Det for meg, nesten verst tenkelige har skjedd...

Må si jeg støtter deg litt her jeg  da... hun sier jo hun "aldri" strafer barna og høres ikke ut som det er voldsomme straffer hun snakker om her uansett.

Dere andre her synes dere det er greit om barna deres gjør andre barn vondt eller gjør herverk på andres eiendom fordi de "bare er barn"? for jeg må si det høres da mer skremmende ut i såfall.
Jeg har aldri blitt straffet noe særlig, heller ikke min bror som kanskje var litt mer pøbelaktig enn meg som barn, men alt ble nå uansett ikke godtatt fordi vi bare var barn.

Hadde det vært meg som knuste den ruta da jeg var 12, så hadde jeg blånekta jeg og, og skyldt på andre, rett og slett fordi jeg hadde vært livredd for konsekvenser fra min far og ydmykelser fra min mor.
Nå vet jeg ikke hvilke konsekvenser dere ville gitt han, men det å for eksempel måtte gå å si unnskyld hadde vært mitt verste mareritt. Jeg hadde heller bløffet foreldrene mine.
Kanskje det hjelper å ikke gi han hard straff, men heller si at han skal slippe unna denne gangen, og heller prate med han om det, så han kanskje aldri gjør det igjen?
Nå kjenner jo ikke jeg noen av dere, men det er sånn det hadde fungert best på meg som 12-åring iallefall.
Men hvis dere har spurt han om det mye og han har måttet lyge om det tusen ganger, så er det sikkert enda verre å få han til å innrømme det. Jo flere ganger man lyger om en enkelt ting, jo lenger inne sitter innrømmelsen.

Høres ut som jeg tar hans parti her nå, men det gjør jeg ikke altså, støtter deg i den lommepengegreia. Hadde iallefall redusert de kraftig.

*Meya* skrev:

Det er ikke som om han ikke har fått forklare seg altså... Ser det er noen som leser meg dit hen at han ikke har fått forklart seg. Jeg har fått forklaring. Hele tre-fire ulike altså. Nå i dag tidlig sier han at han gjorde det, men at han ikke trodde noe hadde skjedd med vinduet. 

Vi skal ikke gjøre noe med turen med faren, men siden jeg er så hysterisk redd for at det er ungdomsinstitusjon neste, så har gubben gått med på at han må hjelpe oss en del her hjemme for å gjøre opp litt for dette. Spesielt siden han faktisk har sloss en gang på skolen, og vært frekk, så er det jo ikke akkurat ett bra spor han er inne på. 

Det var ikke det jeg mente ;)
Jeg ville bare fortelle deg om min bror, og hvordan han var, og hvor fantastisk han er blitt som ung voksen (Han er nå 19 år)

Selv om der var MYE problemer, krangler på skolen, med skolen og så og si overalt, mye rølping, utagering osv osv,
Han hadde vært i MYE mer trøbbel da han var på din sønns alder enn din sønn har.

han har blitt en flott ung mann. En skikkelig sjarmør! =)
Superstolt av lille rølpebror min.

forresten var min samboer også en SKIKKELIG pøbel når han var liten/ung.
Kan fremdeles se litt som henger igjen, men det ble da mann av han også!
Samboer og baby på vei har han også! ;)

Får han noe hjelp ifht. diagnosen sin? Tenker siden det har vært litt trøbbel på skolen og sånn..
Mener du har fortalt om den her før.
Har en gutt på samme spekteret, bare mot andre enden..
Skal jo ikke være en 'unnskyldning' for å gjøre noe galt, men noen ganger må man bare bruke andre innfallsvinkler, 'metoder'..

~September~ skrev:
Får han noe hjelp ifht. diagnosen sin? Tenker siden det har vært litt trøbbel på skolen og sånn..
Mener du har fortalt om den her før.
Har en gutt på samme spekteret, bare mot andre enden..
Skal jo ikke være en 'unnskyldning' for å gjøre noe galt, men noen ganger må man bare bruke andre innfallsvinkler, 'metoder'..

Jada, det har vi en del hjelp til, og takket være bruk av assistent så har vi unngått de verste episodene i alle fall, men dette her er vel som han sier selv, sånn at de andre river ham med og så fortsetter han litt vel for langt liksom :P

Ok :)
Har dere prøvd sosiale historier? Kan kanskje hjelpe ham med å se andres perspektiv, uskrevne regler osv. osv.
Skal ikke være lett, lykke til!

Enig med deg at han bør få konsekvenser for hva han har gjort, om du er heeelt sikker på at han har gjort det (noe det tyder på i og med han har gitt 3-4 forskjellige historier). Men tror ikke du trenger å bekymre deg for ungdomsinstitusjon altså. Han høres ut som en helt vanlig 12 åring :-) Kjenner mange som har vært mye verre enn han, som har endt opp som flotte menn den dag i dag! Håper dere finner ut av det :-) 

Det var jo, uansett historie, bare en av de er sann, var det en ulykke, jeg har aldri fått noe indikasjoner på at han sikta mot vinduet. Han sto på ene siden av veien, og skjøt mot de som var utenfor huset, på andre siden av veien liksom... 

Jeg tenker med en gang at dette er vanlige "gutte streker", gutter er gutter ;) MEN forstår at det er tendensene som bekymrer deg.

Jobber som miljøterapeut på skole, og "pøblene" er de som er i slosskamp hver dag, mange ganger til dagen, ikke møter til timene, eller blir henvist ut fra timene pga bråk...

Men for all del, skal ikke bagatalisere din sønns oppførsel. Er flott du tar affære, men viktig at det er gjennomtenkte tiltak. Og sende han vekk til faren for disiplinering hørtes helt forferdelig ut. Prøv å tenk litt annerledes, istedenfor "time out" ta en "time inn"- overøs han med kjærlighet og omsorg og SE han. Veldig mange gutter trenger det i akkurat den alderen hvor identiteten dannes.

Men at han må gjør opp for seg er helt klart, så en unnskyldning til de som fikk ruten ødelagt er på sin plass. Er vel ikke så viktig med hvem sin skyld det var? Og hvorfor det ble gjort? Er sikker på at det var guttestreker som gikk litt ut av kontroll, og at han ikke mente å knuse ruten. Men budskapet her må jo være at selv om man gjør noe med vilje eller ikke, så må vi gjøre opp for oss- og da er en unnskylding på sin plass.

Du nevner noe om å ta fra han lommepenger til en tur, jeg ville i større grad konsentrert meg om "naturlige konsekvenser". Lommepengene har ingenting med den faktiske hendelsen og gjøre, men det har en unnskylding til de involverte.

Lykke til :)

Pirill skrev:
Husk at det å være alt for streng oftest vil slå tilbake på dere med at han unngår sannheten pga konsekvensene eller konsekvent gjør ting han ikke har lov til bare fordi at han "kan". Jeg ville sagt at han fikk én sjangs til å fortelle den hele fulle sannheten, ellers ville det fått konsekvenser som feks tapte ukepenger el.l..

Signerer denne.
Og joda..uten tvil bør man få straff i stil til handlingen.

Men må bare få sagt at jeg hadde blitt meget bekymret om ikke mine barn gjorde noe galt (for det finnes utrolig mange foreldre som har nettopp sånne barn).
Det å gjøre galt, bli fersket og måtte gjøre opp for det gale er en del av det å bli voksen.

MsMongo skrev:
Jeg vet ikke, synest du hørest litt vel streng ut ? Men somsagt, jeg er ikke mamma til en 12 åring, kun mamma til en 3 åring. Hadde nok ikke tatt fra han lommepengene, men funnet en annen passelig straff. Som og kuttet ned på ukelønnen hans(Om han får det)for betale det knuste vinduet. 

Og ja, jeg tror nok det blir folk av han også ! Når jeg var 12 år så hadde jeg allerede rukket å gjort mye verre ting en det der, og det ble jo folk av meg også. Mitt tips er rett og slett og ikke være så streng, utifra det du skriver viker du veldig streng..Unnskyld.. Jeg vet iallefall det, at til strengere mamma og pappa var med meg, til verre var jeg.. 

Venninnen min fikk regning på 7000 kroner når eksen hennes knuste vinduet hennes. Han hadde ikke fått dra på ferie hos meg i allefall. Da måtte nok faren ha betalt turen for jeg driter ikke penger. Jeg tar ikke opp lån fordi at " det blir vel folk av de også til slutt". Ting blir dyrere og dyrere og frem til ungene er atten, så er det vi som må betale.

I dette tilfelle har faktisk faren gått med på å betale ferien :P Jeg sendte han jo en sms. Hørte aldri noe. Så den dagen jeg egentlig skulle betale reisen, og han ringte og spurte etter passnumrene til ungene, så sendte jeg en sms etterpå og spurte hvor mye og til hvilken konto, og da svarte han "nei nei ikke tenk på billet, bare gi de lømmepenger"... :D

*Meya* skrev:
I dette tilfelle har faktisk faren gått med på å betale ferien :P Jeg sendte han jo en sms. Hørte aldri noe. Så den dagen jeg egentlig skulle betale reisen, og han ringte og spurte etter passnumrene til ungene, så sendte jeg en sms etterpå og spurte hvor mye og til hvilken konto, og da svarte han "nei nei ikke tenk på billet, bare gi de lømmepenger"... :D

Overlevde han en bombe eller :O Jaja, men velfortjent at han ikke får med seg lommepenger. Det er jo ikke som om du nekter han mat eller tak over hodet. Da lærer han kanskje verdien av det han ødelegger. Jeg hadde gjort det samme og synes du er streng, men RETFFERDIG! Sier seg selv at det skal få konsekvenser.

Jeg syns det er en enorm forskjell på om det ble gjort med vilje, om han siktet på vinduet med den intensjon å knuse/treffe det, eller om det var i en lek med flere hvor han var uheldig med hvor han traff.

Ingen av delene er greit, jeg syns sånne spretterter er en uting, men et uhell er ikke like ille som å bevisst gå inn for å ødelegge noe.

jeg holder med deg! flott å se foreldre som ikke aksepterer sånn atferd!

bare husk på at det er lovpålagt en øvre grense for hva foreldre må erstatte hvor barna har ødelagt noe :)  kan være greit og huske på.. men de fleste vil jo gjøre opp for skadene som barna har gjort, men er jo ikke alle som har økonomi til det.. og da er det jo veldig greit og ha en lov man kan bruke :)

§ 1-1.  (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2.  (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-001.html

Jeg er bare mor til en toåring, men har jobbet på skole noen år!
Hadde jeg havnet opp i denne situasjonen ville jeg først forklart at det alltid er bedre og være ærlig, og ta konsekvensene. Uhell skjer, men når han fortsatt har brukt sprettert kan dere kanskje komme fram til en konsekvens sammen? Hvis ting allerede er litt tøft for han, så trenger han støtte, men fornuftige konsekvenser og samtaler! La han føle på det å sette konsekvensen selv, eller være med på den! Mitt råd hvertfall, funker veldig bra i skolesammenheng ;)

Spretterter er ulovig håndvåpen. Ville folk ha følt det samme om han lekte med en springkniv og skadet noen eller noe?

Jeg hadde blitt mer sint og skuffet over det faktum at han skjøt mot "noen", ikke for at han knuste en rute.. 

Gollemor skrev:
Jeg hadde blitt mer sint og skuffet over det faktum at han skjøt mot "noen", ikke for at han knuste en rute.. 

Det har vi forsåvidt snakket så innmari mye om, at jeg er nesten helt ferdig med det, vi har hatt ørten runder på det... 

Back
Topp