Det er kanskje ikke så rart at barn maser på butikken...

Før så hadde banker ett ansvar, dagligvaren også. Det har endret seg etter hvor større de har blitt og hvor kyniske de blir, der alt handler om inntjening og ikke menneskene.
Jeg er uenige med deg at vi pakkes inn i puter, for verden er på vei til å glemme historien og vi gjentar historie isteden for å lære av den.
Vi burde heller pakkes mer inn, gi mer varme og akseptere at mennesker er forskjellige og vi alle kan trå feil uansett oppdragelse.

Ansvar har de men ikke ansvar nok til at noens trassige sønn kan bortforklares og rettferdiggjøres med feil plassering av godteri[emoji6] det blir bare for dumt.
 
Ansvar har de men ikke ansvar nok til at noens trassige sønn kan bortforklares og rettferdiggjøres med feil plassering av godteri[emoji6] det blir bare for dumt.

Nei, så kynisk markedsføring mot barn er greit for du mener det går på oppdragelse?
Mine barn hater butikk så de er ikke der, ikke hyler de og skriker heller. Men en slik markedsføring som bevist gjøres mot barn synes ikke jeg noe om. Og ja der har dagligvaren ett ansvar.
 
Nei, så kynisk markedsføring mot barn er greit for du mener det går på oppdragelse?
Mine barn hater butikk så de er ikke der, ikke hyler de og skriker heller. Men en slik markedsføring som bevist gjøres mot barn synes ikke jeg noe om. Og ja der har dagligvaren ett ansvar.

Jeg plages ikke av det og heller ikke mine barn, de vet jo at det finnes mye fint men de vet også at nei er nei. Kunne ikke falt meg inn å skylde på en reklame om ungene mine hadde gptt bananas i en butikk, det ansvaret er mitt som ikke har lært de bedre.
 
Absolutt bør butikkene ta grep men det er lett for foreldre å skylde på butikken når barnet er vanskelig i butikken. Det er vi i bunn og grunn som bestemmer. Forbed barnet på at «du får ikke noe idag» «vi skal kun ha det på lista» og stå i de kampene som evt kommer. Føler at idagens samfunn foreldre tar for lite ansvar og skylder for mye på samfunnet og ytre påvirkninger.
 
Absolutt bør butikkene ta grep men det er lett for foreldre å skylde på butikken når barnet er vanskelig i butikken. Det er vi i bunn og grunn som bestemmer. Forbed barnet på at «du får ikke noe idag» «vi skal kun ha det på lista» og stå i de kampene som evt kommer. Føler at idagens samfunn foreldre tar for lite ansvar og skylder for mye på samfunnet og ytre påvirkninger.
Jeg vet at svigermor sa at hvis ikke de sluttet å mase, så dro de hjem. Endte et par ganger med at hun gikk fra alle varer (hun sa ifra til de ansatte om evnt kjølevarer), tok de med seg i bilen og dro hjem uten å handle. Tror det ble med et par ganger før guttene skjønte poenget:p
 
Jeg synes det ligger begge steder egentlig.. Barn ville nok mast eller spurt mindre hvis lekene ikke stod rett ved inngangsdøren, sjokopulveret stod noen hyller opp og godiset ikke var rett ved kassen hvor man stå for å betale...

Det er jo ikke butikkens oppgave p oppdra ungene. :eek:
 
Det er min oppgave å oppdra ungene mine til å skjønne at de ikke får alt de vil. Er ikke butikkenes skyld at ungene er trassige.
Samfunnet kan ikke få skylda for alt her i verden
 
Nei altså jeg har planer om å oppdra ungen min til å ikke trasse i butikker :p Nå er han bare ett år så det eneste jeg må passe på er å ikke parkere vogna for nærme hyllene. Da stjeler han [emoji23][emoji23]
 
Nå jobber jeg i matbutikk selv og vet det at vi som jobber der ikke har noe vi skulle sagt om vareplassering. Alt kommer på planogrammer fra høyere opp i systemet. Og leverandørene betaler for å fremheve varene sine og få bedre plassering.

Men jeg liker den trenden kjeden jeg jobber for har da. De har «sukkerfrie» kasser der godis er byttet ut med frukt og grønt der det er mulig.

Her bruker jeg å stoppe ved brødmaskinen når eldstemann er med i butikken. En skalk og han er storfornøyd med handleturen :)
 
Selvfølgelig ikke, men man kan ikke bestemme at "mine unger SKAL alltid høre på hva jeg sier og bestemmer i butikken". Uansett hvor god oppdragelse man har på barna sine..

Litt uenig der. Nei man kan ikke styre ungene sine 100%, men man kan styre konsekvensene av uønsket atferd. Vet ungene at det ikke går ann å mase seg til noe eller at utbrudd av ulike slag betyr at man forlater butikken vil den atferden opphøre ganske fort. Barn er smarte sånn, de velger de kampene de vet at de har en sjans til å vinne.
 
Litt uenig der. Nei man kan ikke styre ungene sine 100%, men man kan styre konsekvensene av uønsket atferd. Vet ungene at det ikke går ann å mase seg til noe eller at utbrudd av ulike slag betyr at man forlater butikken vil den atferden opphøre ganske fort. Barn er smarte sånn, de velger de kampene de vet at de har en sjans til å vinne.

Etter over ti år som mamma er jeg faktisk uenig med deg, det jeg har kommet frem til er at barn er forskjellige og det som fungerer på ett er ikke sikkert det fungerer på 2 eller 3, mitt ene barn har vilje av stål. Jeg kan gi den samme konsekvens hundre ganger, men det er likevel verdt å prøve igjen ;)
 
Etter over ti år som mamma er jeg faktisk uenig med deg, det jeg har kommet frem til er at barn er forskjellige og det som fungerer på ett er ikke sikkert det fungerer på 2 eller 3, mitt ene barn har vilje av stål. Jeg kan gi den samme konsekvens hundre ganger, men det er likevel verdt å prøve igjen ;)

Helt enig i at barn er forskjellig. Jeg har som barn så du trumfer meg på erfaring. Kan hende at jeg får meg en overraskelse når barna blir større og viljen deretter. Enn så lenge fungerer konsekvenser her. Tenker uansett at det ikke er butikkens oppgave å oppdra barna, men oss foreldre. Klarer ikke ungene å oppføre seg på butikken ville jeg latt vær å ta de med.
 
Etter over ti år som mamma er jeg faktisk uenig med deg, det jeg har kommet frem til er at barn er forskjellige og det som fungerer på ett er ikke sikkert det fungerer på 2 eller 3, mitt ene barn har vilje av stål. Jeg kan gi den samme konsekvens hundre ganger, men det er likevel verdt å prøve igjen ;)

Da hjelper det vel heller ikke så mye å flytte godteriet da eller?
 
Da hjelper det vel heller ikke så mye å flytte godteriet da eller?

Jeg er mer opptatt av at butikker driver kynisk markedsføring mot barn jeg da, enn hvem som skal ta ansvaret for barna mine.
For markedsføring mot barn er ulovlig i Norge, likevel gjør butikker dette bevist med å plassere varer slik at barna blir fristet.
Kynisk måte å drive salg på, du kan godt være for den måten å drive salg på. Jeg er mot, og jeg har flere med meg akkurat på den ;)
 
Jeg er mer opptatt av at butikker driver kynisk markedsføring mot barn jeg da, enn hvem som skal ta ansvaret for barna mine.
For markedsføring mot barn er ulovlig i Norge, likevel gjør butikker dette bevist med å plassere varer slik at barna blir fristet.
Kynisk måte å drive salg på, du kan godt være for den måten å drive salg på. Jeg er mot, og jeg har flere med meg akkurat på den ;)

Godteri er da ikke kun til barn[emoji85]

Om du eller jeg har flest med oss spiller da ingen rolle, når ble dette en konkuranse?[emoji23]
 
Godteri er da ikke kun til barn[emoji85]

Om du eller jeg har flest med oss spiller da ingen rolle, når ble dette en konkuranse?[emoji23]


Nei, jeg tenkte vel ikke akkurat på her inne. Men forskere, Forbrukerrådet osv er ganske enig at dette ikke er greit. Så får du synes markedsføring mot dine barn er greit :)
 
Nei, jeg tenkte vel ikke akkurat på her inne. Men forskere, Forbrukerrådet osv er ganske enig at dette ikke er greit. Så får du synes markedsføring mot dine barn er greit :)

Spørs vel hva man ser på som kynsik markedsføring det da, reklame midt i barnetv fra toys’r us er jeg enig i er feil mem godis ved kassa er da ikke kun rettet mot barn, godis er da like mye for voksne.
 
Jeg vet at svigermor sa at hvis ikke de sluttet å mase, så dro de hjem. Endte et par ganger med at hun gikk fra alle varer (hun sa ifra til de ansatte om evnt kjølevarer), tok de med seg i bilen og dro hjem uten å handle. Tror det ble med et par ganger før guttene skjønte poenget:p
Haha, det var nok veldig effektivt :p
 
Spørs vel hva man ser på som kynsik markedsføring det da, reklame midt i barnetv fra toys’r us er jeg enig i er feil mem godis ved kassa er da ikke kun rettet mot barn, godis er da like mye for voksne.

Så enig. Kanskje vi bare skal forby salg av godteri slik at ungene ikke blir frista? Kun egne godteributikker på lik linje med vinmonopolet? :p
 
Back
Topp