Dette med fattige her til lands..

Jeg synes de som klarer å sette sin egen stolthet tilsidesatt, og ta turen ned på fattighuset for at barna skal ha mat og diverse, er gode.

Det finnes nok av barn som går sultne, og har det fælt, fordi foreldrene er for stolte til å be om hjelp. Det er MYE værre!!!

ORIGINAL: MathiasOgMamma

Etter å ha betalt strøm og husleie 6000 igjen. Men der er vel andre regninger enn strøm og husleie?

Forsikring - ellers får man ingenting igjen hvis noe skjer
Telefon - som man må ha i dagens Norge
Transportkostnader
Barnehage/ SFO

Men er ALT annet betalt og man har 6000 igjen å leve for, kun til mat, da har man nok. Men skal 6000 dekke resten av det man må betale for å leve, så er det kanskje lite ja.

Sign. 6000 når ALT er betalt er mye mer enn hva vi har tilsammen det til og med[:-]

Jeg har ingen erfaring med ulike stønader osv, men har vanskelig for å tro at noen kan sulte her til lands. Synes jeg hører om stønader for både ditt og datt. Tror det går mye på prioriteringer jeg.

Har ei venninne som er alenemor. Hun sier alltid at hun har så dårlig råd, men har faktisk utbetalt mer enn meg som har en grei lønn i 100 % jobb. Problemet er at hun kjøper så mye unødvendig stæsj...

Jeg mener at om man har hatt pengene, så er det ens eget ansvar å se til at de blir brukt på det nødvendige. Der er direkte frekt å gå på fattighuset når grunnen til at man er "fattig" er ens egen mangel på økonomisk kontroll!

ORIGINAL: Hipphopp

Blir forbanna når jeg leser sånt.. Folk får ta sine egne konsikvenser.
Jeg/vi har 15 tusen i mnd etter ALT er betalt.. Skulle jeg gått på sosialen og krevd penger i mitten av md fordi jeg brukte de opp på fest, fyll å nye klær!

Kjære vene, prøv å se litt utenfor boksen..
Det er en liten forskjell på de 15000 du sitter med kontra 6000 det var snakk om.
Og hvor i alle dager kommer fest og fyll inn i bildet her?
Jeg vil faktisk påstå at det å ty til fattigkassa ER å ta konsekvenser.

Vi som slipper er heldige, og bør la være å komme med så lite empatiske uttalelser som det der.

men det er jo ganske stor forskjell på om 6000 er etter husleie og strøm, eller om det er etter alle regningene.
For vi har en ganske stor bunke med regninger utenom husleie og strøm altså.
forsikring, bil, tlf, internet, lån, bhg osv....

ORIGINAL: Enaj

Etter å ha sett fattige i Afrika har jeg problemer med å kalle noen for fattige her til lands.
Alle har mat hver eneste dag og tak over hodet, at man ikke har råd til å kjøpe nye klær hver mnd eller unne seg et kinobesøk eller to gjør deg ikke fattig. Jeg er kjempe glad for at vi lever id et landet vi gjør, kanskje ikke så mye med tråden å gjøre, men en tanke fra meg om fattigdom i Norge.

Alltid skal folk komme trekkende med Afrika og annen elendighet. Det er ikke sammenlignbart.[8|]

ORIGINAL: Froskegele

6000 etter husleie og STRØM??!

Hun skulle SKAMME seg over å bruke opp ressursene til fattigkassa om hun satt igjen med den summen der etter at husleie OG strømmen var betalt!! [:@]

Ja for det kan jo IKKE tenkes at der har andre regninger enn husleie og strøm. Geez. [8|]

ORIGINAL: *minibolla*

ORIGINAL: Linda.B

ORIGINAL: Qualitas

Hvilken inntekt må man ha for å være under fattiggrensa her i landet?

Jeg leste i sist Foreldre og barn bladet at fattigdomsgrensen for en familie med to barn er 350 000 etter skatt.. Må bare si at jeg syns ikke det er så fryktelig lite akkurat.. Men det er min mening da[;)]

350 000 etter skatt er trukket[8|] da er vi under fattigdomsgrensen[8D] mannen er student og jeg har 350 000 før skatt...

Ja, etter skatt.. Stussa litt over det asså for vil da tru at det er ganske så mange som går under fattigdomsgrensa da gitt..

Jeg leste i sist Foreldre og barn bladet at fattigdomsgrensen for en familie med to barn er 350 000 etter skatt.. Må bare si at jeg syns ikke det er så fryktelig lite akkurat.. Men det er min mening da[;)]

350 000 etter skatt er trukket[8|] da er vi under fattigdomsgrensen[8D] mannen er student og jeg har 350 000 før skatt...

Ja, etter skatt.. Stussa litt over det asså for vil da tru at det er ganske så mange som går under fattigdomsgrensa da gitt..

Det kan da ikke stemme.
det er jo faktisk 30 000 utbetalt i mnd. Da har man ikke krav på bostøtte engang da. og hvis man er alenemor, så får man kanskje en femmer i os

ORIGINAL: Febbis

Det kan da ikke stemme.
det er jo faktisk 30 000 utbetalt i mnd. Da har man ikke krav på bostøtte engang da. og hvis man er alenemor, så får man kanskje en femmer i os

"Relativ fattigdom er fattigdom sett i forhold til en gruppe. Det er altså ikke bare snakk om overlevelse og tilfredstillese av grunnlegende behov, men at levestandarden blir sett i forhold til det samfunnet man lever i. Fattigdomsgrensa i Norge er for en husholdning 196.000 kroner i året (år 2008) etter OECD-normen (50% av medianinntekten). Det er denne normen som brukes i Norge, og gir 200.000 fattige. Etter EU-normen er fattigdomsgrensa for en husholdning i Norge 235.200 kroner i året (år 2008) (60% av medianinntekten), og gir 600.000 fattige"

Kopiert fra wikipedia, så usikkert om dette faktisk er reelt.

herreh, vi hadde 8000kr igjen etter regninger og husleie og vi følte oss rike vi. Vi hadde ikke super mye, men har alltid kunnet kjøpe det vi trenger, så slike som hun det står om i HI kaller jeg bare sløsere[8|]

Jeg har aldri lagt fingrene imellom at vi ikke har hatt best råd[:)] Men nå har vi god råd da, får utbetalt ca 20000 i måneden og det er mer enn nok![:D]

ORIGINAL: carinasverden

herreh, vi hadde først 4000kr og etter lønnsøkning 8000kr igjen etter regninger og husleie og vi følte oss rike vi. Vi hadde ikke super mye, men har alltid kunnet kjøpe det vi trenger, så slike som hun det står om i HI kaller jeg bare sløsere[8|]

Jeg har aldri lagt fingrene imellom at vi ikke har hatt best råd[:)] Men nå har vi god råd da, får utbetalt ca 20000 i måneden og det er mer enn nok![:D]

Er man ung, har bil og ikke har opparbeida seg noe bonus så er bilforsikring dyrt, vi har to biler og betaler over 1000 kr i forsikring på de to[:'(]
men har man skikkelig dårlig råd så er nok ikke bil første prioritet kanskje [:)]
ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: HanneHM

Om vi kun hadde hatt igjen 6000 etter huslån og strøm er betalt, da hadde vi hatt veldig lite penger..

Vi betaler jo en god del mer regninger enn det der, billån (2000,-), forsikringer (1500) , bensin (2000,-),
og der var de 6000 borte, da kommer altså  alt dette pluss mer utenom ; interenett, mobil, tv, MAT, pellets, klær, bomavgift, bhg, osv osv..

6000,- etter alle regninger er betalt, da hadde vi levd fett! [8D] [:D]

Litt of topic her men..
Betaler du 1500 kroner i MÅNEDEN i forsikringer? Har du isåfall vurdert å høre med andre selskaper for et bedre tilbud?

Back
Topp