Det er kanskje ikke så rart at barn maser på butikken...

Dette har jeg tenkt leeeenge. Og ja, butikkene må tenke nytt. Heldigvis er det jo en trend som snus. Er mer grønnsaker med kassen nå i enkelte butikker.
 
Selvfølgelig prøver butikkene /leverandører å plassere varer der det er størst sjanse for salg. Dette er ikke noe nytt. De gjør det samme med alle andre varer også. De store leverandørene betaler ekstra for å få akkurat den hylleplasseringen de ønsker. Det er en grunn til at butikkens egne merkevarer ikke er i øyehøyde, men over eller under.

Når det gjelder barn og masing på usunne varer så er min mening at dette ikke er butikkens ansvar, men oss som foreldre.
 
Selvfølgelig prøver butikkene /leverandører å plassere varer der det er størst sjanse for salg. Dette er ikke noe nytt. De gjør det samme med alle andre varer også. De store leverandørene betaler ekstra for å få akkurat den hylleplasseringen de ønsker. Det er en grunn til at butikkens egne merkevarer ikke er i øyehøyde, men over eller under.

Når det gjelder barn og masing på usunne varer så er min mening at dette ikke er butikkens ansvar, men oss som foreldre.
Jeg synes det ligger begge steder egentlig.. Barn ville nok mast eller spurt mindre hvis lekene ikke stod rett ved inngangsdøren, sjokopulveret stod noen hyller opp og godiset ikke var rett ved kassen hvor man stå for å betale...
 
Tenker lite på det, men vet at visse produkter er plassert visse plasser for å selge.

Igjen så tenker jeg at det er samme for meg hvor ting er plassert , for jeg handler stort sett bare det jeg skal ha likevel . Litt vilje styrke må man jo ha og ikke bare skylde på butikken fordi sjokoladen lå ved kassa haha..

Og kommer barna med ting de har funnet, så sier jeg nei og de setter det tilbake. Nei er nei, så ikke tenkt noe på at det er plassert i høyde for barn.

Klart det kan være lettere å komme seg gjennom butikken for de foreldrene som ikke er like bestemte eller av andre grunner.

Jeg er likevel åpen for at butikkene gjør endringer :)
 
Jeg synes det ligger begge steder egentlig.. Barn ville nok mast eller spurt mindre hvis lekene ikke stod rett ved inngangsdøren, sjokopulveret stod noen hyller opp og godiset ikke var rett ved kassen hvor man stå for å betale...

De ville kanskje mast mindre, men hvis barna lærer at masing ikke hjelper så vil de slutte å mase uavhengig av hylleplassering.
 
De ville kanskje mast mindre, men hvis barna lærer at masing ikke hjelper så vil de slutte å mase uavhengig av hylleplassering.
Joda, men er fristelsene nærmere så er det jo ikke alltid like lett for barn som vokser og lærer noe nytt hver dag ;)
 
Joda, men er fristelsene nærmere så er det jo ikke alltid like lett for barn som vokser og lærer noe nytt hver dag ;)

Nei lett er det ikke alltid, men er redd for at hvis man nekter butikker f.eks sjokolade ved kassene vil de finne en annen fristende plassering. De er opptatt av å tjene mest mulig penger og ikke folkehelse
 
Er det ikke også slikt at det er små gulvfliser, for at folk skal gå saktere?

Hvis du tar en powerwalk med handlevogna høres det ut som om DET toget kommer,:hilarious: så de fleste går nok saktere automatisk for å ikke bråke. Og jo saktere du går, jo flere varer ser du og evt kjøper.
 
Butikken skal selge og da jobber de strategisk for å gjøre akkurat det. Vi må lære ungene at nei er nei. Nå må vi slutte å legge skylda på alle andre hele tiden...

«Butikken har godis ved kassa så da må ungene få» , «jeg fikk kredittkort i posten så derfor er jeg i gjeld» altså, vi må da kunne ta egne valg og slutte å legge skylda på andre[emoji85]
 
Butikken skal selge og da jobber de strategisk for å gjøre akkurat det. Vi må lære ungene at nei er nei. Nå må vi slutte å legge skylda på alle andre hele tiden...

«Butikken har godis ved kassa så da må ungene få» , «jeg fikk kredittkort i posten så derfor er jeg i gjeld» altså, vi må da kunne ta egne valg og slutte å legge skylda på andre[emoji85]

Enig, har intrykk at for mange foreldre i dag har kanskje litt for lett å gi etter å gi barna det de vill ha.

Det var jo et «problem» når vi var små også.

husker mamma alltid hadde en samtale med oss før hver butikk tur, hvor vi ble advart at vi ikke skulle kjøpe noe annet enn det som sto på handlelisten etc og at vi ikke fikk mase, ellers fikk ikke vi bli med neste gang eller måtte sitte i bilen.

Noen ganger så glemte vi jo litt det og maste litt likevell, da fikk vi gjerne først en advarsel. Og maste vi mer så var det rett ut i bilen:) (vi var selvfølgelig på det tidspunktet i en alder hvor vi var gamle nok til å sitte i bilen alene.) yngre småsøsken fikk eventuelt beskjed at de ikke fikk lov å bli med neste gang, og det ble fulgt også!.

Tenker det også er viktig;-) følge konsekvensene som blir satt! (Ser også at det er flere barn jeg kjenner som får konsekvenser presentert, men det blir ikke fulgt opp av foreldrene)

Synes det var en suuper måte mamma gjorde det på, så jeg er inspirert til å ta samme taktikken selv på eget barn når hun blir stor nok:)
 
Tenker at hvis man gir barna litt ansvar og medvirkning, og lar de ta del i handlingen så kan det bli litt lettere. For er det barnet som holder handlelappen og er med på å hente bare det som står skrevet der, så blir det som regel ikke noen flere spørsmål om andre godsaker.

I familien min gjør alle det slikt og ingen av mine tantebarn spør eller maser om sånn. Og de er lykkelige for å få lov til å hente alle varene. De vet også at det er på fredag det kjøpes godt.

Er bare å ha klare regler og rammer. Det er jo det barna trives best med og. Hvis man en dag godtar at de får kjøpe noe godt, og en annen dag ikke får lov, så vet de aldri når de får lov eller ei. Men vet de at på fredag skal godteri kjøpes, så er det ikke vits i å spørre om det i butikken på tirsdag.

(Man må lese seg opp på teori og ta test for å få billappen, desverre er det ikke slikt for å få barn.. men de fleste hadde hatt godt av med pedagogikk under huden. )
 
Butikken skal selge og da jobber de strategisk for å gjøre akkurat det. Vi må lære ungene at nei er nei. Nå må vi slutte å legge skylda på alle andre hele tiden...

«Butikken har godis ved kassa så da må ungene få» , «jeg fikk kredittkort i posten så derfor er jeg i gjeld» altså, vi må da kunne ta egne valg og slutte å legge skylda på andre[emoji85]


Så du ønsker ett samfunn der hver og enn må ta vare på seg selv, der man er sin egen lykkesmed og de som sitter med samfunnsansvar ikke trenger å ha det samfunnsansvaret og tenke konsekvenser over sine handlinger? Dette er psykologi og kynisk måte å drive salg på. Jeg ønsker heller ikke ett samfunn der vi til enhver tid står alene og ingen har ansvar for hvordan de markedsfører ting.
Jeg er glad vi har Forbrukerrådet som passer på at de som har dette ansvaret følger det, at vi har regler mot markedsføring av alkohol, tobakk, og mot barn.
Jeg vil ikke ha ett så kaldt samfunn der ingen har ansvar bortsett fra seg selv.
 
Har måttet bære med meg kusina mi i dagligvarebutikken fordi hun slo seg vrang over en pakke oreo som treåring. Det var ikke hylleplasseringen som var problemet, det var det at hun var vant med å få det hun ville ha hele tiden. Da jeg var ferdig å handle hadde jeg ungen hylende under ene armen og posene i den andre o_O følte meg litt rar og fikk noen merkelige blikk. Hun hørte ikke på fornuft og ville ikke samarbeide med meg så da ble det sånn det ble.
Hun har vært en drøm å ha med i butikken etter det :cat:
 
Men så ser man hvordan det gikk da de endret på snusboksen, til den grønn-aktiv fargen. De som utarbeidet utseendet mente at det skulle være en frastøtende farge, men viser seg at folk syns boksene ble kule... Så samfunnet må jo samarbeide mot sunnhet og ta tiltak. Men det er jo opptil hver enkelt person og familie om de skal følge det. Og med det så får folk skylde litt på seg selv hvis de kjøper 10 plater med sjokolade fordi det er billig. Når de igrunn ikke burde spist det. "frister jo med tilbud jeg ikke kan motstå!".. er jo opptil deg selv hva du kan mostå. Så er enig med det 2+1+1<3 skrev
 
Så du ønsker ett samfunn der hver og enn må ta vare på seg selv, der man er sin egen lykkesmed og de som sitter med samfunnsansvar ikke trenger å ha det samfunnsansvaret og tenke konsekvenser over sine handlinger? Dette er psykologi og kynisk måte å drive salg på. Jeg ønsker heller ikke ett samfunn der vi til enhver tid står alene og ingen har ansvar for hvordan de markedsfører ting.
Jeg er glad vi har Forbrukerrådet som passer på at de som har dette ansvaret følger det, at vi har regler mot markedsføring av alkohol, tobakk, og mot barn.
Jeg vil ikke ha ett så kaldt samfunn der ingen har ansvar bortsett fra seg selv.

Veldig glad vi har forbrukerrådet jeg og, men jeg syns av og til at ting går for langt, ikke rart unge sliter med psyken og norges psykiske helse er i krise, vi tar jo ikke ansvar for noen ting lenger. Man kan drepe og skylde på psyken, man kan havne i bunnløs gjeld og skylde på banken, man kan mene at ungene maser fordi butikken lokker de med godis og man kan få gjennomslag for at man selv er tykk pga plassering av varer, røyken kan ikke vises i kassa for da kan man jo ikke stå imot suget. Vi tåler ikke se bikinibilder lenger, da går det på selvbildet og i følge dette forumet er det typ 2 ting igjen som man kan prate med gravide om fordi resten bør man ikke si[emoji85] altså, grensa skyves lenger og lenger ifra oss selv og det syns jeg er skremmende. Ser trenden øker på jobb også, ingen mobber men de er slemme fordi.... også er det hundre grunner som liksom skal veie opp for å være slemme med andre, i følge foreldrene.

Jeg tenker alle har ansvar men samtidig bør nok mange gå i seg selv og tenke over om de selv kunne tatt litt mer ansvar for seg selv, verden blir tøffere og tøffere, hvordan skal det gå om ikke vi lærer å ta ansvar og hele tiden regner med at andre skal ta de hensyn som vi mener skal til for at vi skal ta gode valg....?
 
Veldig glad vi har forbrukerrådet jeg og, men jeg syns av og til at ting går for langt, ikke rart unge sliter med psyken og norges psykiske helse er i krise, vi tar jo ikke ansvar for noen ting lenger. Man kan drepe og skylde på psyken, man kan havne i bunnløs gjeld og skylde på banken, man kan mene at ungene maser fordi butikken lokker de med godis og man kan få gjennomslag for at man selv er tykk pga plassering av varer, røyken kan ikke vises i kassa for da kan man jo ikke stå imot suget. Vi tåler ikke se bikinibilder lenger, da går det på selvbildet og i følge dette forumet er det typ 2 ting igjen som man kan prate med gravide om fordi resten bør man ikke si[emoji85] altså, grensa skyves lenger og lenger ifra oss selv og det syns jeg er skremmende. Ser trenden øker på jobb også, ingen mobber men de er slemme fordi.... også er det hundre grunner som liksom skal veie opp for å være slemme med andre, i følge foreldrene.

Jeg tenker alle har ansvar men samtidig bør nok mange gå i seg selv og tenke over om de selv kunne tatt litt mer ansvar for seg selv, verden blir tøffere og tøffere, hvordan skal det gå om ikke vi lærer å ta ansvar og hele tiden regner med at andre skal ta de hensyn som vi mener skal til for at vi skal ta gode valg....?

Hva skal vi med Forbrukerrådet som holder gigant bedrifter i ørene om vi alle skal til enhver tid ta ansvar selv?
Jeg er for ett varmt samfunn, der vi aksepterer at noen kan være så psyke at de faktisk begår drap og straff ikke da er det rette, men hjelp.
Jeg er for ett samfunn der vi har plass til svake og sterke, jeg er for ett samfunn der du kan gå på trynet og likevel ikke bli dømt som dum, idiot, foreldrene glemte oppdragelsen osv og heller få hjelp og kanskje vi lager noen regler om at store bedrifter ikke har lov til kynisk markedsføring.

Jeg synes det samfunnet du beskriver høres kaldt ut, ensomt og fritt vilt for store bedrifter som ønsker at hver og enn av oss skal gå på trynet uten at de må stå til ansvar selv.

Klart skal vi oppdra våre barn, klart skal vi passe på oss selv. Men jeg liker å tenke på Norge som ett land som tar vare på hverandre, der man kan tar dårlige valg uten at alle mener foreldrene her gjorde en tragisk jobb.
For jeg har lagt merke til her Inne på babyverden, så har ingen andre ansvar enn foreldrene, men fakta er at alt utenom også påvirker barna.

En ting vi er enige om er at verden blir hardere og hardere, jeg ønsker å stoppe det, jeg ønsker ett varmere sted. Og det eneste jeg kan gjøre med det er å starte med meg selv.
 
Hva skal vi med Forbrukerrådet som holder gigant bedrifter i ørene om vi alle skal til enhver tid ta ansvar selv?
Jeg er for ett varmt samfunn, der vi aksepterer at noen kan være så psyke at de faktisk begår drap og straff ikke da er det rette, men hjelp.
Jeg er for ett samfunn der vi har plass til svake og sterke, jeg er for ett samfunn der du kan gå på trynet og likevel ikke bli dømt som dum, idiot, foreldrene glemte oppdragelsen osv og heller få hjelp og kanskje vi lager noen regler om at store bedrifter ikke har lov til kynisk markedsføring.

Jeg synes det samfunnet du beskriver høres kaldt ut, ensomt og fritt vilt for store bedrifter som ønsker at hver og enn av oss skal gå på trynet uten at de må stå til ansvar selv.

Klart skal vi oppdra våre barn, klart skal vi passe på oss selv. Men jeg liker å tenke på Norge som ett land som tar vare på hverandre, der man kan tar dårlige valg uten at alle mener foreldrene her gjorde en tragisk jobb.
For jeg har lagt merke til her Inne på babyverden, så har ingen andre ansvar enn foreldrene, men fakta er at alt utenom også påvirker barna.

En ting vi er enige om er at verden blir hardere og hardere, jeg ønsker å stoppe det, jeg ønsker ett varmere sted. Og det eneste jeg kan gjøre med det er å starte med meg selv.

Forbrukerrådet er jo flotte å ha mot de som lurer folk og begår svindel, plassering av matvarer og reklame for lån er ikke noe man bør bruke dyrebar tid på etter min mening, der bøf folk klare å tenke selv.

Varmere sted er bra det men å pakke oss inn i puter og forvente at alle skal bane vei for oss er ikke riktig. Ansvarsfraskrivelse gir ikke et bedre samfunn, det tror jeg vi får om vi alle er mer bevisste framfor å være så opptatt av hvem som skal få skylda hele tiden.
 
Forbrukerrådet er jo flotte å ha mot de som lurer folk og begår svindel, plassering av matvarer og reklame for lån er ikke noe man bør bruke dyrebar tid på etter min mening, der bøf folk klare å tenke selv.

Varmere sted er bra det men å pakke oss inn i puter og forvente at alle skal bane vei for oss er ikke riktig. Ansvarsfraskrivelse gir ikke et bedre samfunn, det tror jeg vi får om vi alle er mer bevisste framfor å være så opptatt av hvem som skal få skylda hele tiden.

Før så hadde banker ett ansvar, dagligvaren også. Det har endret seg etter hvor større de har blitt og hvor kyniske de blir, der alt handler om inntjening og ikke menneskene.
Jeg er uenige med deg at vi pakkes inn i puter, for verden er på vei til å glemme historien og vi gjentar historie isteden for å lære av den.
Vi burde heller pakkes mer inn, gi mer varme og akseptere at mennesker er forskjellige og vi alle kan trå feil uansett oppdragelse.
 
Back
Topp