Det for meg, nesten verst tenkelige har skjedd...

Lissyjane skrev:
Spretterter er ulovig håndvåpen. Ville folk ha følt det samme om han lekte med en springkniv og skadet noen eller noe?

Du ser ikke forskjellen på en springkniv og en hjemmelaget sprettert?

Synes det hørtes rart ut at det ble hull i vinduet av en sprettert laget av dorull og ballong jeg da...det må i så fall vært utrolig tynne glass på det vinduet? Uansett må dere jo erstatte det, og det er bra at dere gir konsekvenser.

jeani skrev:
Jeg tenker med en gang at dette er vanlige "gutte streker", gutter er gutter ;) MEN forstår at det er tendensene som bekymrer deg.

Jobber som miljøterapeut på skole, og "pøblene" er de som er i slosskamp hver dag, mange ganger til dagen, ikke møter til timene, eller blir henvist ut fra timene pga bråk...

Men for all del, skal ikke bagatalisere din sønns oppførsel. Er flott du tar affære, men viktig at det er gjennomtenkte tiltak. Og sende han vekk til faren for disiplinering hørtes helt forferdelig ut. Prøv å tenk litt annerledes, istedenfor "time out" ta en "time inn"- overøs han med kjærlighet og omsorg og SE han. Veldig mange gutter trenger det i akkurat den alderen hvor identiteten dannes.

Men at han må gjør opp for seg er helt klart, så en unnskyldning til de som fikk ruten ødelagt er på sin plass. Er vel ikke så viktig med hvem sin skyld det var? Og hvorfor det ble gjort? Er sikker på at det var guttestreker som gikk litt ut av kontroll, og at han ikke mente å knuse ruten. Men budskapet her må jo være at selv om man gjør noe med vilje eller ikke, så må vi gjøre opp for oss- og da er en unnskylding på sin plass.

Du nevner noe om å ta fra han lommepenger til en tur, jeg ville i større grad konsentrert meg om "naturlige konsekvenser". Lommepengene har ingenting med den faktiske hendelsen og gjøre, men det har en unnskylding til de involverte.

Lykke til :)

Smarte ord:)

Det sies her at han har en diagnose. Jeg vet ikke hvilken, men det bør jo tas med i betraktningen. Kanskje trenger han en litt annen forståelse og tilnæming

Han er høytfungerende aspergers-barn. 

Eller borderline ADHD. De får liksom aldri bestemt seg. 

Men i morgen skal gubben og han ha guttedag, dra og klippe seg og dra på cafe med gamle jobbkompiser av gubben og sånn. 

ludine skrev:

Lissyjane skrev:
Spretterter er ulovig håndvåpen. Ville folk ha følt det samme om han lekte med en springkniv og skadet noen eller noe?

Du ser ikke forskjellen på en springkniv og en hjemmelaget sprettert?

JEG ser ikke forskjellen? Det er KAREKTISERT som et ulovlig håndvåpen. Du kan google det selv om du ikke tror meg!

Det kan, som du sikkert vet, Meya, utgjøre store utfordringer for gutten. Hvis jeg skal tippe, bruker han store deler av dagen all sin energi på å forstå og tilpasse seg det sosiale samspillet med omgivelsene. Han kan være utslitt etter bare et friminutt, og etter endt skoledag er han kanskje mer utmattet enn en 4 barns mor/far. Jeg håper han blir godt fulgt opp på skolen og ellers. Jeg tror dette vil løse seg fint. Kanskje lurt å gi det minst mulig oppmerksomhet. Kun klar tale ift konsekvens (f.eks at han må betale noe av det selv), ferdig snakka. Ingen diskusjoner, ingen store samtaler. Heller fokusere på alle ressursene i han i hverdagen ellers. Forsterke det positive. Møte han på den han er, så godt det lar seg gjøre :)

IsThaBeth skrev:
Du og mannen må bli enige om hvordan dere skal håndtere sånne saker, han kan ikke være Gandhi, og du den sinte. Bestem dere for en konsekvent linje med regler dere er enige om og gjennomfører. Og snakk masse med gutten. Hvorfor slåss han, hvorfor lyver han, Osv, prøv å kom i dialog i stedet for å sendes til faren for disiplinering.

Jo det går fint ann det.

Barna vet at mamma er en person og pappa er en person.
Så går fint ann å ha en "good cop" og en "bad cop".

Men uansett så bør lyving/hærverk få konsekvenser.

Back
Topp