"Det har vi ikke råd til" *

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hender det noen ganger at dere sier til barna deres "Det har vi ikke råd til" når de spør om å få f.eks en middels dyr-dyr ting? Kan være 8 åringen spør etter en Svea jakke til 2500 kr, og budsjettet ikke har rom for det akkurat nå. Hva svarer du da? Eller kjøper du det likevel med kredittkort?

Hva om ett vennepar eller ei venninne spør deg/dere om dere vil bli med på noe som koster litt? Du har faktisk ikke råd til å bli med akkurat da. Men hva svarer du?

Sier jeg ikke har råd :p ingen skam i å være ærlig. Noen måneder kan man få utgifter som man ikke har regnet med, og da er det ikke alltid man har råd til andre «unødvendige» ting

Kommer helt ann på om jeg faktisk er interessert i å betale for detn jakka, om jeg er så sier jeg at de må hun vente fordi akkurat nå har jeg ikke penger til det.

Har ingen problm med å si til venner at jeg ikke har råd, har jeg ikke penger til det så har jeg ikke penger til det....

Sier jeg ikke har råd. Både til barna og til venner. Og trenger ikke være dyre ting heller, har ikke råd til å kjøpe alt barna (eller jeg :p ) har lyst på hver gang vi er i byen.

Sier vi ikke har råd men aldri når det gjelder klær og utstyr som trengs da

Nå er jenta mi bare en mnd ganmel men hun kommer til å få bskked at vi ikke har råd, og jeg tenker å forberede henne i fokant av eventuelle handleturer at vi ikke skal kjøpe noe som ikke er planlagt på forhånd.

Til venner har jeg ingen problem med å si at det er noe jeg ikke kan bli med på fordi pengene ikke strekker til, det er en årlig sak:-)

Ja, jeg sier at den koster så mye at jeg ikke har råd eller ikke vil bruke så mye penger :P

Til venninner hadde jeg sikkert sagt det som det var. Gidder ikke lyve om sånt.

Det sier jeg ofte. Til mannen, venner og voksne. Og de ungene i familien som er store nok til å forstå.
Toåringen skjønner ikke penger, så da sier jeg bare «nei, vi skal ikke kjøpe den nå».

Fikk ønskeliste av en nevø på 14 nå. Skrevet detaljert med forslag til hvem jeg kan spleise med på de dyreste ønskene [emoji6] klok kar!

Men om noe er for dyrt avhenger litt av hva det er og om jeg syns det er greit å betale for det.
500 for et par gummistøvler er for dyrt. Men 500 for en vinterdress er helt innafor og vel så det.

Kjøper aldri med kredittkort fordi vi ikke har råd, da får vi heller hente penger fra en sparekonto.

Sier som oftest ikke det :) blander ikke barna inn i økonomien. De får det de trenger, og hvis vi er i butikken og de vil ha en bamse, som tilfeldigvis er dyr, så sier jeg at de har masse bamser hjemme. Hvis tenåringen sa hun ville ha jakke til 2500 hadde jeg svart at du får like gode jakker til 600 :p (og at du har allerede en jakke :p)

Her får de det de trenger av utstyr. Spør de om noe i slutten av lønningsperioden som de trenger, så finner jeg penger til det..
Men om de spør om å få noe nytt og heg har råd til det.. f eks ny sparkesykkel fordi den gamle ikke er like kul, sier jeg at vi ikke kan kjøpe den fordi det koster mange penger, og da må han evt spare osv.
Kommer helt an på hva det er.. er vi på butikken og de har lyst på noe godt å spise, sier jeg aldri at vi ikke har råd.. men at vi heller kan ha det til helgen etc.

Vil ikke at de skal føle at vi har dårlig råd når det gjelder nødvendige ting.

Til barna sier jeg de må spare, vare største det er aktuelt for enda men hu er råflink på å soare og skaffe penger. Hu selger gamle ting og tjener penger på å gjøre ting hjemme, hu er også helt rå på finn.no så hu finner seg som regel ting der[emoji23][emoji85]

Jepp, ingen problem for å si det heller. Men det vil ikke si at vi ikke har råd, men at det ikke blir prioritert:angelic: Jeg hater å ha tom konto og blir stressa når beløpet nærmer seg det jeg mener er greit å ha stående:oops: man vet aldri når uforutsette utgifter eller regninger kommer:shy:

Ungen er bare 2, så han får ingen forklaring som inneholder penger og budsjett. Til venner sier jeg at jeg ikke har råd hvis det er årsaken til at jeg ikke kan være med.

Snakker om økonomi hele tiden med mine. De skal også vite at det faktisk ikke er greit å kjøpe en jakke til 2500 kr selv om vi har penger. For det handler om sunn fornuft også.

Snakker ofte om prioritering , lønnsomhet osv.

Ungene er så små, eldste er 2,5, at det nytter ikke si mer enn "nei, det skal vi ikke ha".
Til venner kan jeg gjerne si at jeg ikke har råd:)

Ungene er små ennå og ikke vant med å få mye ting så de spør aldri. Men når de blir større så kommer jeg til å si at vi ikke har råd til ting hvis vi ikke har det. Ser for meg at det kommer spørsmål om dyre sko og klær som på tross av god økonomi utgjør et kraftig innhogg i måneds budsjettet. Jeg tenker at det ikke handler om at barna skal føle at vi har dårlig råd, men gi barna opplæring i og forståelse av hva økonomi og budsjett er.

Har ingen problemer med å si til venner at vi ikke har råd til ting

Har null problem med å si at vi har ikke råd til hvem det skulle være.

Når det kommer til barna eller eldste da på 6 år er det ikke kommet så mye spørsmål ift merkeklær etc enda. Er det noe hun trenger av klær/utstyr kjøper vi det å det er ikke noe hun aktivt tenker over hun trenger enda men heller det vi ser.

Spill, leker eller annet som er «ekstraordinært» vet hun å heller ønske seg til jul stortsett, men hun får mye av gaver penger overført fra famile til jul, bursdag osv så da pleier vi å legge tilside (utenom lukket sparekonto) feks 400 kr som hun får bruke på hva hun vil etter jul/bursdag å det dekker somregel et spill til pc/xbox foreksempel.

Mener det er viktig å være ærlig med barna, de må lære at penger ikke vokser på trær å det kan være lurt å legge litt tilside til uforutsette ting så man har i bakhånd. Denne leksen lærte ikke jeg skikkelig før jeg fikk barn selv men det hadde jaggu kommet godt med før den tid.

Back
Topp