Diabetes (inspirert)

Jeg forventer at foreldrene til det barnet forteller meg hva jeg skal gjøre.
Man kan derimot ikke forvente at alle foreldre har kunnskaper om alle slags sykdommer.
Det er foreldrene til det barnet sitt ansvar å sørge for at barnet er trygt til enhver tid.

Nå går jeg sykepleien, og vil nok ha litt mer kunnskap enn folk flest, men tar utgangspunkt i folk flest jeg nå da.

Er det ikke helst de med diabetes 2 som skal spise diakost?
De trenger ikke regne ut og sånt vel, de måler bare blodsukker og får en injeksjon ut ifra det et par ganger for dagen.
Mens de med diabetes 1 skal regne ut og ta insulin ift hva de spiser?
Er jeg på viddene nå?

Tøsa skrev:
Jeg forventer at foreldrene til det barnet forteller meg hva jeg skal gjøre.
Man kan derimot ikke forvente at alle foreldre har kunnskaper om alle slags sykdommer.
Det er foreldrene til det barnet sitt ansvar å sørge for at barnet er trygt til enhver tid.

Nå går jeg sykepleien, og vil nok ha litt mer kunnskap enn folk flest, men tar utgangspunkt i folk flest jeg nå da.

Enig med deg, og selv etter sykepleien er man IKKE et levende leksikon for all verdens sykdommer og allergier, så er D?t noe med barnet ditt en selskapsarrangør bør vite så synes jeg at foreldrene bør ta ansvaret sitt og gi riktig og nødvendig informasjon.

meredith skrev:
Jeg ble litt overraska over enkelte av svarene i tråden om hun som var på Hellstrøm i går, og lurer på om det virkelig er så mange som har så lite kunnskap om diabetes og diabetikere. 

Så tenkt dere dette scenarioet;  Ungen deres har begynt på skolen og skal ha bursdagsselskap med alle i klassen.  En av klassekameratene har diabetes.  Hva gjør dere?  (Tar utgangspunkt i at ungene er så store at foreldrene ikke er med i selskapet)

Har du kunnskap om astma og allergi så du vet hva du skal ta hensyn til?
Vet du hva du skal gjøre hvis noen får epilepsianfall?
Osv....

Skjønner ikke hvordan man kan forvente at alle har kunnskap om diabetes 1. Det er ikke så mange som har den sykdommen, jeg kjenner ingen.

meredith skrev:

Dollface skrev:
hvis jeg ikke hadde visst noe om det, hadde jeg ringt foreldrene og spurt...

Hvis det ikke var et alternativ da??  Hva hadde du gjort ang. mat og drikke osv.? 

Da er det veldig uansvarlige foreldre.
Og ettersom det er snakk om diabetes 1 så er det ikke bare å gi mat og drikke. Ungen skal jo også ha insulin. Skal man regne ut det og da eller?

Jeg hadde bakt med sukrin/natreen e.l. som ikke påvirker blodsukkeret...

Tøsa skrev:
De trenger ikke regne ut og sånt vel, de måler bare blodsukker og får en injeksjon ut ifra det et par ganger for dagen.
Er jeg på viddene nå?

du er ikke på viddene nei.
men det er ikke alltid de med type 2 får injeksjoner, de får tabletter istedet.

Sjakkruta skrev:

nei ikke gjør det vær så snill.

eneste vi bruker sukrin til,er å strø over grøten til mini for at han ikke skal spise reint rørsukker.

Snuppo og Sneipen skrev:

Tøsa skrev:
Er jeg på viddene nå?

Jaja, poteito, potato:P

Tøsa skrev:

Snuppo og Sneipen skrev:

Tøsa skrev:
Er jeg på viddene nå?

men jeg skjønte tegningen din...

Snuppo og Sneipen skrev:

Sjakkruta skrev:

nei ikke gjør det vær så snill.

eneste vi bruker sukrin til,er å strø over grøten til mini for at han ikke skal spise reint rørsukker.

signerer denne..

Tøsa skrev:

Snuppo og Sneipen skrev:

Tøsa skrev:
Er jeg på viddene nå?

de som har diabetes type 2 produserer selv insulin..men ikke nok insulin pr kg kroppsvekt (ikke en 100% korrekt måte å regne på, men en lett forståelig)

Før måltidene tar de tabletter som hjelper bukspyttkjertelen med å slippe tilstrekkelig med insulin. Man bør være forsiktig med hva man spiser for kroppen klarer ikke slippe "ubegrenset" med insulin.

Type 1 diabetikere produserer ikke insulin selv etter remisjonsfasen, og trenger og tilføre insulin til hvert måltid.

Sjakkruta skrev:
Hva er galt med sukrin o.l.?

det er så vanskelig å vite hva man skal gi i insulin.

dialegen til mini liker ikke diakaker o.l.
Lett for å bli lav i blodsukker hvis de skal være i et besøk å bare spise lavkarbo/ingenkarbo

Snuppo og Sneipen skrev:

Sjakkruta skrev:

Lett for å bli lav i blodsukker hvis de skal være i et besøk å bare spise lavkarbo/ingenkarbo

Ok. Jeg tenkte i tillfellet å redusere den største sukkerbomben, altså kaken feks. Resten av maten hadde blitt normal. Men mulig jeg tenker helt feil her ja.

Sjakkruta skrev:

Snuppo og Sneipen skrev:

Sjakkruta skrev:

Ok. Jeg tenkte i tillfellet å redusere den største sukkerbomben, altså kaken feks. Resten av maten hadde blitt normal. Men mulig jeg tenker helt feil her ja.

Det passer bedre til de med diabetes 2.

Tanken med denne tråden var å få litt fokus på det med diabetes.  Og det har vi nå fått. Det med beregning og setting av insulin, er noe som kun de med diabetes og de nærmeste som kan, så det var ikke det jeg var ute etter å diskutere.  

Jeg renga med å få akkurat de svarene som kom her.  At de som ikke har særlig kjennskap til diabetes 1 gjerne ville laget mat som var sukkerfri til den som har diabetes, mens de som har barn med diabetes sier at de ikke vil ha sukkerfri mat. Så da et det kanskje litt flere som kan litt mer om diabetes 1 enn det var i dag tidlig.

Tøsa skrev:

Sjakkruta skrev:

Snuppo og Sneipen skrev:

Sjakkruta skrev:

Det passer bedre til de med diabetes 2.

Ok, jeg kan nok alt for lite om dette

Nå er nok jeg litt innhabil i og med at jeg har hatt diabetes i 15 år.. men...

Jeg regner med at foreldre med diabetes barn informerer om dette. Det eneste jeg hadde kjøpt ekstra er light brus. Jeg selv bytter kun ut brus og saft med light produkter. Vi som har diabetes skal spise akkurat som alle andre, det vil si sunn og variert kost. Jeg pleier å si at jeg er ikke syk jeg bare mangler noe i kroppen som jeg tilfører kroppen. Det er faktisk viktig å ikke fokusere for mye på at de med diabetes er syke, for det er vi ikke.
Så lenge man spiser slik man burde, slik alle mennesker burde, ikke bare vi dia mennesker. Og selvfølgelig måle blodsukker etter behov.
Kjenner jeg ofte blir litt oppgitt når folk spør om kan du spise kake. Pleier da og svare, kan du spise kake??
tror mange også glemmer at det er 2 forskjellige diabetes typer. Type 1 og type 2.
Anbefaler å gå inn på diabetes foreningen sine sider hvor det står greit forklart hva de forskjellige går ut på.

*2nydeligejenter* skrev:
Nå er nok jeg litt innhabil i og med at jeg har hatt diabetes i 15 år.. men...

Jeg regner med at foreldre med diabetes barn informerer om dette. Det eneste jeg hadde kjøpt ekstra er light brus. Jeg selv bytter kun ut brus og saft med light produkter. Vi som har diabetes skal spise akkurat som alle andre, det vil si sunn og variert kost. Jeg pleier å si at jeg er ikke syk jeg bare mangler noe i kroppen som jeg tilfører kroppen. Det er faktisk viktig å ikke fokusere for mye på at de med diabetes er syke, for det er vi ikke.
Så lenge man spiser slik man burde, slik alle mennesker burde, ikke bare vi dia mennesker. Og selvfølgelig måle blodsukker etter behov.
Kjenner jeg ofte blir litt oppgitt når folk spør om kan du spise kake. Pleier da og svare, kan du spise kake??
tror mange også glemmer at det er 2 forskjellige diabetes typer. Type 1 og type 2.
Anbefaler å gå inn på diabetes foreningen sine sider hvor det står greit forklart hva de forskjellige går ut på.

Ja, det er utrolig mye feilinformasjon ute og går.

Media har utrolig stor del av skylden for det. Vi leser stadig om "spis deg frisk" ..og ikke minst at diabetes skyldes feil kosthold.

Dette gjelder ikke for type 1 diabetes..du kan IKKE spise på deg eller sitte på deg diabetes type 1..og du kan IKKE gjøre noe for å forhindre og få det. men media drar alle diabetikere under en kam.

Er trist når jentene kommer hjem fra skolen og har fått slengt i trynet "at dere spiser kun søppelmat siden dere har diabetes"...og det er jo ikke førsteklassinger som har lest seg fram til det selv..

Back
Topp