Det ingen fortalte...

Shionage

Flørter med forumet
Syns det er så rart at man ikke får så god informasjon om hvordan tilstanden er etter en fødsel, det var ingen som sa til meg at etter fødselen så blør du ca i en mnd etterpå, å dette blodet lukter fryktelig ille, ble selv veldig overrasket når jeg oppdaget at jeg blødde fler dager etter fødsel og først da fikk jeg beskjed at dette ville vare i ca 1 mnd..Var heller ingen som fortalte at etterriene som gjerne kommer når man ammer barnet, finnes...og at de er mye vondere enn selve riene som er under fødselen, var det fler som opplevde denne mangelen på informasjon, kan jo være vanlig at fokuset bare er på den gravide mor og barn, så skal det som kommer etterpå være en overaskelse, hadde samme erfaring med begge mine fødsler, er det evt andre ting som nybakte mødre oppdager etter fødsel som dere har lyst å dele?

Jeg visste om disse tingene rett og slett fordi jeg lese meg opp om fødsel og barseltid. Jeg ble også fortalt av venninner om disse tingene. Jeg spurte også jordmor på kontrollene om forskjellige ting!

Alle gravide får også utlevert en bok om svangerskapet ved første legetime (fikk du ikke det?) der finner du svar på alt egentlig! :) det er nok lurt å sette seg inn i ting, det er nok ikke mange som uoppfordret forteller deg om sånt!

Ingen fortalte meg at man som regel har en blådag hvor man føler seg helt håpløs og alt man gjør er feil. Fikk vite dette på barselhotelet. Håpløsheten kom kastet på meg. Mye man må finne ut av selv syns jeg :(

Er enig i at disse "etterfødsel" plagene er litt lite opplyst. Jeg hadde heller ikke visst det hvis ikke jeg hadde lest meg opp.
Det jeg opplevde som kom overraskende på var barseltårer. Satt sammen med min svoger og så på tv. Jeg kikket bort på det lille nurket som lå ved siden av meg og brast ut i gråt. Klarte ikke å stoppe og visste ikke hvorfor jeg gråt! Jeg hikstet! Stakkars svogeren min, skjønte i alle fall ikke hva som skjedde:p

Jeg leste meg opp på alt før fødsel, så jeg visste godt om det :) Men det er lite opplyst om, ja!

Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15

Jeg var uforberedt påbå være i så dårlig form etter fødselen. Jeg klarte ikke stå oppreist skikkelig uten noe å holde meg i på flere dager. Jeg hadde så vondt i underlivet etter fødselen, og jeg har enda smerter og press der nede i hormonelle perioder (ved mens f.eks) Jeg leste masse om fødsel, men lite om hva som ventet etterpå. Jeg visste en blødde lenge i ettertid. Jeg blødde over 6 uker Etterrier kjente jeg ikke noe til. Ingen fortalte meg at det kan være smertefullt for hver sugetak den lille tar de første dagene før melka kommer. Ikke bare av sårhet. De på føden sa at da gjorde jeg feil da jeg ammer, og viste meg igjen og igjen hvordan jeg skulle legge henne til. Det var min søster som fortalte meg at det rett og slett var smertefullt frem til melka kom. Og hun hadde rett. Det gikk over dag 3 på føden. Men jeg ble ganske motløs av alle pleierene og jordmødrene som sa at jeg måtte gjøre det feil siden jeg hadde vondt.

Jeg ble også overrasket over renselsen, fikk sjokk når jeg reiste meg fra fødesengen og det som rant! Var heller ikke klar over at det skulle svi sånn når jeg var på toalettet

Dette var en tråd som manglet :) jeg er første gangs og vil gjerne være klar over det spm oppstår i ettertid!

Kom på en ting til. Ingen sa noe at det skulle gjøre så himla vondt å sitte og ligge etter på. Skal sies at jeg ble klipt å så revna grad 3B. Men fytti katta man føler at en traktor har prøvd å kjøre inn i mellom bena dine :-O og det med å gå på do ja, det svei noe alvorlig. Laktulose ble min bestevenn for å gjøre nummer 2 var et mareritt uten :P

Kom på en ting til. Ingen sa noe at det skulle gjøre så himla vondt å sitte og ligge etter på. Skal sies at jeg ble klipt å så revna grad 3B. Men fytti katta man føler at en traktor har prøvd å kjøre inn i mellom bena dine :-O og det med å gå på do ja, det svei noe alvorlig. Laktulose ble min bestevenn for å gjøre nummer 2 var et mareritt uten :P
Grad 3b? Hva betyr det da? Går det bra med deg nå da?

Med min første kjente eg ingenting til disse etterriene som kommer når du ammer. Kom derfor som litt av ett sjokk da det kom så intens smerte i magen når eg ammet min andre og enda verre med min tredje. Måtte ta smertestillende Ibux og paracet sammen. Det var grusomt de første dagene, men plutselig gikk det over.

Har heldigvis aldri revnet under fødsel, men er jo sårt første tiden likevel. Grusomt synd på de som opplever store revner:oops::oops:

Jeg synes boka "mamma for første gang" (eller noe sånn) og "hva nå lille venn" av Gro Nylander er kjempeinformative. Tar for seg alt som barselstårer og hemoroider osv. Mange som ikke liker Nylander pga de føler ammepress, men jeg lærte masse om amming og morsmelk.

De to tingene jeg kommer på som ingen fortalte meg var at det var så vondt å amme de første dagene. Jeg hadde ingen problemer med å få melk eller med babyens sugeteknikk, det gjorde bare sykt vondt. Fikk ikke sår eller noe, og det vonde forsvant etter 4-5 dager.

Den andre tingen var hvor psykisk tøft det var når babyen ikke ville sove på natta. Hadde ikke forventet at jeg skulle takle det så dårlig. Man blir på en måte helt desperat og nesten sint.

Jeg ble forberedt på en god del i en lignende tråd før forrige fødsel så var forberedt på smerter, blod mm. Det ingen sa var at babyer kan være mye våken også. Alle snakket om all sovingen men jeg fikk en liten en som kun duppet. Og det gjaldt hele døgnet. Han ammet hver 2. time som varte i vel 20 min, så var det bleieskift og raping også var det kanskje 20 til 30 min med søvn for så å være lys våken og klar for å bli bært. Var ikke mye tid mor fikk sove den tiden nei, selv om jeg forsøkte å sove med babyen.

Jeg fikk denne boken av legen min. Hun sa at jeg bare burde bruke den, ikke lese på nettet. Gjør litt av begge deler da. Det står litt om det meste som de fleste har har nevnt så langt i alle fall. :)

Vedlegg

• 1417214879068.jpg
    1417214879068.jpg
    53,8 KB · Visninger: 93
Jeg leste litt om de ulike tingene, men ingen snakket om det. Er vel litt ekkelt. Tenker at man sikkert ikke vil skremme andre, men synes det er greit å være forberedt jeg da :-)

Synes det er rart du/dere ikke hadde hørt om renselsen?! Men jeg var ikke klar over at det skulle ta månedsvis å komme i form igjen. Følte meg syk i lang, lang tid.

Med min første var jeg egentlig bare opptatt av ting som skjedde under graviditeten, så hoppet elegant over de kapittlene i boken min som fortalte om barseltiden, med nr 2 var jeg bedre forberedt så da var innlegg på plass og vakum kopp til brystene noe som reduserte smerten ved amming

Dette er min første, og jeg merker at jeg ikke helt orker å ta innover meg det dere skriver. Sikkert en slags forsvarsmekanisme eller noe :)

Med fare for å bli fryktelig upopulær her inne; Jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart at man ikke leser seg opp på graviditet og fødsel/barseltid når man skal gjennom dette...? Alt dette står jo i bøkene...
Det er nok stor forskjell på hva slags informasjon man får fra jordmødre/leger, men de kan jo ikke ramse opp alt som står i bøkene heller? Har vi ikke også selv et ansvar for å skaffe informasjon over egen situasjon?

Viste om det meste, da eg las meg opp det. Men sleit heldigvis ikkje med etterrier, men reknar med det kjem denna gongen da dei skal vera verre på runde 2.
Meeeen! Det var ein ting, og det var at å drita etter ein fødsel IKKJE var enkelt! Grein og ropte omtrent på smertestillande i 6 veker! Så denne gongen skal det vera kjøpt inn klyx og sånn avføringstabelettar. Det hjalp mykje heldigvis :)

Back
Topp