigvis ikke gått så mye opp i vekt i svangerskapet, men nå de siste ukene har jeg kjent vannet har begynnt å samle seg i kroppen, å da hjelper det ikke med dårlig kosthold :p

Jeg har hatt litt høyt blodsukker i flere år, så syns det er rart at ingen informerte om at hvis det utviklet seg til diabetes, så kunne det gi problemer med å få barn... Hadde jo vert kjekt å vite..

Ååh du kan føde når som helst du da :-D så spennede :-D håper du hun kommer før og?

Gikk det fint hos jordmor? Var selv hos jordmor i dag, snakket om vektoppgang. Jeg har gått opp ca 3-4 kilo, er i uke 31. Syns jo dette er lite, selv om jeg er litt overvektig. Hun mente det kan ha sammenheng med at jeg spiser sunnere pga diabetese. Vet ikke om det kan være sånn for deg og?

Jeg har hatt litt høyt blodsukker i flere år, så syns det er rart at ingen informerte om at hvis det utviklet seg til diabetes, så kunne det gi problemer med å få barn... Hadde jo vert kjekt å vite..

Ååh du kan føde når som helst du da :-D så spennede :-D håper du hun kommer før og?

Gikk det fint hos jordmor? Var selv hos jordmor i dag, snakket om vektoppgang. Jeg har gått opp ca 3-4 kilo, er i uke 31. Syns jo dette er lite, selv om jeg er litt overvektig. Hun mente det kan ha sammenheng med at jeg spiser sunnere pga diabetese. Vet ikke om det kan være sånn for deg og?

Ja det må jeg si var merkelig o_O men godt du vet om det nå! :-D

Ja håper virkelig hun kommer før tiden sin :-) føler meg forferdelig tung :-P

Gikk kjempefint hos jordmor, så i dag hadde jeg siste time med henne før fødsel, så nå er liksom alt mye mer virkelig :-D hvem vet hva de neste ukene vil bringe ;-)

Ja vekten er mye lettere å holde stabil når man har så stort fokus på hva man spiser :-) har selv gått opp med ca 10 kg i hele svangerskapet, å det er vistnok lite til en av mitt kaliber :-P Vær glad vekten holder seg sånn! ;-) mye lettere å bli seg selv igjen etter fødselen :-)

Ja det må jeg si var merkelig o_O men godt du vet om det nå! :-D

Ja håper virkelig hun kommer før tiden sin :) føler meg forferdelig tung :p

Gikk kjempefint hos jordmor, så i dag hadde jeg siste time med henne før fødsel, så nå er liksom alt mye mer virkelig :-D hvem vet hva de neste ukene vil bringe ;-)

Ja vekten er mye lettere å holde stabil når man har så stort fokus på hva man spiser :) har selv gått opp med ca 10 kg i hele svangerskapet, å det er vistnok lite til en av mitt kaliber :p Vær glad vekten holder seg sånn! ;-) mye lettere å bli seg selv igjen etter fødselen :)

Tenk, jenten din kan komme når som helst <3 du er veldig nære å få treffe hun :-D

Ja, er greit å ikke ha gått opp så masse i svangerskapet. Er tungt nok som det er :-P

Back
Topp