Dette er en form for barnemishandling

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
http://www.mammanett.no/baby/onsker-forby-hull-i-orene-pa-sma-smabarn

"Debatten er langt fra ny. I flere år har det blitt diskutert hvorvidt foreldre burde få lov til å gi barna sine ørepiercinger eller ikke.

Mens du i enkelte land blir sett på som fattig om babyen din ikke har øredobb, mener mange her i Norge at det bør forbys.

Sammenligner det med barnemishandling

En engelsk kvinne ved navn Susan Ingram har startet en underskriftskampanje på nettstedet 38Degrees.

Her oppfordrer hun den britiske familieministeren Edward Timpson om sette en aldersgrense på det å ta hull i ørene.

Ingrams ønske er at det skal bli forbudt å pierce ørene til babyer og små barn og skriver på oppropet:

Det er en form for barnemishandling. Sterke smerter og frykt påføres spedbarn unødvendig. Det tjener ingen annen hensikt enn å tilfredsstille foreldrenes forfengelighet. Andre former for fysiske skader mot barn er illegalt, dette bør ikke være noe annerledes."

Er vel litt drøyt å kalle det barnemishandling...

Selv om vi til dels har hatt tradisjon for øredobber på ganske små barn i årevis, og ser på det som vanlig at barnehagebarn har hull i ørene, trenger ikke det bety at det er riktig.
Ingen barn TRENGER hull i ørene, og det er vondt, samt med risiko for infeksjoner. Jeg syns godt det kan settes en vettug aldersgrense på ørepiercing ja.

Selv om vi til dels har hatt tradisjon for øredobber på ganske små barn i årevis, og ser på det som vanlig at barnehagebarn har hull i ørene, trenger ikke det bety at det er riktig.
Ingen barn TRENGER hull i ørene, og det er vondt, samt med risiko for infeksjoner. Jeg syns godt det kan settes en vettug aldersgrense på ørepiercing ja.
Nei det er ikke en nødvendighet. Hadde ikke gjort det på mitt barn fordi jeg ikke ser noen grunn til det. Men vil ikke kalle det barnemishandling likevel.

Synes bare det er trist og egoistisk at foreldre velger å ta hull i ørene på så små barn. Man bør la barnet bestemme selv når det er gammelt nok. Husker selv hvor mye jeg gledet meg, og hvor stolt jeg var den dagen jeg endelig fikk ta hull i ørene!

Men er det så smertefullt da? Kan ikke husker det var det da jeg tok hull. Og snuppa mi reagerte ikke noe da de satt vaksinen på henne. Tror ikke hun hadde brydd seg nevneverdig om noen tok hull i ørene hennes.

Vil ikke si at det er barnemishandling, men syns det er et overtramp...
Greit nok, babyen kommer ikke til å huske det, grafse borti og om det ikke blir infeksjon er det fort over.
MEN det er faktisk vondt! Jeg skulle ønske jeg kunne unngå å vaksinere for det gjør vondt i mammahjertet når babyen gråter fordi sprøyten er vond, men dette er nødvendig. Det er ikke hull i ørene. Fatter ikke hvordan folk kan utsette babyene sine for unødvendig smerte...

Jeg fikk selv hull i ørene da jeg var sikkert minst ti år. Helt supert.
Og sånn btw så syns jeg det er stygt med øredobber på babyer... (Noen blir sikkert fornærmet nå, men jeg sier bare det jeg mener)

Da snuppa var 3 begynte hun å spørre om hull i ørene. Det fikk hun også, og hun var (og er fortsatt) kjempefornøyd. Ikke synes hun det var vondt heller.. I mine øyne er det ikke barnemishandling om barnet selv ønsker det, og man har forklart at det kan gjøre vondt.

Det er kanskje litt drøyt å kalle det barnemishandling, men det er faktisk ikke så langt unna.. Man påfører barnet smerter UNØDIG, og man setter de i risikosonen for infeksjoner, at hullene senere blir feilplasserte, akupunkturpunkter kan man treffe, bruskklumper kan de få, og andre plager. Feks. et klaps over fingrene er nok mindre vondt, og man er ikke i risikosonen for noe som helst etterpå... Likefullt er DET ulovlig, men hull-taking er ikke det...
Ikke minst så bestemmer man at barnet skal ha hull i ørene, uten at h*n har en sjanse til å bestemme selv. Ikke alle vil jo ha det?

Da snuppa var 3 begynte hun å spørre om hull i ørene. Det fikk hun også, og hun var (og er fortsatt) kjempefornøyd. Ikke synes hun det var vondt heller.. I mine øyne er det ikke barnemishandling om barnet selv ønsker det, og man har forklart at det kan gjøre vondt.

Hvis hun ville ha hull i navlen da hun var 3 år, hadde hun fått det da?

Jeg synes det er uetisk å pierce så små barn. Det er noe barna blir påtvunget av foreldrene. Det er smerte, ikke bare der og da men det er ømt i flere dager. Risiko for infeksjon. Et hull i kroppen som ikke kommer til å forsvinne.

Hva synes folk om å tatovere et lite barn da? Er jo like lite valgfritt for barnet det. Ikke forsvinner det heller.

Uetisk. Ikke rett.

Syns ikke det er drøyt.. Du får barnevernet på døra om du smekker ongen din på fingrene, men å stikke ei nål i barnet for forhengelighetens skuld er ok? :o

En ting er at barna etterhvert blir gamle nok til å forstå hva det er og ber om det sjøl, men før det er det helt uforståelig- rett og slett helt høl i hodet spør du meg :o

Det er noe totalt annerledes syns jeg, når barnet ber om dette selv og får forklart konsekvenser osv!
Enn når bittesmå babyer som ikke har språk en gang får hull i ørene :(

Hadde jeg hatt jenter som har spurt om å få hull så hadde de fått det ;) men ikke før de hadde mast om det sjøl ei stund.

å kalle det barnemishandling er å dra den langt. Jeg synes det er helt greit at små barn får hull i ørene jeg. Så får dere andre mene hva dere vil.

Hull i ørene på barn under 8 år (ca. her spiller jo modenhet inn) er i mine øyne et overgrep.
De forstår ikke risikoen osv. Så de må kunne stole på at vi foreldre tar et riktig valg for dem.

Syns absolutt ikke det kan kalles mishandling! Personlig så ville jeg ikke tatt hull i ørene på min baby, men om andre gjør så det så bryr jeg meg ikke om det.

http://www.mammanett.no/baby/onsker-forby-hull-i-orene-pa-sma-smabarn

"Debatten er langt fra ny. I flere år har det blitt diskutert hvorvidt foreldre burde få lov til å gi barna sine ørepiercinger eller ikke.

Mens du i enkelte land blir sett på som fattig om babyen din ikke har øredobb, mener mange her i Norge at det bør forbys.

Sammenligner det med barnemishandling

En engelsk kvinne ved navn Susan Ingram har startet en underskriftskampanje på nettstedet 38Degrees.

Her oppfordrer hun den britiske familieministeren Edward Timpson om sette en aldersgrense på det å ta hull i ørene.

Ingrams ønske er at det skal bli forbudt å pierce ørene til babyer og små barn og skriver på oppropet:

Det er en form for barnemishandling. Sterke smerter og frykt påføres spedbarn unødvendig. Det tjener ingen annen hensikt enn å tilfredsstille foreldrenes forfengelighet. Andre former for fysiske skader mot barn er illegalt, dette bør ikke være noe annerledes."

Er vel litt drøyt å kalle det barnemishandling...
Sterke smerter? Hehe mine skjønte ikke hva som skjedde en gang. De fikk is å var mer opptatt av den. Aldrig tegn til ubehag eller infeksjoner!

Mine barn mitt valg!
Bør ikke denne dama engasjere seg i saker der barna faktisk blir utsatt for mishandling??

Hull i ørene på barn under 8 år (ca. her spiller jo modenhet inn) er i mine øyne et overgrep.
De forstår ikke risikoen osv. Så de må kunne stole på at vi foreldre tar et riktig valg for dem.
Hvilken risiko?

Back
Topp