Dette er nei-mat for gravide

  • Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet
M

Moderator Camilla

Guest
Det florerer av mer eller mindre godt dokumenterte kostholdsråd for gravide. Og de fleste er naturlig nok mest opptatt av begrensningene. Visste du for eksempel at du trygt kan spise sushi, men at du bør unngå blåmuggoster? Her får du oversikten!

Hva kommer du til å savne?

Den første brødskiven med salami etter fødselen synes jeg var magisk ;)
 
Kommer til å savne spekemat! Er liksom ikke det samme om man varmebehandler den..
 
Værste for meg er blåmuggosten jeg ikke får spise, og alkoholen jeg ikke får smake på :p jeg bruker smake på alt, flere ganger, selv om jeg ikke liker det.
 
Savner spekemat! Det er det eneste pålegget jeg spiser omtrent. Salami, mørpølse, spekepølse, spekeskinke.... Nå må jeg spise brunost hver dag i 8 mnd til :hungover:
 
Hvis man lager f.eks ostesmørbrød med salami eller spekemat eller steker salamien/spekematen er den faktisk trygg å spise. :angelic:
Smaker ikke helt det samme da.
Men dekker litt av behovet iallefall. :happy:
Florerer av råd om at det holder å fryse det, for å ta livet av det som er skadelig.
Men det holder faktisk ikke.
Må varmebehandles for å kunne spises trygt. :happy:
Vet det hevdes at det er safe så lenge pakken akkurat er åpnet. Men den sjangsen tar iallefall ikke jeg.
 
Jeg som skal til utlandet og hadde gledet meg til å dra på biffrestaurant, nå må jeg ha biffen gjennomstekt :oops:
 
Søstra mi fortalte at det ikke er bra med lakris dersom man er gravid. Flere som har hørt dette?
 
Søstra mi fortalte at det ikke er bra med lakris dersom man er gravid. Flere som har hørt dette?

Store mengder er visst ikke bra, men mener det skal ganske mye til for at det er skadelig. Også mener jeg at jeg leste ved forrige svangerskap at det med lakris er omdiskutert hvor skadelig det er.
 
Salami fra norske produsenter er lov å spise (også uten å ha varmet/stekt det!) Det sa jordmor til meg nettopp’ så spis salami med god samvittighet!
 
Søstra mi fortalte at det ikke er bra med lakris dersom man er gravid. Flere som har hørt dette?

Ja, stemmer. En finsk studie som finner at det ikke er noe særlig. Utfordringen er jo at det stoffet sommer uheldig i lakris finnes i mange andre matvarer. Den finske studien konkluderte med at man burde spise under 250g med lakris i uka, og helst mindre.

Men så er det viktig å påpeke at dette ikke er retningslinjer som norske myndigheter har valgt å stille seg bak. Noe pga at det er for få studier av god kvalitet som kan vise til det samme.
Derfor ligger jeg, i skrivende stund, å spiser tyrkisk pepper drops i senga for å holde kvalmen i sjakk, og tenker at jeg kanskje ikke trenger å spise en hel pose hveeeer dag :hilarious:

Her er funnene fra den finske studien lett oppsummert!
https://forskning.no/forebyggende-h...r-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325
 
Kommer til å savne parmaskinken og rødvin aller mest! Kjenner jeg har ekstremt lyst på parmaskinkesalat nå:sad010
 
Back
Topp