Det var den halsbrannen da..

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Okei, nå plages jeg skikkelig. Raper og smågulper magesyre hele dagen, skikkelig vond, brennende følelse i hele halsen og litt nedover :(
Har hittil brukt flytende Gaviscon, men når jeg må drikke det flere ganger i løpet av en halvtime, så sier det seg selv at det ikke funker noe særlig :(

Det jeg da lurer på, er;
Hvilke andre syredempede midler kan gravide ta? Og viktigst av alt, er det bare tyggetabeletter alt sammen?

Tar vanligvis Somac når jeg ikke er gravid, men den er dessverre ikke anbefalt for gravide..

Mandler funker for meg :) Også tar jeg Galieve tyggetabletter på kvelden. Fås kjøpt på apoteket :)
Er dessverre allergisk mot mandler, typisk nok :p

Har jo prøvd å lagt om kostholdet og vanene, dropper det mest krydrede og fettholdige, drikker ikke kaffe, spiser sjelden sjokolade, spiser små måltider, spiser ikke etter kl halv 8 osv osv.
Men har jo halsbrann uansett hva jeg har spist/drukket, uansett hvilken stilling jeg befinner meg i :(
Huff, vet jeg klager nå, men det er veldig ille. Så ille at jeg faktisk vurderer å ta en Somac :depressed:

Får prøve Galieve.
Smaker de ille? :p For Gaviscon sine tabeletter er ikke gode i det hele tatt..

Det finnes reseptbelagte medisiner som gravide kan ta dersom man får svært alvorlige plager med halsbrann. Vet om Omeprazol og Losec som kan brukes under graviditet. Snakk med legen din om det er en mulighet for deg :)

Galieve smakte helt forferdelig syns jeg. I tillegg festet seg til tennene og ganen, så smaken ville sette seg lenge i munnen. Her tyr jeg til novaluzid som smaker egentlig ingenting.

Var utrolig plaget med halsbrann med min første, så vet akkurat hvordan du har det. Heldigvis ikke så gale denne gangen ennå. Så klage litt må vi få lov til av og til syns jeg.

Her bruker jeg novaluzid, men er du sikker på at du ikke har fått magekatarr? Spør legen så kan du kanskje få resept på nexium :)

Uff, jeg har også begynt å slite med halsbrann de siste dagene. Får prøve med lovehearts først og eventuelt kjøpe gaviscon på apoteket :/

Her bruker jeg novaluzid, men er du sikker på at du ikke har fått magekatarr? Spør legen så kan du kanskje få resept på nexium :)
Tror ikke jeg har det, men har aldri hørt om det heller :p
Plages med halsbrann til vanlig da, og får Somac på blåresept :) Skikkelig kjipt at den ikke er anbefalt gravide altså :depressed:

Uff, jeg har også begynt å slite med halsbrann de siste dagene. Får prøve med lovehearts først og eventuelt kjøpe gaviscon på apoteket :/
Håper det hjelper for deg :):Heartred

Tror ikke jeg har det, men har aldri hørt om det heller :p
Plages med halsbrann til vanlig da, og får Somac på blåresept :) Skikkelig kjipt at den ikke er anbefalt gravide altså :depressed:
Da synes jeg hvertfall legen bør sjekke ut bedre. Jeg trodde og heg hadde halsbrann, men fikk i perioder vanvittige "angrep" og jeg fikk smerter fra mellomgulvet og opp.
Og ingenting hjalp som du sier. Da er det vanlig å teste ut kur på nexium. Og den kan brukes av gravide :)

Da synes jeg hvertfall legen bør sjekke ut bedre. Jeg trodde og heg hadde halsbrann, men fikk i perioder vanvittige "angrep" og jeg fikk smerter fra mellomgulvet og opp.
Og ingenting hjalp som du sier. Da er det vanlig å teste ut kur på nexium. Og den kan brukes av gravide :)
Takk for tipset, skal høre med han :)

Okei, nå plages jeg skikkelig. Raper og smågulper magesyre hele dagen, skikkelig vond, brennende følelse i hele halsen og litt nedover :(
Har hittil brukt flytende Gaviscon, men når jeg må drikke det flere ganger i løpet av en halvtime, så sier det seg selv at det ikke funker noe særlig :(

Det jeg da lurer på, er;
Hvilke andre syredempede midler kan gravide ta? Og viktigst av alt, er det bare tyggetabeletter alt sammen?

Tar vanligvis Somac når jeg ikke er gravid, men den er dessverre ikke anbefalt for gravide..

Uff ja halsbrann e ikkje noko særlig.... :nailbiting:Eg gjekk te legen og fekk skreve ut Omeprazol, vanlige tabeletta. Max ein per dag. Den e so bra at eg sleppe å ta kvar dag! So da e kjempe deilig!!! Du får høyra med legen din om han kan skriva ut noko te deg. For dei vanlige sugetabelettane og tyggisane hjalp berre dar og då...
Lykke te:)

Kjenner meg igjen! Spiser lovehearts på dagen når halsbrannen ikke er altfor ille, tar gaviscon tyggetabletter noen ganger og men synes egentlig ikke de heller hjelper når det er skikkelig kraftig, noe som gjerne skjer på kvelden og natta for min del. Spiser da Youghurt og setter meg opp i senga for å sove, har da blitt litt bedre.. Samtidig, noen ganger er de sure oppstøta så ille om natta at det flere ganger har endt opp med at jeg har spydd opp all den ekle syra.

Kjenner meg igjen! Spiser lovehearts på dagen når halsbrannen ikke er altfor ille, tar gaviscon tyggetabletter noen ganger og men synes egentlig ikke de heller hjelper når det er skikkelig kraftig, noe som gjerne skjer på kvelden og natta for min del. Spiser da Youghurt og setter meg opp i senga for å sove, har da blitt litt bedre.. Samtidig, noen ganger er de sure oppstøta så ille om natta at det flere ganger har endt opp med at jeg har spydd opp all den ekle syra.
Se rådet jeg ga ovenfor. Man skal ikke kaste opp pga syre og en kur kan hjelpe på det :)

Jeg har spiserørsbrokk så får Nexium på blå resept. Jeg har fått beskjed at jeg kan ta disse under graviditet, så hør med legen din. Ellers har jeg kjørt på med tørre havregryn, skikkelig ekkelt men det funker. Min jordmor tipset om noen få dråper fra fersk sitron, har ikke testet så vet ikke om det funker.

Det jeg da lurer på, er;

Du kan ta Novaluzid eller Titralac. De fås kjøpt reseptfritt på apoteket og er helt trygge å ta for gravide. De virker syrenøytraliserende og har derfor en lengre effekt enn Galieve som bare legger seg som et skumlokk over spiserører og dermed brytes med en gang du spiser/drikker igjen. Novaluzid og Titralac har effekt i ca 4 timer, og da kan du spise/drikke i mellomtiden uten at effekten blir noe dårligere :)

Her er info fra felleskatalogen om Novaluzid og graviditet:

Graviditet, amming og fertilitet:

Graviditet: Absorberes i liten grad. Risiko ved bruk under graviditet er liten og preparatet kan derfor brukes i anbefalte doser under svangerskap. Amming: Kan brukes under amming.

Back
Topp