Dette er nei-mat for gravide

  • Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet
Rått egg, er det ja eller nei mat? Står ikke på lista, men ble usikker..
 
Salami fra norske produsenter er lov å spise (også uten å ha varmet/stekt det!) Det sa jordmor til meg nettopp’ så spis salami med god samvittighet!

Dette stemmer ikke! Man bør holde seg til anbefalingene som kommer fra øvre hold.

Matportalen har skrevet dette:

Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.) kan være problematisk for gravide både med tanke på bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt.

Så at din jordmor sier at du kan spise salami fra norske produsenter med god samvittighet hadde ikke jeg tatt sjangsen på selv.
Det er snakk om noen få mnd, så akkurat den brødskiva med salami, hadde jeg tatt etterpå.
 
Rått egg, er det ja eller nei mat? Står ikke på lista, men ble usikker..
Kan gravide spise rå egg?


Hovedproblemet knyttet til rå egg er Salmonella, en bakterie som ikke er et spesielt problem for gravide/foster, men gjelder alle. Norske egg som selges i butikk og som er pakket i kartong skal ikke inneholde Salmonella og kan derfor trygt spises rå. Situasjonen er annerledes for egg utenfor norske grenser. Les mer her om dette her Egg og salmonella

Det foreligger en generell advarsel til gravide mot å spise måseegg, med bakgrunn i høye verdier av farlige kjemiske stoffer som dioksin og dioksinlignende PCB. Advarselen er gitt på bakgrunn av hva måser spiser og disse farene kan derfor ikke overføres til hønseegg. Se Barn, gravide, ammende og kvinner i fruktbar alder bør ikkje ete måseegg
 
Muggost og chorizzo pølse.
Samt spekeskinken jeg alltid har til lønsj.
Ost, spekemat og kjeks på kvelden er dypt savnet!!!

Prøvde ritz kjeks med skinkeost, det smakte bare klor. Skikkelig skuffa!
 
Jeg som skal til utlandet og hadde gledet meg til å dra på biffrestaurant, nå må jeg ha biffen gjennomstekt :oops:


Dro til Frankrike sist jeg var gravid. Dro på biffrestaurant og kokken ble fornærma å lurte på hvorfor jeg ønsket ødelagt mat. :oops: Så Sto jeg å kasta opp på gressplena utfor Eifeltårnet og ei vakt kom bort å lurte på om jeg var full. :yuck:
Lykke til med utenlandstur. ;)
 
Back
Topp