Det går mot eggdonasjon for vår del. Tips og råd?

Høsteple

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Hei.

Det ser nok ut til at vår reise vil ende med eggdonasjon.

Jeg har hatt mange aborter og selv om alle legene har sagt at det er kroppen min og ikke eggkvalitet, så har det likevel lugget i bakhodet... endelig svarte legen det jeg har tenkt lenge, på direkte spørsmål for andre gang på 1 år sa hun at hun var enig i at det var nok noe med eggkvalitet. Og at hun anbefalte donasjon for oss.

Overraskende nok føles det som en enorm lettelse. Tror jeg har vært gravid 9 ganger nå, uten å få baby, så noe er jo veldig galt.

Avtalen er å prøve selv noen mnd, sette inn siste blasto ca desember og så evne eggdonasjon.

Hører til på spiren og skal jo høre med de. Men hvilke andre klinikker kan dere fortelle om? Har også vært i kontakt med ovumia i Finland og ser på de som en god kandidat.

Jeg er intr i å vite 1) pris og 2) ventetid og 3) hva man betaler for. Synes det egentlig er hjerterått å skulle betale for antall blasto. Ønsker å være garantert innsett, men ikke betale X antall kr pr blasto deretter. Forstår at da utgår medicus fks.

Har lest både hos maigaard og livio. Litt vanskelig å se hva som faktisk er inkl i prisen. Tenker spesifikt på antall embryo da. Bor også på en sånn plass at det er litt pes å reise til typ Danmark eller Finnland, men alt for den rette behandling.

Håper på mange gode råd!
 
Hei.

Det ser nok ut til at vår reise vil ende med eggdonasjon.

Jeg har hatt mange aborter og selv om alle legene har sagt at det er kroppen min og ikke eggkvalitet, så har det likevel lugget i bakhodet... endelig svarte legen det jeg har tenkt lenge, på direkte spørsmål for andre gang på 1 år sa hun at hun var enig i at det var nok noe med eggkvalitet. Og at hun anbefalte donasjon for oss.

Overraskende nok føles det som en enorm lettelse. Tror jeg har vært gravid 9 ganger nå, uten å få baby, så noe er jo veldig galt.

Avtalen er å prøve selv noen mnd, sette inn siste blasto ca desember og så evne eggdonasjon.

Hører til på spiren og skal jo høre med de. Men hvilke andre klinikker kan dere fortelle om? Har også vært i kontakt med ovumia i Finland og ser på de som en god kandidat.

Jeg er intr i å vite 1) pris og 2) ventetid og 3) hva man betaler for. Synes det egentlig er hjerterått å skulle betale for antall blasto. Ønsker å være garantert innsett, men ikke betale X antall kr pr blasto deretter. Forstår at da utgår medicus fks.

Har lest både hos maigaard og livio. Litt vanskelig å se hva som faktisk er inkl i prisen. Tenker spesifikt på antall embryo da. Bor også på en sånn plass at det er litt pes å reise til typ Danmark eller Finnland, men alt for den rette behandling.

Håper på mange gode råd!
Da jeg snakket med maigaard så spurte jeg ikke så mye om eggdonasjon men jeg fikk sykt mye info om alt annet. anbefaler å ta en prat med de. det er gratis og uforpliktende.. så kan du spørre de om alt du lurer på <3 håper dette går bra <3
 
Da jeg snakket med maigaard så spurte jeg ikke så mye om eggdonasjon men jeg fikk sykt mye info om alt annet. anbefaler å ta en prat med de. det er gratis og uforpliktende.. så kan du spørre de om alt du lurer på <3 håper dette går bra <3
Blir nok til at vi må noe slik, ja :) selv om jeg opplever det litt ork å shoppe på den måten. I min verden skulle alt slik stått på nettsiden til klinikkene :happy::Heartred
 
Jeg kan prøve meg på litt "generelt om europeiske klinikker utenfor Norden", så kan man sammenligne litt.

Jeg har inntrykk av at pris for ED ligger rundt 6000 euro, og at man da er garantert x egg fra donor (8-10). Dette inkluderer alt utenom egen medisin, til og med første innsett. Deretter må man betale per ekstra innsett.
OLGA i Russland har en slags "gravid etter tre forsøk eller få 90 % av pengene tilbake"-garanti på ED, så stor tro har de på det. :)

Ventetid ved de klinikkene som har spesialisert seg på donasjon og har egne donoravdelinger er veldig lav. Det tar kort tid å få tilbud om donorer. Og donorene deres går på p-piller, slik at de også er klare til oppstart veldig raskt.

Ulemper: Mer reising (veldig sårbart når det f.eks dukker opp en pandemi :banghead:) og så må man se litt på hvordan de gjør det med åpen/anonym donor og hva man føler blir mest rett. Noen land har bare anonyme, andre gjør slik som Norge, og noen tilbyr begge deler.

Vil gjerne anbefale Lengtetid, hun skriver så fint om alt. :)

Lykke til i høst! :Heartred
 
Vi står på ‘venteliste’ hos Hausken for ED-forsøk. Estimert tid 4-6 mnd. Ingen garanti for x antall embryo, men de bruke kun donorer med godt egganlegg (noe de også gjør i utlandet). Første innsett er inkl. i pris på 60000-70000 kroner. Dette inkluderer alt for ett forsøk, dvs ett innsett:) Kan være alt fra 2-++ embryo. Hausken sa de sikter på min. 2. De bruker kun norske donorer, derav litt ventetid.
 
Last edited:
Vi brukte ivf-syd i Danmark. Vi kjøpte en pakke som garanterte 3 innsett. Vi hadde først en donor som det bare ble ett av og når det endte i abort fant de en ny donor hvor vi ble gravide og fikk en frisk og fin baby nå i mai. De oppga 9 mnds ventetid da vi valgte åpen donor men jeg tror vi bare ventet 3 mnd og enda kortere når de skulle finne ny donor. Veldig fornøyd med den klinikken!
 
Prisen har gått opp litt ser jeg men 69.000 danske for tre forsøk. De har også babygaranti til 119.500.
 
Blir spennende å høre hva du bestemmer deg for @Høsteple :happy: Brukte en stund selv på å bestemme oss for klinikk.
 
Blir spennende å høre hva du bestemmer deg for @Høsteple :happy: Brukte en stund selv på å bestemme oss for klinikk.
Ja, kjenner det er et nytt terreng å sondere. Gleder meg ikke akkurat, er veldig redd for å ta feil valg :bag: hva ble avgjørende for dere?
Edit: og et annet spm. Er alle embryo inkludert i den prisen? Si at dere er kjempeheldige og får typ 6 blasto på frys. Må dere da betale mer for at de embryo skal være deres foruten vanlig kostnad for frys? Ser at fks medicus tar 15.000 pr embryo ut over 2 embryo, derfor jeg spør.
 
Ja, kjenner det er et nytt terreng å sondere. Gleder meg ikke akkurat, er veldig redd for å ta feil valg :bag: hva ble avgjørende for dere?
Edit: og et annet spm. Er alle embryo inkludert i den prisen? Si at dere er kjempeheldige og får typ 6 blasto på frys. Må dere da betale mer for at de embryo skal være deres foruten vanlig kostnad for frys? Ser at fks medicus tar 15.000 pr embryo ut over 2 embryo, derfor jeg spør.
For oss ble det litt avgjørende at det var minst mulig stress rundt prosessen. Vi var knyttet til St Olavs for IVF med egne egg og det ble mye reising over årene:wtf: Fristet ikke med det samme igjen. Edit: tenkte også på dette med erfaring ect. I Norge er jo ED veldig nytt og de har ikke samme erfaringene som i utlandet. Så det ble noe vi måtte se forbi om vi skulle unngå å reise mye.

På Hausken betaler man ikke ekstra om vi er heldige og får 6 på frys. Vi var også i samtaler med Medicus, de var veldig hyggelig og ålreite. Men synes ordningen med høyere pris for mer blasto var litt spesiell, nesten som at det skal være en ‘straff’ med flere?:oops: Første innsett er inkludert, om man ikke blir gravid, må man betale ekstra for neste innsett. Men slik er det på de andre stedene vi sjekket.

Heller dere mest mot utland eller Norge?
 
Last edited:
For oss ble det litt avgjørende at det var minst mulig stress rundt prosessen. Vi var knyttet til St Olavs for IVF med egne egg og det ble mye reising over årene:wtf: Fristet ikke med det samme igjen. Edit: tenkte også på dette med erfaring ect. I Norge er jo ED veldig nytt og de har ikke samme erfaringene som i utlandet. Så det ble noe vi måtte se forbi om vi skulle unngå å reise mye.

På Hausken betaler man ikke ekstra om vi er heldige og får 6 på frys. Vi var også i samtaler med Medicus, de var veldig hyggelig og ålreite. Men synes ordningen med høyere pris for mer blasto var litt spesiell, nesten som at det skal være en ‘straff’ med flere?:oops: Første innsett er inkludert, om man ikke blir gravid, må man betale ekstra for neste innsett. Men slik er det på de andre stedene vi sjekket.

Heller dere mest mot utland eller Norge?
Kjenner at jeg ikke er komfortabel med den type ",betale ekstra for overskytende antall embryo". Da vil jeg heller ta sjansen på å få færre embryo.

Vi har også vært på st Olavs med lang reisevei. Vi bor slik til at det er litt makk å reise til utlandet. Vil derfor aller helst holde til I Norge, men typ Finland eller Danmark kunne vært mulig. Må i så fall snakke med fastlegen først :) er pasient hos spiren og tenker å forhøre oss der også.
 
Kjenner at jeg ikke er komfortabel med den type ",betale ekstra for overskytende antall embryo". Da vil jeg heller ta sjansen på å få færre embryo.

Vi har også vært på st Olavs med lang reisevei. Vi bor slik til at det er litt makk å reise til utlandet. Vil derfor aller helst holde til I Norge, men typ Finland eller Danmark kunne vært mulig. Må i så fall snakke med fastlegen først :) er pasient hos spiren og tenker å forhøre oss der også.
Det var slik vi også tenkte :bookworm: Jeg snakket endel med Spiren i Trondheim også, om ED-forsøk. Veldig imøtekommende og hyggelige, virka også som de hadde ting på stell. Kort ventetid. Hadde vi bodd lengre nord, så hadde det klart blitt Spiren på oss:)
 
Det var slik vi også tenkte :bookworm: Jeg snakket endel med Spiren i Trondheim også, om ED-forsøk. Veldig imøtekommende og hyggelige, virka også som de hadde ting på stell. Kort ventetid. Hadde vi bodd lengre nord, så hadde det klart blitt Spiren på oss:)
Vi har vært i kontakt med hausken Oslo noen ganger og føler det var mye rot der. Kom aldri så langt at vi hadde time hos lege, første gang ble jeg gravid før timen og andre gang hadde jeg en dårlig følelse i magen etter samtale med resepsjonist. Vet derfor ikke om jeg ønsker noe behandling der, men tar gjerne imot andres erfaring om hausken, kanskje kan det være med å balansere inntrykket mitt.
Det gikk blant annet ut på at vi måtte til Oslo for samtale, legen tilbydde ikke telefon/skypemøte selv om det var corona. Vi var ikke sikre på om vi ville ha ivf der og ba om en samtale, men det gikk ikke, vi måtte til Oslo og gjennom den "ivf sjekken" til 4000 kr før de kunne vurdere oss. Det var nok dårlig kommunikasjon både fra deres og vår side, alt ble bare så tungvindt for min del.
 
Jeg har et lite spørsmål til, jeg :) når betaler man for ED behandling? Inngår man en "intensjonskontrakt" der man betaler en delsum for at de skal begynne å lete etter donor? Eller betaler man når de har funnet en donor som vi sier ja til og hun skal ha uttak?

Ved lang ventetid har det litt å si for når vi starter prosessen.

På forhånd takk for svar :smiley-angelic001
 
Back
Topp