Dette var jeg ikke forberedt på…

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Nå som flere og flere nydelige små babyer popper ut, entrer mødrene barseltiden. En tid som ofte blir pratet lite om før fødsel, fordi selve fødselen stjeler det meste av fokuset. Selv etter å ha født barn nr 5, møter jeg på overraskelser i denne fasen. Så jeg lurer på - hva har du opplevd, som du ikke var forberedt på??
 
Jeg kan begynne.
1) Hevelse i føttene de første ukene ETTER fødsel. Hadde ikke en dråpe vann ekstra der på forhånd.
2) At det er mulig å få svangerskapsforgiftning ETTER at ungen er ute. Hadde plutselig 165/95 i blodtrykk en uke etter fødsel. 90/65 den dagen jeg fødte…
3) Brystbetennelse. Så jæv… vondt.
4) Sult. Bunnløs sult. Kunne støvsugd kjøleskapet for mat og vært mer sulten en time seinere.
 
1. Kor mykje babyar kan gulpe utav NASA???
2. Skurv. I panna. Ikkje i hodebunnen, men augebryna.
 
1. Sterke etterrier
2. Langvarige bekkensmerter også etter fødsel.
3. Nattesvette
 
Fra førstemann (har ikke født enda, så kan poste en gang til hihi)

1) hvor såre niplene ble
2) vonde etterrier
3) at de skulle se om jeg hadde rifter/revna RETT etter fødsel
4) hvor oppbrukt kroppen føltes, kom meg ikke ut av senga for egen maskin samme dag jeg fødte f.eks
 
1. At bekkensmertene fremdeles er der
2. Tørste av en annen dimensjon
3. Ekstremt savn og lengsel etter storesøsteren til Mia. Lengter etter å ha henne også veldig nært meg.
 
1. søvnen (jobber i herdig mot samsoving. tørr ikke)
2. hemorider fra hel*** som svir (håper de forsvinner etterhvert?! smører med krem)
3. tørste og sult!! ALT smaker himmelsk
4. såååre nipler (hvor lenge varer dette i tilvenningsperioden? Når herdes de?)
5. fantomspark her også
 
Ikke født enda, men etter første husker jeg:
• Etterier!
• barseltårer. Gråt hele vegen hjem for jeg var så lykkelig:laughing002
• å måtte tisse etter fødselen!
• med nr. 2 fingen i rumpa etter fødsel, kan ikke huske det med nr. 1:smiley-angelic006
• brystspreng! Auch
• fremfall som jeg aldri hadde hørt om, trodde jeg skulle dø når jeg kjente noe som var på veg ut fra «fiffi»
 
1. Hvor vanskelig det er å skulle sove på natta. Må bare ligge og se at hun puster. Klarer nesten ikke sove på dagen, vil bare være sammen men mannen og jenta.
2. Hvor sliten man faktisk blir av manko på søvn
3. Hormonene. Gråter av ingenting. Er redd for å miste mannen, at han skal forsvinne, redd for å ikke få nok kos og kjærestetid sammen. Føler meg redd/usikker hele tiden.
 
Sniker:joyful:
1. Brystspreng den første uka etter fødsel. Helt sinnsykt. Knallharde firkantige pupper som gjorde noe helt hinsides vondt:hilarious:
2. Etterrier, som jeg heller ikke husker at jeg var plaget med første gangen.
3. Glemte helt av å tisse da jeg plutselig hadde så god plass at jeg ikke følte blærespreng.
 
1. søvnen (jobber i herdig mot samsoving. tørr ikke)
2. hemorider fra hel*** som svir (håper de forsvinner etterhvert?! smører med krem)
3. tørste og sult!! ALT smaker himmelsk
4. såååre nipler (hvor lenge varer dette i tilvenningsperioden? Når herdes de?)
5. fantomspark her også
Det kan ta litt tid :smiley-ashamed004 her hjalp det veldig å håndmelke et par dråper før jeg la baby til, da tok han ikke så jævlig i med en gang :smiley-ashamed004
 
  • Omsorg
Reactions: MOK
Den nattesvetten er helt syk hos meg! Jeg blir klissvåt! Er så ubehagelig
Etter førstemann var svetten så ekstrem at sengen ble gjennomvåt hver natt slik st jeg måtte skifte sengetøy. Endte med å bli utredet for kreft faktisk, men var heldigvis frisk så konkluderte med at det var hormonelt betinget.
 
Jeg kan begynne.
1) Hevelse i føttene de første ukene ETTER fødsel. Hadde ikke en dråpe vann ekstra der på forhånd.
2) At det er mulig å få svangerskapsforgiftning ETTER at ungen er ute. Hadde plutselig 165/95 i blodtrykk en uke etter fødsel. 90/65 den dagen jeg fødte…
3) Brystbetennelse. Så jæv… vondt.
4) Sult. Bunnløs sult. Kunne støvsugd kjøleskapet for mat og vært mer sulten en time seinere.
Sniker: signerer den første. Gikk OPP 10 kg etter fødsel, og absolutt ingenting passet.
 
Sikkert ikke denne tråden jeg skal drive å følge med på før jeg selv har født :hilarious: er så spent på tiden etterpå, kjente at det ikke hjalp å lese alt dette hehe.
Har nok med alle mine graviditetsplager. Finere å lese litt positive ting
 
- Var helt sinnsykt tørst de første 8 dagene etter fødsel, har roet seg litt nå. Men fortsatt tørst!
- Svetter ekstremt om natten, og perioder på dagtid.
- var ikke forberedt på den strenge matplanen som kom med at hun er så liten og med forhøyet bilirubinverdier. = mye søvn på hun - ekstremt lite søvn på meg.
- hvor mye bleier vi faktisk skifter, visste det kom til å bli mye. Men det føles som vi skifter hele tiden.
- til slutt en GLADNYHET - bekkenet ble bedre med en gang! Samboer har måttet plukke opp ting for meg i 5 mnd.. når kan jeg gjøre alt selv!
 
Back
Topp