Dette med fattige her til lands..

*Labambie

Forumet er livet
Jeg har akkurat lest litt i det nye nummeret av "Mamma" om fattige småbarnsforeldre og det å gå på fattighuset..
En mamma der som gikk på fattighuset hver fredag for å få mat og hver mandag for å få klær og utstyr. Hun sa at etter de hadde betalt strøm og husleie hadde de bare 6000 kr igjen å leve for. Synes ikke det var så ille, er mer enn det vi har/hadde..

Det er nå en ting. En annen ting er all denne skammen forbundet med det å være fattig eller ha dårlig råd. Hvorfor er dette så tabu å snakke om? [8|] Man legger ikke noe imellom for å fortelle hele verden hva man bedriver i senga, men å innrømme at man har dårlig råd det er ille... Hvorfor er det sånn? Hvorfor skal man "vise" verden og alle at man har noe som man ikke har? At det er lån langt opp forbi pipa for å opprettholde fasaden det er greit?

6000 etter alt er betalt var da ikke lite[8|]
Er MYE mere enn det jeg har...som er 2500...
Altså, FREKT å gå på fattighuset med den inntekten der....

Dette skulle jeg vist. da kunne jo vi også gått dit da vi levde på en lønning her. Hadde mindre til overs. men klarte oss likevel.
Trodde ikke man var fattig hvis man hadde 6000 å leve for etter å ha betalt husleie og strøm. Man har ikke verdens beste økonomi, men man har da penger til mat og det mest nødvendige. Hvis man ikke skal ha fancy ting da...

6000 er da ikkje lite pengar å leve på!!
er sjokkert over at folk får gå på fattighuset med sånn inntekt!

Jeg husker før jeg ble sammen mannen min hadde jeg ingen problemer med å snakke om penger, dårlig råd etc.
Men han har et syn på å snakke om penger, som å snakke om sexlivet vårt til foreldrene våre [8D]

Så jeg har jo blitt litt preget av det, for vi hadde ganske dårlig råd før, stort lån og vi tjente ikke spesielt bra.
Hvis jeg sa til noen at nei, vi kan ikke være med på hyttetur etc. så fikk jeg ikke lov å si at det var pga pengene!!

aner ikke hvorfor det var så tabu, men penger snakker man visstnok ikke om [8|]
Nå har vi ikke noe pengeproblemer lenger, men vi snakker ikke om det heller.. haha. Penger er personlig tror jeg!

Btw. 6000 er ikke lite etter regninger er betalt nei! [>:]

Hvilken inntekt må man ha for å være under fattiggrensa her i landet?

ORIGINAL: Lykketroll m/2gutar

6000 er da ikkje lite pengar å leve på!!
er sjokkert over at folk får gå på fattighuset med sånn inntekt!

6000 er jo mye etter rekningene er betalt.
Har vel kanskje en tusing etter rekningene er betalt[&:]
Men håper jo det ordner seg etterhver, nav er ikke raske..
Men for meg hadde 6000kr vert LUKSUS[:-]

Jeg synes ikke 6000 er mye og leve på i mnd, de hadde sikkert andre regninger enn husleie og strøm og?? Men synes de burde klare og kjøpe sin egen mat, har man bare 6000, så må man jo prioritere!

6000 etter husleie og STRØM??!

Hun skulle SKAMME seg over å bruke opp ressursene til fattigkassa om hun satt igjen med den summen der etter at husleie OG strømmen var betalt!! [:@]

Hadde jeg hatt 6000 etter at alle regningen var betalt så hadde jeg vært lykkelig å følt meg rik

det er fullt mulig å være fattig her til lands.
har lest litt om det og etter hva jeg ser også så er det ganske lett å havne der.
sett et worst case senario.
om f.eks du skulle bli arbeidsløs og det berømmelige nav bruker 6 mnd på å behandle saken din og å
utbetale noe så har du 6 måneders husleie, strøm og forbruk å svare for. Kanskje fant nav ut at du ikke har krav på penger for hele perioden eller du er i konflikt med arbeidsgiver ang utbetalinger og oppsigelse.sosialen betaler ikke mye men også de kan bruke tid på å behandle en sak. kanskje havner du ellom to stoler i systemet og sosialen mener du har krav på penger fra nav og nav mener det motsatte... osv osv.

anyway. 6 måneders forbruk er husleie (minst 7000 pr mnd), strøm ( minst 800 pr mnd), sett at du har tre barn og de går i barnehage/sfo. barnefar stakk av, bosatt seg på en strand i thailand og gidder ikke betale bidrag. (6500 tilsammen i mnd), busskort (700), mat til deg om barna ( minst 3000pr mnd).

det er 17000 men du får noe i støtte til barnepass og div så sett 12000 i m inus hver måned og da kjøper du aldri klær, drar noe sted eller unner deg noe som helst.
da skylder du 72000kr innen du får inntekt igjen, strømmen er skrudd av, du har kanskje tatt opp en dyrt forbrukslån for å klare noen nødvendigheter, du er kastet ut av leiligheten og har en huseier som hvertfall ikke gir deg referanser.
kanskje hadde du ikke super inntekt fra jobben du hadde og ledighetstrygden er 60% av dette. Da klarer du deg kanskje men vil ikke kunne nedbetale den voksende gjelden før du får jobb igjen. >det skal også sies at det er ange som går et år før de får jobb.

ORIGINAL: Qualitas

Jeg leste i sist Foreldre og barn bladet at fattigdomsgrensen for en familie med to barn er 350 000 etter skatt.. Må bare si at jeg syns ikke det er så fryktelig lite akkurat.. Men det er min mening da[;)]

altså jeg tviler på at denne familien hadde bare husleie og strøm og betalte som faste utgifter i mnd. Itillegg kommer all andre regninger som forsikring, lån, telefon, avgifter både her og der, kanskje er de avhengig av bil og må betale årsavgifter og veiavgift. Da er ikke 6000 kr i mnd mye, det blir svært lite igjen å leve av. De har kanskje mye gjeld og det er SVINDYRT å leve med og ingen vei utenom.

Så kan godt skjønne de må gå på fattighuset å få mat og utstyr.

Syns ikke det er noe skam å være fattig eller ha dårlig råd. Har det selv om har ingen problem med å snakke med folk om det. Ser ikke ned på andre med dårlig råd heller.

ORIGINAL: Enaj

Etter å ha sett fattige i Afrika har jeg problemer med å kalle noen for fattige her til lands.
Alle har mat hver eneste dag og tak over hodet, at man ikke har råd til å kjøpe nye klær hver mnd eller unne seg et kinobesøk eller to gjør deg ikke fattig. Jeg er kjempe glad for at vi lever id et landet vi gjør, kanskje ikke så mye med tråden å gjøre, men en tanke fra meg om fattigdom i Norge.
Ja veldig enig... Har sett virkelig fattigdom i Afrika jeg og...

I Algerie er det litt morsomt da, fordi selv om de bor i hus omtrent laget av bølgeblikk og sement så har de parabol [8D]

ORIGINAL: Linda.B

ORIGINAL: Qualitas

Jeg leste i sist Foreldre og barn bladet at fattigdomsgrensen for en familie med to barn er 350 000 etter skatt.. Må bare si at jeg syns ikke det er så fryktelig lite akkurat.. Men det er min mening da[;)]

daaaaaaaaaaaaa er det mange fattige i norge[8|] den grensa der var litt drøy[8|]
Jeg har ca 300 000 FØR skatt...jeg har utbetalt ca16.500,- hver mnd...kan ikke si jeg føler meg fattig[8|]

Jeg synes ikke 6000,- er lite etter å ha betalt husleie og strøm. Synes fattighuset gjør en kjempe innsats mot de som virkelig har det vanskelig økonomisk, men synes ikke hun som har igjen 6000,- har noe å gjøre der da[8|]

ORIGINAL: MammoC

Jeg synes ikke 6000 er mye og leve på i mnd, de hadde sikkert andre regninger enn husleie og strøm og?? Men synes de burde klare og kjøpe sin egen mat, har man bare 6000, så må man jo prioritere!

Sign. De har sikkert tv, tlf osv.. Men det er da virkelig nok til å klare seg på mener jeg..

6000 er jo mer enn hva jeg har i inntekt jo![:-] Er ikke særlig fattig hvis du har 6000 etter alt er betalt!

Vi sitter ikke igjen med mye etter at alt er betalt. Jeg personlig har kanskje en tusenlapp igjen når alt anna er tatt hånd om [&:]

Back
Topp