Det å si kondolerer

Trollmor26

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Bare jeg som ikke liker dette ordet i sammenhenger hvor noen er døde?
Synes ordet er kaldt og ekkelt, men det er bare min personlige mening.

Hva mener dere? [;)]

Helst sier jeg ting som: Føler med dere i denne tøffe tiden osv...

Jeg er enig, men noen ganger finner man ikke passende ord for noe slikt...

Synes i hvertfall steminga ble kald og ekkel da folk kom bort til meg å sa kondolerer...

Er enig med deg!
synes det blir mer personlig å si "føler med dere", eller noe sånt, og gjerne gi en klem.

Men er det en jeg ikke har hatt noe med å gjøre, så synes jeg det kan passe med kondolerer, hvis det ikke er noe personlig forhold.

ORIGINAL: Goldy

Er enig med deg!
synes det blir mer personlig å si "føler med dere", eller noe sånt, og gjerne gi en klem.

Men er det en jeg ikke har hatt noe med å gjøre, så synes jeg det kan passe med kondolerer, hvis det ikke er noe personlig forhold.

Bruker ikke det ordet selv, men da pappa døde i vår var det mange som kun sa kondolerer. Helt greit det, når det er folk man ikke kjenner så godt.

jeg bruker ikke ordet selv, jeg syns at et slik tape er så mye mer en bare et ord. jeg tror også familien trenger noe mer en kondolerer. som du sier  jeg tror de trenger  noe varmerer og mer fullstendig

ORIGINAL: *MaRgArItA*

Jeg er enig, men noen ganger finner man ikke passende ord for noe slikt...

ORIGINAL: BlessItBe

Bare jeg som ikke liker dette ordet i sammenhenger hvor noen er døde?
Synes ordet er kaldt og ekkelt, men det er bare min personlige mening.

Hva mener dere? [;)]

Helst sier jeg ting som: Føler med dere i denne tøffe tiden osv...

Jeg tenker akkuratt det samme så jeg bruker det minst mulig. Godt mulig jeg ikke trenger å tenke sånn, at kondolerer er "medfølende nok" osv...mend et går greit å si andre ting så da gjør jeg det.

Jeg liker ikke å si kondolerer,da lar jeg heller være å si noe,og gir heller et støttende blikk,eller en god klem.
For meg er kondolerer upersonlig å kaldt.

Før syntes jeg kondolerer var et "kaldt" ord.

Etter at jeg derimot opplevde å stå på den andre siden, å være den som fikk kondolansene, så føltes det mye riktigere, og jeg bruker det også i tilfeller der det virker naturlig. Til nære venner og familie ville jeg nok heller sagt at jeg føler med dem, tenker på dem, etc. Men til bekjente, kolleger, venner jeg ikke kjenner sååååååå inngående (dvs, egentlig så godt som alle, jeg har ikke nære venner) er kondolerer faktsik det som er naturlig for meg å si, det formidler respekt, forståelse, og ja... kondolanse.

Når folk jeg ikke føler at jeg egentlig har et så personlig forhold til, sier at de "vet hvordan jeg har det", eller "føler med meg i sorgen" over noen de ikke vet hvem er... nei, da ville jeg langt heller fått "kondolerer", det kunne jeg trodd på...

Synes det er et fint og enkelt ord som sier alt som trengs i en slik stund. Synes faktisk det var letter å bli kondolert da jeg mistet en av mine nærmeste enn de som skulle si så mye fine ord og greier. Ikke at det gjorde noe, men ble liksom for mye. Det enkleste er ofte det beste etter min mening.

Kommer an på hvem som er død...

En gammeltante døde på bryllupsdagen vår i fjor, så mor (farmor) kom ikke til middag for hun var med på å stelle søstra etter hun hadde dødd...
Da mor kom til kaffen, var det ingen av oss som sa noen ting til hverandre... Jeg ville si kondolerer og hun ville si gratulerer til meg.. Så det ble bare en gooood klem og et par tårer i stedet...

Jeg hater virkelig det ordet når det gjelder å si og få høre.. Føler at det ikke er riktig for meg å si da det er så upersonlig og når folk kom å kondolerte når jeg mista min søster så føltes det bare helt feil..

Prøver heller å komme med noen andre støttende ord eller en klem og syntes selv det var mye bedre å høre noen andre ord eller en klem.

ORIGINAL: Lissyjane

Med kondolerer sier man liksom alt. Synes det bare er å vise respekt å si det. Jeg hadde følt det hadde blitt falskt å si noe annet,fordi det ikke faller meg naturlig å snakke sånn..

Nei samme her. Synes det er godt å ha et ord som sier alt, for det er IKKE meg å si "Tenker på dere, og føler med dere i sorgen" f.eks til noen jeg ikke kjenner veldig godt.

ORIGINAL: LilleOlleBolle

Jeg klarer ikke å si det jeg,det lar jeg heller være å si noe,og gir heller et støttende blikk,eller en god klem.
For meg så er kondolerer upersonlig å kaldt,ja.

eni der....

ORIGINAL: Destiny85

ORIGINAL: Goldy

Er enig med deg!

Og tenk at på samisk så finnes d ikke et ord for "kondolerer"..ingenting "kort og enkelt" man kan si til de etterlatte...
Så vi er nødt til å si noe mer personlig til hver enkelt..

Back
Topp