Det overrasker meg..

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Hvor mange som har problemer med å få plass til barna i bilen, rett vei, lenge nok.

For det første, barn tar plass, så hvorfor kjøpe så små og trange biler at man nesten ikke får plass til seter? Og nei, plass i bil og pris henger ikke alltid sammen...
Man vet også i gooood tid i forveien, at barnets sete vil komme til å kreve litt plass fra barnet er ca 6-12 mnd. og frem til 4-års- alderen.

For det andre, har man trang bil, så finnes det seter som tar mindre plass en andre. Man kan flytte rundt på seter om man har flere, man kan evt koble ut airbag fremme osv. Flere alternativer der også.

Og hva ER det med den trangen til å skulle ha isofix? Det går kun til 18 kg bakover, og mange 3- 4-åringer er over den grensen. Beltefestede seter er mer knotete å feste ja, men man trenger kanskje ikkje å ta de inn og ut stadig vekk?

Egen komfort, barnas egne ønsker osv bør komme i andre rekke. Har man "ikke råd" så er jeg sikker på man kan droppe andre ting og prioritere bilseter istedet. Sikkerheten til barna i bil bør komme foran VELDIG mye annet..

Ahh, bare måtte få det ut :p

Eller slik vi har valgt ikke ha bil;) har bilsete for det om;)

Er så enig! Syns det er utrolig merkelig hvordan toåringer på 12 kg er for store for setene sine, hvordan man "ikke har plass til" et sete man allerede har klart å bruke i ett år, utrolig mange som blir bilsyke etter to min i bil, i det hele tatt. Bilsikkerhet MÅ tas på alvor!!!

Altså, da vi måtte levere bilen vår til skraphandleren så hadde vi ikke råd til ny bil. Da fikk vi låne en bitteliten bil. Selv med det minste setet vi kunne finne og ingen i framsetet så var det trangt for lillemor. Hun er litt lengre enn gjennomsnittet. Så her hadde vi faktisk ikke valget mellom stor bil og liten bil. Man har ikke alltid det. Min mann bruker bil i jobb, så vi kunne ikke vente til vi fikk låne en større bil, eller fikk råd til å kjøpe ny bil. Det hele var et resultat av uforutsette hendelser som kraftig satte økonomien vår i fare.
Heldigvis for oss så ordnet det seg før lillemor var alt for stor, og når hun nå trenger større plass så kan jeg sitte i baksetet og det vil utgjøre en forskjell. Det gjorde det ikke i den lille bilen. Så jeg har forståelse for at noen ikke har valget. Men om situasjonen er slik at man har mulighet til å sitte i baksetet for å få plass til bakovervendt bilstol så skal man gjøre det. Alt for sikkerheten!

Min toåring har alltid vært mye større enn gjennomsnittet og han sitter enda fint, så forstår godt hva du tenker på :p
Har også venner med akkurat samme bil som oss som mener setet ikke passer når det er bakovervendt :o

Det er ulike grunner til at folk ikke kan bytte bil som det passer seg selv alltid. Jeg synes man skal være forsiktige med å synse og mene så fryktelig mye om andres økonomi når man ikke har full innsikt.

Likevel - vår eldste satt bakovervendt i en knøtteliten Corolla til han var nesten 2, og kunne størrelsesmessig stittet slik lengre da han var liten for alderen. Men pga ekstrem bilsyke (jada - skyt meg dere som mener det ikke går at barn kaster opp på hver biltur, for vet dere hva - det går an!) Vi var heldige som ikke måtte kjøre til bhg, hadde vi måttet det hadde vi måttet vaske stol hver dag (x2). Om jeg angrer på at han ble snudd ved 2 år? Nja, etter å ha holdt på i så lang tid som vi gjorde så ser jeg faktiask ingen annen utvei hvis vi skulle komme oss på butikk noen gang med barn, for ikke å snakke om å komme oss på besøk til besteforeldre 8 timer unna. Der var rekorden forøvrig 6 runder oppkast på en tur opp.

Lillebror derimot er en stor plugg til alderen, men jeg ser at i hovedbilen vår kan han sitte lenge enda (14 mnd nå, på str med storebror da han var 2). Og han blir ikke snudd før det er tungtveiende grunner til det. Jeg sitter ikke med all verdens plass foran, og mannen kan ikke sitte i passasjersetet om han sitter bak det, men vi er da folk som kan omrokkere både stoler og oss selv :)

Leier forøvrig bilseter fra forsikringsselskapet siden vi har i to biler og ikke ønsker så store samlede utgifter, betaler 200,- pr mnd og er storfornøyde med ordningen.

Jeg kan forstå at folk snur barn med ekstrem bilsyke, men om barnet eller forelder sitter litt trangt får de da overleve det... Man bor tross alt ikke i bilen, litt ukomfort klarer man for å maksimere barnets sikkerhet.

Jeg kan forstå at folk snur barn med ekstrem bilsyke, men om barnet eller forelder sitter litt trangt får de da overleve det... Man bor tross alt ikke i bilen, litt ukomfort klarer man for å maksimere barnets sikkerhet.
Enig!

Vi ante ikke at et barnesete skulle ta så stor plass når vi kjøpte bil! Det er jo ikke bare å selge å kjøpe ny når man har lånt penger. En bil stiger jo ikke akkurat i verdi.
Men heldigvis er jeg liten nok til å få plass i framsetet selv om det må nesten helt frem for å få plass til barnesetet. Så det ser ut til at eldste får bli 4 år før han må snus. Men jeg må nok sitte trangt i noen år til, for nå er det lillebror sin tur med den stolen. :p skjønner godt at folk blir frustrert over liten plass.

Med fryktelig bilsyke der alt et prøvd (akupressurbånd, ikke mat i forveien, lufte osv) så forstår selvfølgelig jeg også det, det er ikke nevnt i hovedinnlegget.

Siktet spesielt til alle som skriver inn om problemene de har, men ikke tar til seg tipsene de får, for alt er så "vanskelig".
Vet man at alt er prøvd, så trenger man ikke ha dårlig samvittighet.

Man kan forøvrig også gå, ta buss/ trikk/ tog, taxi eller sitte på med andre..

Enig. Jeg fikk plass til eldste bakovervendt til han var 4 i en trang Volvo, så folk må da ha absurd små biler.

Enig!

Vi kjøpte vår første bil da vi ventet vårt første barn.

Vi prøvekjørte kun bruktbiler vi hadde råd til, og kjørte da rett til Babycare for å få prøve nr 2 stol (Besafe Izi x3) i lånebilen.

Etter å ha prøvekjørt noen ulike modeller endte vi opp med Peugeot 307 med 5 seter og ikke 7 (som man kan ha). Selv når pasasjersetet foran er helt fremme så har man god beinplass foran og det var god plass å montere nr 2 stolen bakovervendt.

Sånn sikret vi at vi kjøpte en bil med plass til den bilstolen vi ønsket, vogn og hundebur. :p :)

Skjønner at mange ikke har råd til å kjøpe en bil slik som de ønsker, men man kan iallfall kjøpe bilstol som passer til den bilen man har.

Med fryktelig bilsyke der alt et prøvd (akupressurbånd, ikke mat i forveien, lufte osv) så forstår selvfølgelig jeg også det, det er ikke nevnt i hovedinnlegget.

Siktet spesielt til alle som skriver inn om problemene de har, men ikke tar til seg tipsene de får, for alt er så "vanskelig".

Ikke alle bor i oslo vettu ;) jeg bor i troms og her hvor jeg bor går det EN buss forbi.

Mine barn har sittet forovervendt fra 2års alderen pga ekstrem bilsyke. Kjørte knappe 5min og de spydde ut alt.. tørket og vasket og kjørte knappe 5 min til og de spydde pånytt.. sånn har alle mine 3 vært! Men håper nå nr 4 kan sitte bakovervendt lengre enn 2år..
Vi byttet tilogmed bil da nr 3 var 8mnd for at vi skulle ha plass til 3 gode bilstoler.. og bakovervendt osv. De har begynt å spy tidlig i bil.

Hvor mange som har problemer med å få plass til barna i bilen, rett vei, lenge nok.

For det første, barn tar plass, så hvorfor kjøpe så små og trange biler at man nesten ikke får plass til seter? Og nei, plass i bil og pris henger ikke alltid sammen...
Man vet også i gooood tid i forveien, at barnets sete vil komme til å kreve litt plass fra barnet er ca 6-12 mnd. og frem til 4-års- alderen.

For det andre, har man trang bil, så finnes det seter som tar mindre plass en andre. Man kan flytte rundt på seter om man har flere, man kan evt koble ut airbag fremme osv. Flere alternativer der også.

Og hva ER det med den trangen til å skulle ha isofix? Det går kun til 18 kg bakover, og mange 3- 4-åringer er over den grensen. Beltefestede seter er mer knotete å feste ja, men man trenger kanskje ikkje å ta de inn og ut stadig vekk?

Egen komfort, barnas egne ønsker osv bør komme i andre rekke. Har man "ikke råd" så er jeg sikker på man kan droppe andre ting og prioritere bilseter istedet. Sikkerheten til barna i bil bør komme foran VELDIG mye annet..

Ahh, bare måtte få det ut :p
ILOVEYOU

Det er ikke alle plasser i landet det går buss/trikk/tog ;-)

Ikke alle bor i oslo vettu ;) jeg bor i troms og her hvor jeg bor går det EN buss forbi.

Mine barn har sittet forovervendt fra 2års alderen pga ekstrem bilsyke. Kjørte knappe 5min og de spydde ut alt.. tørket og vasket og kjørte knappe 5 min til og de spydde pånytt.. sånn har alle mine 3 vært! Men håper nå nr 4 kan sitte bakovervendt lengre enn 2år..
Vi byttet tilogmed bil da nr 3 var 8mnd for at vi skulle ha plass til 3 gode bilstoler.. og bakovervendt osv. De har begynt å spy tidlig i bil.
Haha jeg bor langt i fra så sentralt som Oslo, men beliggenhet var noe av det viktigste vi så etter da vi skulle kjøpe hus. Det var viktig å ikke være avhengig av bil. Å bo slik at vi KUNNE gå til butikk/bhg om det var nødvendig.. Det er ikke dumt det :)

Og dere har da gjort det dere kan for barna, noen bare MÅ sitte framover, dessverre. Var ikke siktet til dem ;)

Isofix er MYE tryggere ved kollisjon, derfor er valget falt på det. Men kommer jo til å velge nytt bakovervendt hvis barnet vårt går over 19 kg. Og ja, vi tenkte faktisk på plass bak i bilen før den ble kjøpt.. Enig at det er veldig viktig å tenke sikkerhet når man ferdes i trafikken. Å kjøre bil er faktisk det farligste vi gjør!

Back
Topp