Diabetes (inspirert)

meredith

Glad i forumet
Jeg ble litt overraska over enkelte av svarene i tråden om hun som var på Hellstrøm i går, og lurer på om det virkelig er så mange som har så lite kunnskap om diabetes og diabetikere. 

Så tenkt dere dette scenarioet;  Ungen deres har begynt på skolen og skal ha bursdagsselskap med alle i klassen.  En av klassekameratene har diabetes.  Hva gjør dere?  (Tar utgangspunkt i at ungene er så store at foreldrene ikke er med i selskapet)

hvis jeg ikke hadde visst noe om det, hadde jeg ringt foreldrene og spurt...

Dollface skrev:

Hvis det ikke var et alternativ da??  Hva hadde du gjort ang. mat og drikke osv.? 

meredith skrev:

Dollface skrev:

Hvis det ikke var et alternativ da??  Hva hadde du gjort ang. mat og drikke osv.? 

hvorfor er ikke det et alternativ? Får man ikke lov å ringe foreldrene? Hvem har bestemt det?

*Månestråle* skrev:
Jeg hadde kjøpt inn light brus og bakt noen sukkerfrie kaker.

Sign.

Jeg tenker sånn at om det er et barn i klasse nsom har diabetes så blir man informert om det, og om man ikke har blitt det på forhånd så regner jeg med at foreldrene gir meg en kort info før bursdagen.

Ellers hadde jeg servert det jeg pleier å servere i en bursdag, regner og med at foreldre til diabetes barn tar forhåndsregler og passer på at de gir venners foreldre den infoen de trenger å vite.

Foreldre med diabetesbarn gir gjerne beskjed om slike ting selv. Og sier de ikke fra så sier ofte små barn fra selv, eller klassekamerater sladder. Og da må du i dialog med ungen og finne ut hva skal spise. De fleste foreldre med diabetesbarn er ansvarlige og forteller om sånt på forhånd, det er svært få som forventer at alle skal kunne alt. D?t blir å sette det hele på spissen...

Sjakkruta skrev:

*Månestråle* skrev:

Sign.

Jeg liker ikke at min gutt får sukkerfrie kaker (han har diabetes) fordi det er så vanskelig å finne insulinmengde til det.
svigermor lager en diakake til mini,men vi aner ikke hva vi skal gi i insulin.
er lettere hvis det er de vanlige kakene.
syns jeg ihvertfall.
men tror ikke jeg hadde sendt han i bursdag uten å ha kontakt med foreldrene,sånn at de kunne gitt han den dosen han trenger.

D?t er jo ikke sånn at vi alle har fått opplæring i å beregne enheter og gi riktige doser insulin heller da. D?t er et stort ansvar og kan få fatale følger, hvordan ser diabetesforeldre på D?t tenker jeg da, tør dere å sende unger under skolealder i bursdag alene?

meredith skrev:

Dollface skrev:

Hæ? Jeg ville aldri matet en 6-7-8-åring med diabetes uten å snakke med foreldrene først. Vet av erfaring at det er veldig forskjellig hvor mye barn på den alderen har kontroll med sine egne sykdommer, jeg stoler ikke 100% på det barnet sier. Hvorfor er det vanskelig å få ringt foreldrene? Jeg ville visst om ungen kan regulere insulindosen selv, om han kan spise hva han vil, om det er noe jeg må følge med på eller minne ham på, eller om han er så dårlig regulert at foreldrene ønsker å være der. Har aldri tenkt at jeg må ha masse kunnskaper om slikt, jeg er fullt ut i stand til å snakke med foreldrene som kan det.

Snuppo og Sneipen skrev:

Sjakkruta skrev:

*Månestråle* skrev:

Sign.

Jeg liker ikke at min gutt får sukkerfrie kaker (han har diabetes) fordi det er så vanskelig å finne insulinmengde til det.
svigermor lager en diakake til mini,men vi aner ikke hva vi skal gi i insulin.
er lettere hvis det er de vanlige kakene.
syns jeg ihvertfall.
men tror ikke jeg hadde sendt han i bursdag uten å ha kontakt med foreldrene,sånn at de kunne gitt han den dosen han trenger.

I og med at det står i hovedinnlegget at barna er store nok til å dra selv regner jeg med at barnet vet hva det pleier å spise og da får det valgmuligheten. Uansett syns jeg det er et usannsynlig scenario da jeg regner med at foreldrene til diabetesbarn informerer hvordan de ønsker det for sitt barn da alle takler det forskjellig.

Viss ungen er 6-8 år så burde man ha fått beskjed fra foreldre eller så har veldig mange barn avtale om å ringe til foreldre om hvor mye insulin de skal sette. De kan spise kake en gang i blant, må bare justere insulindosen. Hadde jeg hatt mer "diabetesvennilg" å servert hadde jeg så klart tilbudt det!

*Månestråle* skrev:
 I og med at det står i hovedinnlegget at barna er store nok til å dra selv regner jeg med at barnet vet hva det pleier å spise og da får det valgmuligheten. Uansett syns jeg det er et usannsynlig scenario da jeg regner med at foreldrene til diabetesbarn informerer hvordan de ønsker det for sitt barn da alle takler det forskjellig.

Han kan være stor nok i alder til å dra selv,men det vil ikke si at jeg kan stole helt på hva han spiser,og om han kan bestemme selv hva han skal gi seg selv i insulin.

Snuppo og Sneipen skrev:

*Månestråle* skrev:

Han kan være stor nok i alder til å dra selv,men det vil ikke si at jeg kan stole helt på hva han spiser,og om han kan bestemme selv hva han skal gi seg selv i insulin.

Men da regner jeg med at du hadde tatt kontakt med foreldrene der han skulle og snakket med de om det på forhånd.

Mine barn går alene i bursdag og vi gir aldri noen rettningslinjer til de foreldrene som arrangerer festen. Utover å kontakte oss evt ambulanse ved føling/insulinsjokk.

Jentene måler bs, bestemmer seg for sånn ca hva de har lyst til å spise og ringer hjem fra mobilen. vi blir enige om antall enheter de skal sette. Og sånn fungerer det for alle med diabarn her vi bor ihvertfall.
Eldste av våre diajenter er nå 9 år og har sånn smått bynt å ta ansvar for hvor mye insulin ho skal sette selv..noe som fungerer veldig bra. Og det blir aldri så galt at man ikke enkelt kan rette opp i det iløpet av kvelden.

Og jeg er VELDIG ENIG i det snuppo og sneipen skriver om sukkerfrie kaker. Er uhyre vanskelig å regne ut insulin.
Det meste av sukkerfritt inneholder sukkeralkoholer som like forbannet påvirker blodsukkeret...so..please don't ;)

*Jordbæra* skrev:
Viss ungen er 6-8 år så burde man ha fått beskjed fra foreldre eller så har veldig mange barn avtale om å ringe til foreldre om hvor mye insulin de skal sette. De kan spise kake en gang i blant, må bare justere insulindosen. Hadde jeg hatt mer "diabetesvennilg" å servert hadde jeg så klart tilbudt det!

det er kun med på å gjøre utregninga av insulin vanskeligere og mer forutsigbar..og det er vanskeligere å treffe med riktig dssn

lctj skrev:
Mine barn går alene i bursdag og vi gir aldri noen rettningslinjer til de foreldrene som arrangerer festen. Utover å kontakte oss evt ambulanse ved føling/insulinsjokk.

Jentene måler bs, bestemmer seg for sånn ca hva de har lyst til å spise og ringer hjem fra mobilen. vi blir enige om antall enheter de skal sette. Og sånn fungerer det for alle med diabarn her vi bor ihvertfall.
Eldste av våre diajenter er nå 9 år og har sånn smått bynt å ta ansvar for hvor mye insulin ho skal sette selv..noe som fungerer veldig bra. Og det blir aldri så galt at man ikke enkelt kan rette opp i det iløpet av kvelden.

Og jeg er VELDIG ENIG i det snuppo og sneipen skriver om sukkerfrie kaker. Er uhyre vanskelig å regne ut insulin.
Det meste av sukkerfritt inneholder sukkeralkoholer som like forbannet påvirker blodsukkeret...so..please don't ;)

håper jeg kan stole nok på meg selv og mini når han blir så stor.
Han er jo bare 4år ennå,så jeg aner egentlig ikke hva han kan selv da.

lctj skrev:

Men da er vel dette en ganske grei informasjon og gi foreldrene, siden folk uten diabetes eller diabetesbarn ikke har denne kunnskapen?

Frk. Tvert I. Mot skrev:

lctj skrev:

Men da er vel dette en ganske grei informasjon og gi foreldrene, siden folk uten diabetes eller diabetesbarn ikke har denne kunnskapen?

vi gir ALLTID beskjed om at våre jenter spiser det samme som alle de andre og ikke skal ha spesialmat. insulin er til for å brukes ;)

Back
Topp