Dette med samme navn

m og mj

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Ikke for å fornærme noen.
Men jeg skjønner ikke helt hvorfor vi er så redde for dette med navn, og at man ikke kan ha samme navn som andre i "nærheten" (familie, venner osv) har brukt på sine.

Dette har da kanskje noe med at jeg ikke er så begeistret for de nye navna som er populære nå.
Men har jeg bestemt meg for et navn så vil jeg jo bruke det uansett om noen i nærheten vil komme til å hete det samme.
Feks vi er tre stk i samme fam som skal ha med ca 3 uker I mellom, det er meg og to jeg er tante til som skal ha. Å hadde vi kommet til at to av oss ville ha samme navn så hadde ikke jeg sett noe problem i det. Men det er jo meg da.

Jeg har større problemer med at navnet jeg har kommet frem til plutselig ikke var helt ok for gubben. Han synes plutselig at det hørtes ut som om at ho var ei skikkelig bitch med det navnet.
Kjente jeg ble irritert, for det var han som ville ha det ene navnet for det het oldemoren hans.

Helt enig. Navn er like fint om 100 eller 10000 folk heter det same, nærme eller fjernt. Syns også det er spesielt med de som ikke kan si hva de planlegger som navn for det er så sjeldent i tilfelle noen tar det. Navnet kommer jo fram en dag uansett :p

Helt enig. Navn er like fint om 100 eller 10000 folk heter det same, nærme eller fjernt. Syns også det er spesielt med de som ikke kan si hva de planlegger som navn for det er så sjeldent i tilfelle noen tar det. Navnet kommer jo fram en dag uansett :p

Ja torde faktisk ikke si dette med å ikke røpe navnet. Er jo som du sier det kommer frem uansett :)

For noen er nok navn viktigere enn andre. Jeg har lille Thomas og store Thomas i nær familie. De var som barn ikke særlig begeistret over å bli tiltalt på den måten. Jeg selv har samme navnet som en tremenning ( yngre enn meg) og hun byttet fra å bruke vårt felles navn til hennes mellomnavn når hun ble litt større.

Når det er sagt så er det så mange fine navn som fort blir populære og da vil det som regel alltid være noen i nærheten som heter det samme. Jeg har et navn som ca 100 i Norge heter og har alltid syns at det har vært veldig greit. ;)

Jeg Har å store Thomas å lille Thomas :p
Barna i barnehagen til datteren min bruker heldivis ikke den vrien. De tiltaler med etternavn :p men veldig tungvint å rope feks Noah Olsen ! Haha men det er bedre det da :p

Jeg er ikke redd for at noen skal ta vårt navn. Men jeg må innrømme at jeg hadde blitt litt skuffa hadde bror min eller noen andre i veldig nær omkrets brukt det samme navnet. Om ett søskenbarn hadde gjort det hadde ikke vert noe problem men de vi omgåes ofte med :)

Jeg har f.eks ikke ville skrive det ene navnet vi har tenkt på, fordi det er så sjeldent. Klart at det kommer frem en dag, men for min del så tenker jeg at det er ikke like stas om plutselig flere i forumet har samme navn når man endelig har klart å komme frem til et som er unikt..

For min del så syns jeg det er ålreit om ikke alle andre heter det samme. Selv syns jeg det er kjempetungvint når vi er med andre som har likt navn som meg, og av og til flaut om jeg svarer på noe som var tiltenk andre:p at andre velger samme navn vi har valgt ser jeg på som koselig, det betyr jo bare at de syns det er fint:)
Selvom navnet kommer frem ved en fødsel er det noe med det å ikke føle at man stjeler navnet fra andre kanskje, hvis man sier det og andre som blir født før får navnet. Vet ikke akkurat.
Vi bestemte navn først en uke etter fødsel, men valgte et navn ikke mange her vi bor har (selvom det sikkert er vanlig andre steder) :)

Jeg heter Camilla og har alltid hatt 2-3 andre i kullet mitt, så håndball laget etc med samme navn :)
Så for meg har det blitt mer viktig å ikke velge et navn som alle har, enn et som jeg veit om noen som heter :)

Vi valgte Trym til den første sønnen vår. Fire år senere kalte min kusine sin sønn for Trym Leander :) jeg syntes i grunn det bare var koselig (vi er ikke kjempe masse sammen). Men resten av familien syntes det et kjempe rart :( særlig oldeforeldre som har jo oldebarn og begge heter Trym :)
Min sønn derimot syntes det er morsomt at han kjenner en til Trym :)

Jeg heter Camilla og har alltid hatt 2-3 andre i kullet mitt, så håndball laget etc med samme navn :)
Så for meg har det blitt mer viktig å ikke velge et navn som alle har, enn et som jeg veit om noen som heter :)

Vi valgte Trym til den første sønnen vår. Fire år senere kalte min kusine sin sønn for Trym Leander :) jeg syntes i grunn det bare var koselig (vi er ikke kjempe masse sammen). Men resten av familien syntes det et kjempe rart :( særlig oldeforeldre som har jo oldebarn og begge heter Trym :)
Min sønn derimot syntes det er morsomt at han kjenner en til Trym :)
Jeg kunne ikke valgt navn som mine søskenbarn hadde til sine barn, nettopp av det du nevner. Selvom vi ikke ses så ofte så er det av og til, og det blir oldeforeldre som har oldebarn med samme navn. Det skjønner jeg igrunn kan være litt rart for dem.. og jeg snakker mye med onkler og tanter, så det ville bare blitt rart:p

Morsomt at denne diskusjonen blir tatt opp ^-^

For egen del er det ikke så veldig farlig - og enig i at hvis jeg først bestemmer meg for ett navn, så gjør det meg fint lite om familie/venner velger det samme.

Men for mannen er det helt motsatt - han har satt opp som krav at navn vi vurderer ikke skal være på noen toppliste og vil helst ikke at alternativ nevnes til andre som er på navnesøk 'i tilfellet' de skulle komme il å like det og bruke det før oss.

Morsomme er at når jeg spurte nevøen min på 5 hva han mente den lille skulle hete, så sa han at de kunne hete det samme, så kunne jeg jo rope på dem begge to samtidig :P

Jeg kunne ikke valgt navn som mine søskenbarn hadde til sine barn, nettopp av det du nevner. Selvom vi ikke ses så ofte så er det av og til, og det blir oldeforeldre som har oldebarn med samme navn. Det skjønner jeg igrunn kan være litt rart for dem.. og jeg snakker mye med onkler og tanter, så det ville bare blitt rart:p
Min mormor har to med samme navn. Men av 26barnebarn, 37 oldebarn ( still qunting) å 8 tipp oldebarn . Så skulle det bare mangle :p det er to jenter født med en mnd mellom :)

Min mormor har to med samme navn. Men av 26barnebarn, 37 oldebarn ( still qunting) å 8 tipp oldebarn . Så skulle det bare mangle :p det er to jenter født med en mnd mellom :)
Hehe, det var mange:D har nok litt å si på familien og. På mammas side har jeg bare et søskenbarn og på pappas side har jeg vel 6stk. Farmoren min har da 5 oldebarn, snart 7, så her bille det blitt rart:p også har vi jo kontakt til en viss grad med alle. Men skjønner godt at folk velger navn de syns er fine uavhengig av hvem andre som heter det:)

Hehe, det var mange:D har nok litt å si på familien og. På mammas side har jeg bare et søskenbarn og på pappas side har jeg vel 6stk. Farmoren min har da 5 oldebarn, snart 7, så her bille det blitt rart:p også har vi jo kontakt til en viss grad med alle. Men skjønner godt at folk velger navn de syns er fine uavhengig av hvem andre som heter det:)
Det er kun de to så vi prøver jo å unngå det :p men hadde leita i evighet etter ett jeg likte som ingen av de hadde. Å det kom det jammen ei rett før :p

Back
Topp