Det overrasker meg..

Av de to ville jeg mye heller valgt carinaen uansett. Men hvorfor mener du at større biler et mindre sikre? Tror du corsaen tåler mer enn carinaen? Dette blir bare for å diskutere..
Man får store nok biler som et sikre nok til en billig penge om man må. Dessuten vil jeg faktisk påstå at for barnet i baksetet spiller det liten rolle hva man (front)kolliderer i. Det som evt kan bli avgjørende er hvilken vei barnet faktisk sitter..

Jeg mener ikke at større biler er mindre sikre, men at større biler ofte er dyrere. Om man skal ha en stor bil må man evt velge en enda eldre årsmodell som da er mindre sikker enn en nyere modell.

Det er litt sykt at vi nesten må ha forbud mot ting for at folk skal ta de rette valgene. Det burde vært strengere krav enn i dag, og det burde vært et krav om at butikkene som selger setene har den nødendige kunnskapen også. Jeg har ingen tro på at setene de selger på Europris er noe særlig. Da vi skulle kjøpe nytt sete til lillemor kom faktisk spørsmålet om oppkast opp. Burde vi kjøpe et sete man kan snu? Bare sånn i tilfelle? Jeg hadde nok gått for det om jeg ikke hadde lest her på Babyverden at det måtte være bakovervendt. I mitt tilfelle funket gruppepress positivt. Vi må fortsette å informere om god sikkerthet i bilen.
Helt enig med deg!
De som selger burde virkelig ha meer kunnskap, altfor mange som ikke har peilig.
Det burde også vært påbut å ha barn bakovervendt til de er 4 år, Svergie får det til da burde vi også få det til

Jeg mener ikke at større biler er mindre sikre, men at større biler ofte er dyrere. Om man skal ha en stor bil må man evt velge en enda eldre årsmodell som da er mindre sikker enn en nyere modell.
Og det dreier seg ikke om kun innkjøpspris heller. Bilen skal forsikres, drives og holdes i stand. Og man må også tenke på reparasjoner og eventuelle deler. Noen biler er billige i innkjøp, men har dyre deler om noe må skiftes ut.

Og det dreier seg ikke om kun innkjøpspris heller. Bilen skal forsikres, drives og holdes i stand. Og man må også tenke på reparasjoner og eventuelle deler. Noen biler er billige i innkjøp, men har dyre deler om noe må skiftes ut.

veldig sant.. før vi kjøpte hus og fikk barn hadde vi en ny tipp topp bil. Den kostet grisevillt mye i drift!! :o gjennomsnittlig kostet den 12000 kr pr mnd. Det var da inkludert servicer, drivstoff, osv, men det skal da betales! Altså i underkant av 150000 kr i året. Vi er helt avhengig av to biler, mat på bordet og et sted og bo, så da valte vi litt av alt i stedet for kun en bil ;)

Kan du fortelle meg at i Norge så setter alle foreldrene barna sikkerhet på alvor?
Hvorfor er det da kun 40% av to åringene som sitter bakovervendt mot 90% i Sverige?
Hvorfor sitter da 5 åringer uten beltestol eller pute i bilen og hvorfor er det så mange som plasserer barna bare i forsete for de skal bare ett kort sted? Mener du at dette er å sette sikkerheten til barna først?
Jeg har hatt plass til bakovervendt sete i en liten polo, min komfor kommer lengst bak av alt.
Jeg synes ikke sjakkruta er så svart hvit, men jeg er helt enig med ho i at i Norge er man sløve på å sikre barna sine. Her i Norge har man altfor mange dårlige elendige unnskyldninger for å snu barna sine!
Vondt i beina, kvalme og trang plass er ingen unnskyldning.
Man kjøper seg ikke ett stort bakovervendt sete som besafe eller noen andre med isofix, nettopp fordi de tar plass om man da har dårlig plass. Kjøp ett godt sete man kan feste med belte og plasser det i forsete med airbaggen av. Det er alltid en løsning om man vil sikre sine barn godt nok!
Er det så mange i Sverige som sitter bakovervendt?
Mine har gått i 2 forskjellige bhg, i 2 forskjellige byer. Mange som satt fremovervendt også. Ble faktisk ganske overrasket, da jeg har hørt at Svensker er så nøye på bakovervendt ....

Kan du fortelle meg at i Norge så setter alle foreldrene barna sikkerhet på alvor?
Hvorfor er det da kun 40% av to åringene som sitter bakovervendt mot 90% i Sverige?
Hvorfor sitter da 5 åringer uten beltestol eller pute i bilen og hvorfor er det så mange som plasserer barna bare i forsete for de skal bare ett kort sted? Mener du at dette er å sette sikkerheten til barna først?
Jeg har hatt plass til bakovervendt sete i en liten polo, min komfor kommer lengst bak av alt.
Jeg synes ikke sjakkruta er så svart hvit, men jeg er helt enig med ho i at i Norge er man sløve på å sikre barna sine. Her i Norge har man altfor mange dårlige elendige unnskyldninger for å snu barna sine!
Vondt i beina, kvalme og trang plass er ingen unnskyldning.
Man kjøper seg ikke ett stort bakovervendt sete som besafe eller noen andre med isofix, nettopp fordi de tar plass om man da har dårlig plass. Kjøp ett godt sete man kan feste med belte og plasser det i forsete med airbaggen av. Det er alltid en løsning om man vil sikre sine barn godt nok!
Mine har gått i 2 forskjellige bhg, i 2 forskjellige byer. Mange som satt fremovervendt også. Ble faktisk ganske overrasket, da jeg har hørt at Svensker er så nøye på bakovervendt ....

Ja, det ble vel tatt måling eller noe på det, og det var vel 90% av alle 2 åringer satt bakovervendt, mens i Norge var det bare 30-40%, men hvordan det er på større barn vet jeg ikke.

Sverige og Volvo har vært ledende på bilsikring lenge

Det spurte jg faktisk min svenske venninne om fordi jeg lærte henne om at barn skulle sitte bakovervendt til 4 år. Hun hadde ikke "lært" dette hjemme i Sverige. Hun sa at det ikke var så vanlig som jeg skulle ha det til da iallefall.

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, det ble vel tatt måling eller noe på det, og det var vel 90% av alle 2 åringer satt bakovervendt, mens i Norge var det bare 30-40%, men hvordan det er på større barn vet jeg ikke.

Sverige og Volvo har vært ledende på bilsikring lenge
Ok.
Kjempebra! :-D

Hva kommer det av at svensker er så mye flinkere? Hmm...

Svenskene er på verdenstoppen i bakovervendt sikring, de begynte på 70 tallet da Volvo kom med det første bakovervendtesete.
Statistikk viser at 90% av svenske to åringer sitter bakovervendt, men klart er nok litt forskjell fra sted til sted som det er her i Norge.
Noen i steder i Norge er man flinke, andre steder snur tidlig.

Det spurte jg faktisk min svenske venninne om fordi jeg lærte henne om at barn skulle sitte bakovervendt til 4 år. Hun hadde ikke "lært" dette hjemme i Sverige. Hun sa at det ikke var så vanlig som jeg skulle ha det til da iallefall.

Nei, ikke sant? Ikke noe jeg har sett mye av. Og har bodd her i 1 år :-)

Svenskene er på verdenstoppen i bakovervendt sikring, de begynte på 70 tallet da Volvo kom med det første bakovervendtesete.
Statistikk viser at 90% av svenske to åringer sitter bakovervendt, men klart er nok litt forskjell fra sted til sted som det er her i Norge.
Noen i steder i Norge er man flinke, andre steder snur tidlig.
Ja, det har nok mye å si på hvor man bor og hvor nøye man er.
Men veldig bra at det er tilfelle.
Burde være mye mer fokus på dette :-)

Senskene har vært mye flinkere enn oss i mange år, da jeg føte min i 2006 var det 90% som satt bakovervendt i Sverige, sånn var det ikke rundt oss for å si det sånn .Mange som snur barna når de er rndt 1 år ordi det er så mye lettere

Ja, det har nok mye å si på hvor man bor og hvor nøye man er.
Men veldig bra at det er tilfelle.
Burde være mye mer fokus på dette :-)

Det burde det. Det har blitt bedre og bedre her også, men vi har en lang vei å gå. Vi begynte mye seinere med fokus på sikring av barn i bil enn svenskene. Derfor henger vi også etter de!
Når du går i en svensk barneutstyrsbutikk så anbefaler de kjøp bakovervendt, i Norge sier mange at fremmovervendt er da like bra. (Garantert noen unntak i Sverige også)

Bare for å spørre, har du noen gang vært i en situasjon der man har dårlig råd? Og man vet at man står fast, for man får ikke feks lån, eller man vet at et nytt lån ville blitt såpass dyrt at et hadde gått ut over det man har å kjøpe mat for eller betale husleie/lån?
Hvis man kjøpte en bil til 100 000 for tå år siden og man har 70 000 igjen å betale på den men ikke får solgt den for mer enn 40 000, så har man 30 000 igjen i heftelser på bilen. Dem må man da betale ut for å få nytt lån, man får ikke lån på gammel bil i nytt lån. Da sitter man enten med to lån og dermed mye mer å betale i mnd, eller man må spytte ut restbeløpet.
Ikke vet jeg men jeg har ikke 30 000 (eller i mitt tilfelle 80 000) å spytte ut her og nå.

Det er ikke baaaare å bytte en bil. Ikke for alle.

Jeg har stasjonsvogn og har ikke engang tenkt tanken på at den ikke er stor nok for et barnesete. Men de største barnesetene er så store at setet må stå helt fremme med ryggen i en vinkel som gjør at man sitter fremover med ryggen. Utrolig ubehagelig.

Jeg fikk plass til bakovervendt 4 åring i besteforeldre sin lille RAV4, så skjønner ikke hvorfor man ikke finner seter som passer i bilen?
BeSafe sine med isofix TAR MYE plass, men Britax har enklere seter, og de kan bli festet i fremsetet.... Ser virkelig ikke problemet, har enda tilgode å tro på plassmangel er grunnen... Det er for dårlig undskyldning! Det finnes seter som kan festes i midten, i fremsetet og som tar liten plasss i baksetet............ MÅ ikke kjøpe ny bil!

Ok.
Kjempebra! :-D

Hva kommer det av at svensker er så mye flinkere? Hmm...

De har fokusert på bilsikring i mange år, så de har vel informert mye tidligere også, her henger vi nok etter, og mange tror dessverre på godkjent er bra nok.......... Til og med mine søsken! Som irriterer meg

De har fokusert på bilsikring i mange år, så de har vel informert mye tidligere også, her henger vi nok etter, og mange tror dessverre på godkjent er bra nok.......... Til og med mine søsken! Som irriterer meg
Fælt når folk ikke hører på...
Det gjelder liksom ikke hvilken farge du skal ha på gardinene liksom :-(

Dersom man ikke kan sikre barna godt nok så bør man vel ikke kjøre bil med de?

Fælt når folk ikke hører på...
Det gjelder liksom ikke hvilken farge du skal ha på gardinene liksom :-(

Kan du si, synes det er helt tragisk :(

Her blir jo folk sjokkerte over at jeg har snart 4 åring bakovervendt, i tillegg i midten i en stasjonsvogn, som gjør alt skikkelig kronglete :P MEN sikkerhet først! :D Jeg passer på å vise bilder og vise folk at det GÅR hvis man virkelig vil :)

Kan du si, synes det er helt tragisk :(

Her blir jo folk sjokkerte over at jeg har snart 4 åring bakovervendt, i tillegg i midten i en stasjonsvogn, som gjør alt skikkelig kronglete :P MEN sikkerhet først! :D Jeg passer på å vise bilder og vise folk at det GÅR hvis man virkelig vil :)
Superbra!!! :-D :-D
Det går om man vil :-)

Back
Topp