Det overrasker meg..

Ja, det er jo i hovedsak feilmontering som utgjør at de får dårligere sikkerhet. Men det mange glemmer er å feste setet når barnet ikke sitter der. Og det er livsfarlig for dem som befinner seg i bilen. Men igjen, det er jo også feilbruk :) Personlig føler jeg det er sikrere å ha barna mine festet med isofix, og derfor velger jeg det.

Det gjelder jo bare beltestoler...

Enig. Skulle vært påbudt med lengre enn 15mnd. bakovervendt... Men det er likevel lov til å gjøre det "riktige" selv om det ikkje er påbudt.
Vi skal kjøpe bilstol nr.2 nå, og vurderer kun bakovervendte typer. Da slipper man å snu for tidlig, siden man uansett ikkje har muligheten til det :P

Enig. Skulle vært påbudt med lengre enn 15mnd. bakovervendt... Men det er likevel lov til å gjøre det "riktige" selv om det ikkje er påbudt.
Vi skal kjøpe bilstol nr.2 nå, og vurderer kun bakovervendte typer. Da slipper man å snu for tidlig, siden man uansett ikkje har muligheten til det :p

Det er ikke påbudt med 15 mndr bakovervendt heller så lenge du ikke har stoler som er av I-size reglementet :O

Så har du en eldre stol, gjelder vel fortsatt 9 kgs regelen. Det betyr i praksis at min på 5 mndr kunne vært snudd :O han var da 9 kg.

Ja, kjøp en ren bakovervendt en :D Det har vi, både itl snart 4 åring og han på 7 mndr :D

Her var eldste bakovervendt til 4 år i en klumpete stor besafe i v50 og den er liten inni. Den gikk bare til 18 kg og han veide bare 16kg da, så vi kjøpte isofix for jeg regner ikke med lillesøster blir noe større. Nå har jo cybex sirona kommet like bra ut forovervendt i kollisjonstester da, så den er kanskje ikke så ille å snu litt tidligere...

JO DET ER ILLE Å SNU TIDLIGERE!!!
Forovervendt VIL ALDRI bli like bra som bakovervendt, hvis du ser filmer fra Trygg Trafikk eller på Youtube, så ser du hvorfor.
Nakken vil bli knekt i en kræsj med et lite barn, så vær så snill og ikke tro på at den har kommet bra ut forovervendt, ingen stoler med 5 punkt seler vil noen gang bli like bra som at barnet sitter bakovervendt!
Hode til et lite barn er alt for tungt i forhold til kroppen, og det vil bli alt for stor påkjenning i en kræsj....

Så ikke tenk på at Sirona er trygt forovervendt :O Men bakover er det kjempe bra!

Ja, det er jo i hovedsak feilmontering som utgjør at de får dårligere sikkerhet. Men det mange glemmer er å feste setet når barnet ikke sitter der. Og det er livsfarlig for dem som befinner seg i bilen. Men igjen, det er jo også feilbruk :) Personlig føler jeg det er sikrere å ha barna mine festet med isofix, og derfor velger jeg det.

Dette gjelder beltestoler, og ja vi fester det når det ikke er i bruk :) De andre to stolene sitter bomfast.

Det er ikke påbudt med 15 mndr bakovervendt heller så lenge du ikke har stoler som er av I-size reglementet :O

Så har du en eldre stol, gjelder vel fortsatt 9 kgs regelen. Det betyr i praksis at min på 5 mndr kunne vært snudd :O han var da 9 kg.

Ja, kjøp en ren bakovervendt en :D Det har vi, både itl snart 4 åring og han på 7 mndr :D

Aaah, det er jo enda verre... :(
Ja, tenker det er lurt å gjøre det. Da hjelper det ikkje om man skulle bli fristet til å snu. Sikkerhet er så viktig, spesielt i bil!
Vurderer i-size setet til Besafe - så får vi se om det står stødig og godt i bilen vår.

Forovervendt VIL ALDRI bli like bra som bakovervendt, hvis du ser filmer fra Trygg Trafikk eller på Youtube, så ser du hvorfor.
Nakken vil bli knekt i en kræsj med et lite barn, så vær så snill og ikke tro på at den har kommet bra ut forovervendt, ingen stoler med 5 punkt seler vil noen gang bli like bra som at barnet sitter bakovervendt!
Hode til et lite barn er alt for tungt i forhold til kroppen, og det vil bli alt for stor påkjenning i en kræsj....

Så ikke tenk på at Sirona er trygt forovervendt :O Men bakover er det kjempe bra!

Cybex sirona brukes ikke 5punkt seler forovervendt men en magepute :) bare for å rette litt på den :) jeg er helt for bakovervendt og så lenge man slipper en utspydd bil hvert 5minutt så kommer mitt siste barn til å sitte bakovervendt leeeeeenge :)

Cybex sirona brukes ikke 5punkt seler forovervendt men en magepute :) bare for å rette litt på den :) jeg er helt for bakovervendt og så lenge man slipper en utspydd bil hvert 5minutt så kommer mitt siste barn til å sitte bakovervendt leeeeeenge :)

Joda, pute eller ikke, den vil uansett ikke hjelpe et lite barn i en forovervendt kræsj som får nakken revet av dessverre....

Aaah, det er jo enda verre... :(
Ja, tenker det er lurt å gjøre det. Da hjelper det ikkje om man skulle bli fristet til å snu. Sikkerhet er så viktig, spesielt i bil!
Vurderer i-size setet til Besafe - så får vi se om det står stødig og godt i bilen vår.

Ja, bra setene fra BeSafe. :) Selv har vi Izi Plus, fordi det går opp til 25 kg :D Også har vi et Britax MaxWay til snart 4 åring :D

Jeg hadde også en periode da vår lange tynne frøken var rundt to år at jeg trodde hun satt for trangt. Hun fikk dårlig plass til føttene fordi de var så lange at de nådde til seteryggen, men ikke lange nok til å kunne bøye knærne bekvemt med føttene ned mellom barnesete og stolrygg. Tenkte jeg skulle vente på at hun begynte å klage, det gjorde hun ikke. Neste fangen jeg måtte ha setet ut og inn av bilen justerte jeg plasseringen litt og da satt hun flott igjen. Mange vet nok ikke at de fleste seter kan monteres på ulike måter ettersom barnet vokser og det blir trangt....

Nå blir hun fire i august og får en lillebror i september. Håper vi kan ha henne bakovervendt til han trenger større sete, dvs til hun er rundt 5. Men må vi snu til høsten så gjør vi det.

Vi har også Be Safe izi. Utrolig fornøyd! Piper hvis det ikke er skikkelig festa og barnet sitter godt i det :)

Kanskje lurt å sjekke hvilken stol dette er før du uttaler deg! ;) Den har ikke fempunktsseler framovervendt. Det er hva krasjtester viser - de sjekker jo belastning i krasjtest. Og her har denne kommet like bra ut som bakovervendte.

Jeg kommer til å ha minste bakovervendt lengst mulig og som sagt regner jeg med 18 kg holder slik som med storebroren som ikke var 18 kg før han var 5 år.

Joda, pute eller ikke, den vil uansett ikke hjelpe et lite barn i en forovervendt kræsj som får nakken revet av dessverre....

Med fempunktseler sitter hele kroppen bomfast og da vil hode/nakken få en belastning/knekk ved en eventuel kræsj! Med magepute blir det som å feste barnet med 3punktseler.. kanskje du skulle lest litt om det før du uttaler deg!

Kanskje lurt å sjekke hvilken stol dette er før du uttaler deg! ;) Den har ikke fempunktsseler framovervendt. Det er hva krasjtester viser - de sjekker jo belastning i krasjtest. Og her har denne kommet like bra ut som bakovervendte.

Jeg kommer til å ha minste bakovervendt lengst mulig og som sagt regner jeg med 18 kg holder slik som med storebroren som ikke var 18 kg før han var 5 år.

Magepute forovervendt er bedre enn 5punktseler om man må ha et barn forovervendt før de er 4år :) det har jeg snakket med tryggtrafikk om :)

Her sitter både 2 åringen og han på 4,5 bakover med goood plass. Han på 4 er 109 cm og 17 kg:)

Installerer du sete riktig med belte så er sete uten isofix like sikkert.
Jeg lurer på hvordan de kan legge over 50% av poengsummen for hvordan man fester ett sete!
Jeg håper alle foreldre med vettet i behold leser bruksanvisningen før de monterer ett sete! For meg er det viktigst hvordan sete gjør det i en kollisjon og at barnet kan sitte lenge bakovervendt. Isofix er ikke tryggere enn beltemontering så lenge monteringen er gjort riktig. Det er virkelig ikke vanskelig å feste en bilstol!

Ja, nettopp!
Jeg fikk maxicosi cabriofix av en i familien, og det var helt greit siden det fikk best i test. Og så gikk jeg på barnas hus og fikk de til å vise meg fysisk hvordan man skulle feste det med beltet så jeg ikke skulle gjøre noe feil. Det er jo ikke vanskeligere enn det :)

Tja, hva skal jeg si?

Vi har en Ford Focus 2011 eller -12, husker ikke helt. Stasjonsvogn.

Vi var godt forberedt på at bilsetet kom til å ta stor plass, men at det skulle ta absolutt ALL plassen trodde jeg ikke.
Jeg sliter med mye smerter i ryggen og kan ikke sitte slik. Jeg er, tro det eller ei, uføretrygdet. Ikke så rart med de smertene jeg sliter med.

Vi hadde valget mellom å kjøpe et litt mindre sete og så gå over til det andre setet vi har kjøpt, eller kjøpe ny bil.

Vi har dessverre ikke råd til å selge den bilen vi har nå med 80 000kr i tap og måtte løse ut det før vi kjøper ny bil, så vi valgte et mellomsete som hun kan ha frem til 18kg. Da MÅ vi ha ny bil, for det er uaktuelt for oss å snu henne fremover allerede da. Men jeg skjønner de som ikke har sjans til å kjøpe seg en større bil. Det er faktisk ikke bare-bare.

Så da bare håper vi at mannen har steget såpass i lønn at vi kan betale ut det vi har igjen på den bilen vi har nå.

Kjenner jeg blir provosert her. Innlegget ditt er ganske svart på hvitt uten noen form for innsikt eller forståelse for at det kan være gråsoner.
Ja barnas sikkerhet er det viktigste for foreldrene. Men ikke døm dem som står uten muligheter heller.

Innlegget ditt var kanskje litt svart hvitt, men jeg er enig med hovedbudskapet ditt :-)

Vi fikk plass til våre 5 åringer bakovervendt i en Ford Fiesta (liten modell), så synns det er veldig rart at flere av andre sine barn tar mer plass enn mine i bilen :-/

Jeg syns faktisk ikke det er så mange gråsoner her.. Når man får barn så er det mye som må planlegges, og bilsikring er en av de tingene.
Man bør frks prøve bilseter i den nye bilen man vurderer å kjøpe for å se om der er plass.
Og jeg blir overrasket om feks britax maxway ikke går i en Ford focus..

Når det gjelder seter med magepute, er de ikke anbefalt pga barnet i verste fall kan bli slengt ut av dersom bilen skulle trille rundt.

Back
Topp