Det overrasker meg..

Haha jeg bor langt i fra så sentralt som Oslo, men beliggenhet var noe av det viktigste vi så etter da vi skulle kjøpe hus. Det var viktig å ikke være avhengig av bil. Å bo slik at vi KUNNE gå til butikk/bhg om det var nødvendig.. Det er ikke dumt det :)

Og dere har da gjort det dere kan for barna, noen bare MÅ sitte framover, dessverre. Var ikke siktet til dem ;)
Man kjøper/leier der man har råd til å bo, for ikke å snakke om hvor man får jobb. Det blir for enkelt å tro at man kan få alt i pose og sekk. Økonomi spiller en stor rolle her, enten man vil det eller ikke. Men jeg er enig med deg i at for de som har valget (som jeg jo vil tro gjelder de fleste) så må barnets sikkerhet gå foran alt annet.

Isofix er MYE tryggere ved kollisjon, derfor er valget falt på det. Men kommer jo til å velge nytt bakovervendt hvis barnet vårt går over 19 kg. Og ja, vi tenkte faktisk på plass bak i bilen før den ble kjøpt.. Enig at det er veldig viktig å tenke sikkerhet når man ferdes i trafikken. Å kjøre bil er faktisk det farligste vi gjør!
Er beltemonterte seter korrekt festet, er det like trygt.

AMEN!!! I Norge så har man så mye unnskyldninger for å snu barna! Og enormt mange får EKSTREM bilsyke, lurer på hvorfor norskebarn bli mer bilsyke enn barn i andre land.
Har en som blir bilsyk jeg også, blir like syk fremover som da han satt bakovervendt..
Rare er at det er bare 40% av to åringene som sitter bakovervendt, mens man er på 90% i Sverige.
Alt handler om å prioritere sikkerheten til barnet!

Last edited:
Jeg skjønner ikke helt hatet mot isofix her. Vi har valgt den løsningen fordi det passer oss best akkurat nå. Hvis man greier å beltemontere bilsetet helt rett så vil det være like bra som isofix.
Jeg er forøvrig enig med alt annet du tar opp. Jeg lurer på om mange bare "later" som om ungen er så forferdelig bilsyk. Ungene er det viktigste man har, og man lar ikke sikkerheten deres være en lek. Virker som om norske barn blir lettere bilsyke enn alle andre :P

er så enig med deg, min satt bakovervendt til han var 5 år. Jeg kjenner barn som har sittet bakovrvendt når de har vært 135 cm, så at ebarn på 2 år er for store til det tror jeg ikke noe på

Enig meg deg. Krangler med søsteren min om dette HVER gang vi treffes. Hun har den spjæling ungen men allikevel satt han SÅ vondt når han ble ett år!!!! Åh!!!!

Jeg visste faktisk ikke at det ble så sjukt trangt med sete nr 2 i bilen. Og vi har stv. Setet kjøpte vi på bakgrunn av kollisjonstester. Så ble det som det ble, og den som sitter på sitter bak på lange turer. Men skal vi ha et barn til må vi kjøpe ny bil.

Hvor mange som har problemer med å få plass til barna i bilen, rett vei, lenge nok.

For det første, barn tar plass, så hvorfor kjøpe så små og trange biler at man nesten ikke får plass til seter? Og nei, plass i bil og pris henger ikke alltid sammen...
Man vet også i gooood tid i forveien, at barnets sete vil komme til å kreve litt plass fra barnet er ca 6-12 mnd. og frem til 4-års- alderen.

For det andre, har man trang bil, så finnes det seter som tar mindre plass en andre. Man kan flytte rundt på seter om man har flere, man kan evt koble ut airbag fremme osv. Flere alternativer der også.

Og hva ER det med den trangen til å skulle ha isofix? Det går kun til 18 kg bakover, og mange 3- 4-åringer er over den grensen. Beltefestede seter er mer knotete å feste ja, men man trenger kanskje ikkje å ta de inn og ut stadig vekk?

Egen komfort, barnas egne ønsker osv bør komme i andre rekke. Har man "ikke råd" så er jeg sikker på man kan droppe andre ting og prioritere bilseter istedet. Sikkerheten til barna i bil bør komme foran VELDIG mye annet..

Ahh, bare måtte få det ut :p
Jeg er helt enig!

Det overrasker meg også - veldig!

Her har vi to bakovervendte og en i beltestol i en stasjonsvogn, ja kronglete å må løfte frem storebror sitt sete for å få plass til at 4 åringen skal klatre inn i midten i sin bakovervendte stol :P Mange ble sjokkerte da vi ikke snudde mellomste da minstemann skulle ha ny stol.
Men for oss er hver mnd bakovervendt viktig, og nå satser vi på at mellomste sitter bakovervendt til hun er over 5 :D

Storebror var 4.5 år når han ble snudd!

Forstår virkelig ikke hvorfor folk ikke forstår viktigheten. Jeg sprer budskapet OFTE, og heldigvis har mine venninner begynt å ta etter! :D

Søsteren min snudde sin rett etter 1 årsdagen, fordi han ikke likte å sitte bakover sa hun (det var pga at hun selv ville ha setet sitt lenger bak når hun kjørte). :O
For når han satt på med meg så klaget han aldri bakovervendt :P

Samme med min bror snudde sin bittelille 3 åring, så lenge de solgte fremovervendt så var det like trygt sa han..... (!)

Isofix er MYE tryggere ved kollisjon, derfor er valget falt på det. Men kommer jo til å velge nytt bakovervendt hvis barnet vårt går over 19 kg. Og ja, vi tenkte faktisk på plass bak i bilen før den ble kjøpt.. Enig at det er veldig viktig å tenke sikkerhet når man ferdes i trafikken. Å kjøre bil er faktisk det farligste vi gjør!
Det er en drøy påstand. Hvor har du det fra?

Minst like viktig er det at Forbrukerrådets testresultat-analyser helt entydig viser at isofix-baserte modeller i snitt oppnår høyere poengsummer enn belte-baserte modeller.

Det står også om andre fordeler med isofix i artiklene under, samt på trygg trafikk
http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kjøpetips/produkter/6.hva-er-isofix

Installerer du sete riktig med belte så er sete uten isofix like sikkert.
Jeg lurer på hvordan de kan legge over 50% av poengsummen for hvordan man fester ett sete!
Jeg håper alle foreldre med vettet i behold leser bruksanvisningen før de monterer ett sete! For meg er det viktigst hvordan sete gjør det i en kollisjon og at barnet kan sitte lenge bakovervendt. Isofix er ikke tryggere enn beltemontering så lenge monteringen er gjort riktig. Det er virkelig ikke vanskelig å feste en bilstol!

Minst like viktig er det at Forbrukerrådets testresultat-analyser helt entydig viser at isofix-baserte modeller i snitt oppnår høyere poengsummer enn belte-baserte modeller.

Det står også om andre fordeler med isofix i artiklene under, samt på trygg trafikk
http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kjøpetips/produkter/6.hva-er-isofix
De oppnår Hovedsaklig høyere testscore fordi det er enklere å montere et isofixsete, og dermed mindre sjanse for feilmontering.

Mange beltemonterte stoler er det vanskelig å feste riktig, noe som trekker når de scores. Da pleier det å stå at dersom montert riktig er setet like bra som det med isofix ;)

Vi har valgt isofix fordi setet flyttes mye inn og ut av bilen og inn i besteforeldrenes bil, da er det godt å vite at det er så godt som umulig å montere det feil. :)

Vi kjøpte stor bil før hun ble født fordi vi visste at barn tar mye plass! Dyr var den heller ikke.

Synes isofix er litt oppskrytt. Vi har det, og jeg var veldig opptatt av at vi skulle ha base. Det fikk vi aldri råd til, men det er faktisk ikke SÅ stress som folk skal ha det til å feste med belte. Vi tar setet ut og inn av bilen flere ganger om dagen og det tar meg under 2 minutter å feste hun. Det er virkelig ikke noe man MÅ ha!

Vi har dårlig økonomi, men vi har fortsatt råd til å sette sikkerhet først.

Her var eldste bakovervendt til 4 år i en klumpete stor besafe i v50 og den er liten inni. Den gikk bare til 18 kg og han veide bare 16kg da, så vi kjøpte isofix for jeg regner ikke med lillesøster blir noe større. Nå har jo cybex sirona kommet like bra ut forovervendt i kollisjonstester da, så den er kanskje ikke så ille å snu litt tidligere...

Min 5 åring er ikke 18 kilo :p haha måtte bare :p

Men ja det er helt sant :p jeg vill ha isofix da :) men har så store barn ellers at det er fint plass :)
Grunnen til at jeg vill ha isofix er at det er mye greier å føler det er mer trygt :)

Ja, det er jo i hovedsak feilmontering som utgjør at de får dårligere sikkerhet. Men det mange glemmer er å feste setet når barnet ikke sitter der. Og det er livsfarlig for dem som befinner seg i bilen. Men igjen, det er jo også feilbruk :) Personlig føler jeg det er sikrere å ha barna mine festet med isofix, og derfor velger jeg det.

Back
Topp