Det å være gjerrig.

*Labambie

Forumet er livet
Er det bare jeg som synes at dette er en av de verste egenskapene hos andre? Det å aldri kunne dele med seg, aldri hjelpe en venn i nøden, aldri spandere på kafe osv?
Jeg har, blandt mange, en barnelærdom og det er at "det kommer intet i en lukket hånd". Er noe i det. Ikke det jeg sier at man skal blafre rundt med penger man ikke har, men å være litt raus og rund mener jeg alle kan og bør kunne være.

Eks. foreldrene mine, de tjener absolutt ikke fett men de har så de greier. Eventuelt "overflod" blir brukt til klær og utstyr til min lille eller å hjelpe oss når det kniper. Akkurat sånn skal jeg selv bli og. God egenskap.

Enig.

Helt enig.

Akkurat sjenerøsiteten er faktisk en av de egenskapene jeg fallt for, og fortsatt setter stor pris på, ved mannen min.
Han hjelper alle med alt ingenting er noe problem.
Han kommer ofte med små gaver (som har større symbolsk verdi, enn økonomisk), både til meg, ungene og til andre.

Ser på det å utnytte andre sin sjenerøsitet som en verre egenskap enn det å vere gjerrig. ergo en liten sirkel..

Jeg får ofte penger og hjelp av mamma og de, spessielt til jr.. ikke for det eg må ha det, men for ja.. hmm....
Men selv om jeg tar i mot hjelper jeg igjen og besøker der masse  eller passer min lillebror osv....

Har en veninne som er super gjerrig.. skal vi samles veninne gjengen og jeg sier at alle tar med litt hver kommer hun med en liten cola boks... joda for den kan jo deles..

jeg har ofte når jeg har hatt god råd betalt ting for veninnene mine, råden er ikke like god akkruat no ...

Er det noe jeg er stolt av, så er det sjenerøsiteten min. Faktisk. Har fått mange gode venner pga det, men ikke for det [:)]

enig..
trist at noen er sånn. har en veninne som forventer at jeg skal spandere.. mens hu andre er ikke sånn.. hvis vi skal grille så er det underforstått at vi spleiser så det blir litt å velge i[;)]

Helt enig!

Er det noe jeg er glad for at jeg har "fått med meg" hjemme ifra er det det at male hjelper folk når de trenger det og ikke alltid putter seg selv først...
Sambo har ikke vokst opp med dette- han har mått "lære" seg det når han ble voksen.. [8|]

Skulle VIRKELIG ønske at jeg kunne spandert oftere, føler at jeg blir spandert på hele tiden og vil så gjerne gi tilbake, men økonomien strekker ikke til [:(]

Nå som jeg er alene er jeg livredd for å gå tom for penger før neste lønning kommer og da jeg hadde samboer hadde vi faktisk ingen penger til overs =(

Men prøver å gi av andre ting eller når jeg har litt ekstra, bare føler ikke at det er ofte nok...

Helt enig med deg ja. [;)]

Husker for mange år siden,ble jeg ringt av en daværende venninne,og ble spurt om å være med ut å spise.
Jeg fortalte at jeg ikke hadde penger,så jeg takket pent nei.

Når hun sa at jeg kunne jo bare bli med allikevel,å holde de  med selskap,så må jeg si at jeg fikk en liten oppvekker,hehe.

Hadde JEG ringt en vennine,og hun sa hun ikke hadde råd,så hadde jeg nok mest sannsyneligvis sagt at jeg kunne spandere.
Blant gode venner,så går sånt ALLTID opp,i opp uansett på et tidspunkt.[:)]

jeg syns så lenge man ikke snylter på andre så trenger man ikke nødvendigvis spandere eller noe sånt på andre for at jeg ikke skal oppfatte de som gjerrig. så lenge de gir av seg selv i form av vennskap, hjelp, engasjement etc så er det mer enn nok. hverken trenger eller vil ha noe fra noens lommebok[:)]

selvsagt dersom personen aldri ber hjem til seg selv, men alltid er gjest kan jo det bli noe irriterende etterhvert.

Helt enig med HI!
Så finnes det de som ikke er direkte gjerrige heller, men som ikke gir uten det er noe spesielt.. Som pappan min.. Han er veldig raus når han gir gaver og sånne ting.. Jeg fikk feks en ny jakke som "mammagave" da jeg fikk førstemann, og den kosta over 4000 kr.. Men han gav meg ikke en tusenlapp til mat feks, for det burde vi ha spart til selv..

Jeg har begynt å bli mer gjerrig med enkelte nå enn hva jeg var. Jeg har en tendens til å spandere eller betale for folk.
Som en venninne av meg som aaaaldri har penger f.eks. Så sier jeg som regel at jeg kan legge ut for henne hvis vi skal ut og sånt. Og det er jo ikke småtteri hun skal ha heller. 12 øl og 2 20 pk med røyk. Blir penger av sånt..
Etter å ha gjort det flere ganger og ikke sett snurten av penger igjen (hun trenger jo aldri å spandere på meg, for jeg har som regel alltid penger til det jeg trenger selv), så blir man lei.  For litt siden så skulle hun komme dit jeg var på vorspiel. Jeg trengte en ensespray, og spurte om hun kunne kjøpe med seg en for meg. Så skulle hun få penger når hun kom. Da fikk jeg til svar at "nei, det hadde hun ikke penger til".[8|] HAllo.. Vi skulle på byen og greier, også hadde hun ikke penger til å legge ut 50 kr for en nesespray?
Den jenta spanderer jeg ikke noe på lenger.

Fantastisk bra [:D]

Deler der det kan deles, og er det for lite, ja så deler vi det også!!!
Mannen min kan være litt gjerrig til tider, og det er sjelden jeg blir så sint som da [:@] 

Han er enebarn da [:-][8D] hehehe... jeg pleier alltid å slenge det i trynet på han, at han
aldri har lært seg å dele, og han har alltid hatt mye!  Det er veldig viktig for meg å
hele tiden terpe på ungene, at de skal DELE§!§ [&:]  men det ser dårlig ut..hahaha!

ORIGINAL: Skravlemor

jeg syns så lenge man ikke snylter på andre så trenger man ikke nødvendigvis spandere eller noe sånt på andre for at jeg ikke skal oppfatte de som gjerrig. så lenge de gir av seg selv i form av vennskap, hjelp, engasjement etc så er det mer enn nok. hverken trenger eller vil ha noe fra noens lommebok[:)]

selvsagt dersom personen aldri ber hjem til seg selv, men alltid er gjest kan jo det bli noe irriterende etterhvert.

Ikke nødvendigvis spandere, men det var det jeg kom på... Man har også de som drar på fest, og kommer tilbake dagen etter for å hente 2 øl, panten på de resterende 4 flaskene og 1 cl med vodka. DA er man smålig i mine øyne.

ORIGINAL: Skravlemor

enig [:)]

.... som ei jeg kjenner som la igjen EN CIDER i bilen til ei venninne.
Dagen etter sender hun melding om hun kan komme med den.
Seriøst så kosta det mer for hun som måtte kjøre med cideren enn å kjøpe en ny.
Men hun måtte jo såklart ha den igjen (!!)

Samme dama som nekta å betale seg inn på konsert om vi ikke kom dit før klokka 23.
For da var det ikke verdt pengene... selv om bandet ikke spilte før klokka 23.30.
Vi kom dit rett før 23.30... og hun ble sittende uttafor fordi hun gadd ikke betale for å være der kun 2timer [:-]

ORIGINAL: Melamin og to små

Enig, MEN, jeg synes det er utrolig bittert med de som forventer at en skal betale. "Å har ikke penger jeg. LEgger du ut. Får det igjen senere." Og man vet godt at man ikke ser snurten til verken penger eller en tjeneste tilbake.

Helt enig! Det å være gjerrig er en måte å miste venner på effektivt. Har dessverre hatt en del venner som er slik..

Eksempel.. Dersom en jentegjeng skal på roadtrip og det ville kostet 200 kr for bensin begge veier ville jeg GLATT betalt dette om jeg var sjåføren.. Men har en venninne som satt med kalkulator og reknet ut ned til den minste detalj hvor mye vi måtte betale for å sitte på (Skal sies at det var hun som hadde et ærend, vi var bare med for å holde med selskap, i tillegg til at hun slett ikke sliter med økonomien).

Et annet eksempel er en som pleide å holde hjemmefester før, en gang var det en person som "fikk" to øl av han, fordi han ikke hadde mer å drikke selv.. Gikk en uke etter festen, så mottok han faktura i posten med beløpet for ølen + renter (!!!!!!!).. Er det mulig!? Skal sies at han har heller ikke dårlig økonomi, tvert i mot.. DA er man smålig, da!

Ja, og ei jeg kjenner som tok 100kr pr person når hun skulle kjøre på kino og ut å spise en gang 5 venninder.
Det koster maks 100kr TIL SAMMEN for å kjøre dit.

Så hun gikk altså i overskudd med 300kr ( og fikk dekt 100kr til bensin + fikk det gratis selv ).
Og da skulle vi ut sammen og hun tilbydde seg å kjøre siden hun hadde bilen til foreldrene ( som hun ikke betalte bensin på selv... )

Det var siste gangen jeg takka ja til å sitte på med henne.

Back
Topp