Dette med fattige her til lands..

ORIGINAL: Labambie

Jeg har akkurat lest litt i det nye nummeret av "Mamma" om fattige småbarnsforeldre og det å gå på fattighuset..
En mamma der som gikk på fattighuset hver fredag for å få mat og hver mandag for å få klær og utstyr. Hun sa at etter de hadde betalt strøm og husleie hadde de bare 6000 kr igjen å leve for. Synes ikke det var så ille, er mer enn det vi har/hadde.. Det er nå en ting. En annen ting er all denne skammen forbundet med det å være fattig eller ha dårlig råd. Hvorfor er dette så tabu å snakke om? [8|] Man legger ikke noe imellom for å fortelle hele verden hva man bedriver i senga, men å innrømme at man har dårlig råd det er ille... Hvorfor er det sånn? Hvorfor skal man "vise" verden og alle at man har noe som man ikke har? At det er lån langt opp forbi pipa for å opprettholde fasaden det er greit?

Har de andre regninger?
Om de sitter med 6000 etter at alt er betalt synes jeg det er feil å gå på fattighuset.

6000 etter alt er betalt er faktisk mye å sitte igjen med.. Tror nok det er flere som har mindre en det i mnden når alt er betalt! Da synest jeg det er på grensa til å bli frekkt å gå på fattighuset jeg..[8|]

6000 er mye,på det minste hadde jeg og sambo 2000 totalt å lve for.etter  husleie og regninger var betalt.vi lever på under en vanlig mndslønn  og vi er fire i husholdningen

ORIGINAL: Pontus

ORIGINAL: Linda.B

ORIGINAL: Qualitas

Hvilken inntekt må man ha for å være under fattiggrensa her i landet?

Jeg leste i sist Foreldre og barn bladet at fattigdomsgrensen for en familie med to barn er 350 000 etter skatt.. Må bare si at jeg syns ikke det er så fryktelig lite akkurat.. Men det er min mening da[;)]

daaaaaaaaaaaaa er det mange fattige i norge[8|] den grensa der var litt drøy[8|]
Jeg har ca 300 000 FØR skatt...jeg har utbetalt ca16.500,- hver mnd...kan ikke si jeg føler meg fattig[8|]

..Tror det var snakk om en familie med to inntekter........

6000 etter husleie og strøm er ikke mye!!! Har jo forsikring, bhg, telefon og slikt også....og da er det ikke mer penger igjen!
Syns det er tåpelig at vi er så redde for å be om hjelp, og at andre ser sånn ned på det.
Man kan få mat av frelsesarmeen og penger fra sosialen, vitkig å bruke det om nødvendig!

Om vi kun hadde hatt igjen 6000 etter huslån og strøm er betalt, da hadde vi hatt veldig lite penger..

Vi betaler jo en god del mer regninger enn det der, billån (2000,-), forsikringer (1500) , bensin (2000,-),
og der var de 6000 borte, da kommer altså  alt dette pluss mer utenom ; interenett, mobil, tv, MAT, pellets, klær, bomavgift, bhg, osv osv..

6000,- etter alle regninger er betalt, da hadde vi levd fett! [8D] [:D]

vi er to voksne tre barn med nytt hus 2 mill i lån og vi lever på 1 inntekt(18 000)...det går det og...ikke mye igjen men vi har mat klær bleier å det som skal til har sfo og bhage til to..utrolig hva man lærer når man har lite 

Jeg har faktsik vokst opp under rimelig små kår
Vi hadde ofte tomt kjøleskap, de kutta strømmen veldig ofte! Jeg kan huske at jeg frøys, hadde for små sko, ofte ikke fikk dusja pga iiiiskaldt vann fordi vi ikke hadde strøm til å varme opp varmtvannsberederen osv osv.
HELDIGVIS grep barnevernet inn og hjalp oss, med støttekontakt til ungene, så vi hadde et sted å være når det var som værst, de hjalp til så vi hadde mat i kjøleskapet og strøm.
Så ja det går fint an å være fattig her til lands.
Vi mista huset og fikk kommunalbolig etterhvert også.

Vi hadde IKKE 6000 kr til overs i mnd etter betalt husleie og strøm, vi hadde jo ikke penger til hus og strøm!
Sitter i dag og fatter rett og slett ikke hvordan vi vokste opp i det heletatt!

ORIGINAL: Enaj

Etter å ha sett fattige i Afrika har jeg problemer med å kalle noen for fattige her til lands.
Alle har mat hver eneste dag og tak over hodet, at man ikke har råd til å kjøpe nye klær hver mnd eller unne seg et kinobesøk eller to gjør deg ikke fattig. Jeg er kjempe glad for at vi lever id et landet vi gjør, kanskje ikke så mye med tråden å gjøre, men en tanke fra meg om fattigdom i Norge.

Det er faktisk ikke alle som har det...

ORIGINAL: HanneHM

Om vi kun hadde hatt igjen 6000 etter huslån og strøm er betalt, da hadde vi hatt veldig lite penger..

Vi betaler jo en god del mer regninger enn det der, billån (2000,-), forsikringer (1500) , bensin (2000,-),
og der var de 6000 borte, da kommer altså  alt dette pluss mer utenom ; interenett, mobil, tv, MAT, pellets, klær, bomavgift, bhg, osv osv..

Litt of topic her men..
Betaler du 1500 kroner i MÅNEDEN i forsikringer? Har du isåfall vurdert å høre med andre selskaper for et bedre tilbud?

Åj, jeg regner ikke 6000 igjen etter alt er betalt som at man må gå på fattighuset :s Vi har vel en 3000 igjen (to voksne og et barn), om ikke mindre etter alt er betalt og vi klarer oss veldig bra! Disse pengene går også til forsikring, veiavgift, tv osv, men da sparer vi litt her mnd så vi har råd når den regninga kommer. Så klart har vi ikke så veldig god råd, men vi har til mat, litt shopping og greier faktisk å spare også.

ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: HanneHM

Litt of topic her men..
Betaler du 1500 kroner i MÅNEDEN i forsikringer? Har du isåfall vurdert å høre med andre selskaper for et bedre tilbud?

Tja, blir det ikke rundt det da, et par hundrelapper i livsforsikring på oss begge, så noen hundrelapper i bilforsikring, også er det innbo/hus forsikringen. Vi har forsikring gjennom lo favør, og det er en billig deal det altså, billigere enn mange andre! Det blir vel kanskje nærmer 12-1300 enn 1500 da, tok kanskje litt i.

Blir forbanna når jeg leser sånt.. Folk får ta sine egne konsikvenser.
Jeg/vi har 15 tusen i mnd etter ALT er betalt.. Skulle jeg gått på sosialen og krevd penger i mitten av md fordi jeg brukte de opp på fest, fyll å nye klær!

ORIGINAL: Hipphopp

Blir forbanna når jeg leser sånt.. Folk får ta sine egne konsikvenser.
Jeg/vi har 15 tusen i mnd etter ALT er betalt.. Skulle jeg gått på sosialen og krevd penger i mitten av md fordi jeg brukte de opp på fest, fyll å nye klær!

oiii
jeg blir litt sånn når jeg leser svaret ditt.
Det ER litt forskjell på 15000 kr i mnd og 6000 eller?
Og hvor står det at hun har brukt opp pengene på fest, fyll og nye klær??

ORIGINAL: Linda.B

ORIGINAL: Qualitas

Hvilken inntekt må man ha for å være under fattiggrensa her i landet?

Jeg leste i sist Foreldre og barn bladet at fattigdomsgrensen for en familie med to barn er 350 000 etter skatt.. Må bare si at jeg syns ikke det er så fryktelig lite akkurat.. Men det er min mening da[;)]

Da er vi fattige vi da[:-] Men vi klarer oss hver mnd vi, betale alle regninger og kjøper oss god mat i tillegg til at vi unner oss forskjellige ting[:)]

6000 er ikkje mykje pengar å greie seg med. Kjem sjølvsagt an på kor stor familien er. Me er 6 stk og brukar minmum 12000 kr berre på mat og andre husholdningsartiklar pr mnd. 

ORIGINAL: damtididamdam

6000 etter alt er betalt var da ikke lite[8|]
Er MYE mere enn det jeg har...som er 2500...
Altså, FREKT å gå på fattighuset med den inntekten der....

Samme syns jeg! Herlighet.. Vi har MYE mindre...

6000 kr etter alt er betalt, er vel akkurat greit. Men det står jo 6000 kr etter husleie og strøm er betalt. Her i huset utgjør ikke det det meste av regninger strengt tatt. Vi har barnehage for to (og da er vel mesteparten av de 6000 kr borte allerede), kommunale avgifter, forsikring, telefon, internett og tv, studielån, billån og bensinutgifter og enda flere vanlige utgifter. Lite å skjære ned på. I tillegg trenger vi litt mat innimellom.

Synes ikke 6000 pr måned var lite jeg da. Men spørs jo hvor mye som ER betalt. Er bhg inni der? bensin og forsikring til bilen? tlf?

Men vi bruker rundt 4500 pr måned på mat til fire, så da hadde det ikke blitt mye igjen.

http://www.mamma.no/content/fattige-barn-skamfulle-foreldre

Syns ikke 6000 kr er mye å leve for når husleie og strøm er betalt. Man har jo som regel andre utgifter også.

Back
Topp