Dette med fattige her til lands..

Jeg leste det her om dagen, og stussa på det samme som deg.. Syntes ikke det hørtes så lite ut..[:-]

MEN så tenkte jeg meg om (ny vane[8D]) og det er LITE! Hun hadde 3 barn.

Stramt matbudsjett: 3000
Barnehage: 2000
Kun nødvendigste tlf: 200
Kun innboforsikring: ??parhundre?
Kun nødvendigste klær, gjerne brukt: 200
Lege/medisin: noen mye andre null, men la oss si 100 (4 pers, så 25 per hode per mnd er ikke så mye)
Transport: mndkort for voksen 600(?)

Oiii, der var vi over 6000 allerede. Og dette er så minimalt at det er for lite..[&:]

ORIGINAL: tullemor_86

ORIGINAL: Lykketroll m/2gutar

6000 er da ikkje lite pengar å leve på!!
er sjokkert over at folk får gå på fattighuset med sånn inntekt!

6.000 etter husleie og strøm er lite.
Disse 6.000 skal da tross alt dekke ting som forsikring, barnehage, sporveiskort og lignende i tillegg til klær og mat

Dere kan ikke seriøst mene at 6000 kr, etter strøm og husleie er betalt, er mye?? Bare barnehagen er jo noen tusen kr.. Og mat til henne og 3 barn koster jo litt i mnd, selvom man lever stramt..

hvor mange barn har hun?
og de 6000 er det etter at kun husleie og strøm er betalt eller alle "faste utgifter"?

For en stund siden hadde jeg 7500 igjen når husleie og strøm var betalt.
Det var alt jeg fikk dekket. Disse 7500 skulle gå til telefonregning og andre regninger.
Da måtte jeg gå over til kontantkort og kutte ut alt annet av regninger, tok meg råd til internett, men bestillte mobilt bredbånd til 150 kr mnd.
Vi klarte oss fint da, var nok til mat, men kunne ikke akkurat dra på shopping og cafe og slikt.
Vil ikke si vi var fattig da.

6000 er virkelig ikke mye, garantert mer en bare strøm og husleie som skal betales så da er det ikke mye igjen..syns 6000,- etter regninger er betalt er lite også jeg da men..

jeg synes dem fleste er altfor flinke til å fortelle hvor dårlig råd dem har jeg... men det er min oppfatning [:)]

ORIGINAL: Linda.B

ORIGINAL: Qualitas

Hvilken inntekt må man ha for å være under fattiggrensa her i landet?

Jeg leste i sist Foreldre og barn bladet at fattigdomsgrensen for en familie med to barn er 350 000 etter skatt.. Må bare si at jeg syns ikke det er så fryktelig lite akkurat.. Men det er min mening da[;)]

350 000 etter skatt er trukket[8|] da er vi under fattigdomsgrensen[8D] mannen er student og jeg har 350 000 før skatt...

ORIGINAL: Mrs Lutz

hvor mange barn har hun?
og de 6000 er det etter at kun husleie og strøm er betalt eller alle "faste utgifter"?

3 barn, og 6000 etter husleie og strøm. Ingenting annet betalt.

Jeg synes det er frekt å si at damen er frekk som går på fattighuset med 6000 kr igjen etter strøm og husleie er betalt.
Vet dere noe om hennes livsituasjon?
Hva om hun har barnehageutgifter, pendlerutgifter, studie lån og andre utgifter hun må betale? Hun går da helt sikkert ikke på fattighuset for moro skyld!

jeg er oppvoks i en familie med dårlig råd, fattig nei vi hadde det vi trengte men kun det

vi hadde utedo og kaldtvann, til jeg var 1år. stiftet opp taket hver gang vi fyrte i ovnen. spiste nesten kun fisk for det fikk vi gratis. kanskje pølser 1 gang i mnd.
klær arvet jeg fra mine storebrødre så hadde ikke jenteklær før langt oppe i ungdomskolen.
foreldrene mine tjente vel 7-8000 i mnd (mamma hadde ikke jobb)
fattighus finnes ikke her.
men vet dere jeg hadde en fantastisk barndom og manglet faktisk ikke noe. men fisk er ikke kosemat her i huset nei[;)]

synes at 6000 er mye etter husleie og strøm er betalt. mer enn vi har nå og vi er IKKE fattige men ikke god råd heller.

ORIGINAL: Lisa81

Dere kan ikke seriøst mene at 6000 kr, etter strøm og husleie er betalt, er mye?? Bare barnehagen er jo noen tusen kr.. Og mat til henne og 3 barn koster jo litt i mnd, selvom man lever stramt..

ORIGINAL: Enaj

Etter å ha sett fattige i Afrika har jeg problemer med å kalle noen for fattige her til lands.
Alle har mat hver eneste dag og tak over hodet, at man ikke har råd til å kjøpe nye klær hver mnd eller unne seg et kinobesøk eller to gjør deg ikke fattig. Jeg er kjempe glad for at vi lever id et landet vi gjør, kanskje ikke så mye med tråden å gjøre, men en tanke fra meg om fattigdom i Norge.
hmmm...
det finnes faktisk folk som ikke har råd til tak over hodet - altså de får det jo av sosialen, men altså ikke klarer det på egenhånd. så vi er jo heldige å bo i norge. men det er faktisk de som ikke har råd til tak over hodet uten hjelp og som såvidt har råd til det nødvendige av klær og mat. dersom vi ikke hadde det velferdssamfunnet vi har her i norge, så hadde nok flere levd som de i afrika.

Etter å ha sett fattige i Afrika har jeg problemer med å kalle noen for fattige her til lands.
Alle har mat hver eneste dag og tak over hodet, at man ikke har råd til å kjøpe nye klær hver mnd eller unne seg et kinobesøk eller to gjør deg ikke fattig. Jeg er kjempe glad for at vi lever id et landet vi gjør, kanskje ikke så mye med tråden å gjøre, men en tanke fra meg om fattigdom i Norge.
hmmm...
det finnes faktisk folk som ikke har råd til tak over hodet - altså de får det jo av sosialen, men altså ikke klarer det på egenhånd. så vi er jo heldige å bo i norge. men det er faktisk de som ikke har råd til tak over hodet uten hjelp og som såvidt har råd til det nødvendige av klær og mat. dersom vi ikke hadde det velferdssamfunnet vi har her i norge, så hadde nok flere levd som de i afrika.

men poenget til enja er vel netopp at vi har staten som tar seg av oss da... så da er det jo ikke slik alikevel.

hvorfor er det så mange som svarer uten å lese???? hun har bare betalt strøm og husleie.... hun har vel andre ting å betale vel???? da er jo ikke 6000 mye da.....må iallefall ha 2000 til mat på en mnd og da er det 4000 igjen da til transport, barnepass og komunale utgifter...tv lisens..tlf....bursdag.... u name it

ORIGINAL: dommett

hmmm...

men poenget til enja er vel netopp at vi har staten som tar seg av oss da... så da er det jo ikke slik alikevel.

fordi vi betaler skatt! [;)] Noe som gjør at staten kan ta seg av de trengende! [:)] flott syns jeg.

hvorfor er det så mange som svarer uten å lese???? hun har bare betalt strøm og husleie.... hun har vel andre ting å betale vel???? da er jo ikke 6000 mye da.....må iallefall ha 2000 til mat på en mnd og da er det 4000 igjen da til transport, barnepass og komunale utgifter...tv lisens..tlf....bursdag.... u name it

Sign!!

ORIGINAL: babyto

Sign!!

heeeeeeeeeelt enig!! i ett så rikt land som norge så må man jo klare å skille på fattigdom i afrika og her!!!
når man har tak over hodet og mat på bordet da skal man bare holde kjeft? for da har man penger da!!!

og at det er frekt å gå på fattighuset!!!! dere er faen meg ikke sanne... er vel ikke akkuratt det man gjør for å få seg en fest!
jobbet frivillig der i mange år! de som går dit, trenger det! slutt å sleng med leppa!!!![:@][:@][:@][:@][:@]

Skremmende å lese hva enkelte her skriver.

Frekt å gå på "fattighuset" faktisk.

Jeg går med hevet hode hver gang jeg er nede på frelsesarmeen for å få litt ekstra mat til familien min, jeg legger iallfall stoltheten min tilside og tenker på barna mine.

ORIGINAL: Linda.B

ORIGINAL: Qualitas

Hvilken inntekt må man ha for å være under fattiggrensa her i landet?

Jeg leste i sist Foreldre og barn bladet at fattigdomsgrensen for en familie med to barn er 350 000 etter skatt.. Må bare si at jeg syns ikke det er så fryktelig lite akkurat.. Men det er min mening da[;)]

Hvis vi hadde fått et barn til, hadde vi blitt regnet som fattig.

Hadde gjerne skulle hatt mere penger, ja. Det hadde lettet mye! Bekymrer meg veldig for om vi klarer å betale alle regningene og samtidig ha råd til mat og drivstoff (for å komme til/fra jobb og bhg) hver mnd. Hater å være nødt for å utsette regninger, fordi da blir det dobbelt opp neste mnd. Men vi greier oss, og det ordner seg alltid på et vis. Ser ikke på oss som superfattig, men litt fattige er vi nok. Men vi greier oss akkurat.

Back
Topp