Desember 2021 - endelig jul!

Formen er ikke bra :( føler stikninger,brennande følelse i ansiktet. Har i de siste og hatt litt hevelse som kommer og går under øyer kinder og overleppen . Idag følte jeg at de var ett eller annet mens jeg satt og drakk kaffi på overleppen og måtte be mannen se om de stemmer at jeg var hoven eller var det bare meg som innbille meg:( jo du er hoven sier han.

Gavebudsjett etter givers lommebok, ikke mottakers.

Det er noen vi har sjeve gavebudsjetter med også. Og det har jeg ingen problem med. Vi har bedre råd og han derfor gi etter vår lommebok noe som kan komme til nytte. Vi forventer slett ikke samme sum tilbake. Det er tanken som teller.

Også har vi jo noen tilfeller der... Vel. Vi gir til et barn. Men så har vi tre...

God morgen.

Siste søndag i advent.

I går "lærte" jeg på fb at det også er kjent som skittensøndag, en søndag det er lov å jobbe, alt skal gjøres klart til jul.

Jeg holder ikke hviledagen hellig resten av året heller, men dette er absolutt en jobbesøndag her i hus i alle fall.

Syltaflesket har kokt, eller nei. Det koker ikke, det trekker på ca 90 grader, i 45 minutter, det skal stå der i 1,5-2. Trolig holder 1,5 for den er ikke så tykk i år.

Det skal ryddes og vaskes og pyntes og bakes og muligens handles, og pakkes julegaver. Vi skal absolutt prøve å kose oss underveis, men det er en del jobb å gjøre. Så jeg står snart opp (igjen. Sto opp med minstemor, derav kjøttet på kok, men hun var fornøyd når søstra våkna så da krabba jeg ned i senga til mannen igjen)

Jeg er matt. Sliten. Kaputt.

Og enda er det mye på lista for i dag som ikke er gjort. Mye er gjort. Men mye av det viktige er ikke det. Juletreet og pepperkakene bl.a. Funnet frem juletrær til ungene da. Men pynten må jeg også lete frem for at det skal bli gøy....

Vel. Sånn går dagen. Brukt mye tid på å rydde barnerom så langt. Får ta fatt på stua og få plass til vårt tre, så regner jeg med at ting faller på plass.

Pepperkaker bakt. For første gang med knuste drops i vinduene. For å si det sånn. Det ene vinduet blir uten "glass" da, for mor tenkte ikke og løftet veggen over på rist og der for det "glasset" gitt. De andre fikk derved ligge på papiret til det var avkjølt såpass at det stivnet.

Men juletreet blir pyntet en annen dag. Jeg sa "ja, test da" når mellomste ville ta en sak fra godteriet hun fikk til halloween med litt sjokolade på. Om det var sjokoladen. Eller kanskje heller en fløtekaramell inni.... Det ga i alle fall magevondt så det ble å sitte med varmeflaska og spille i stedet. Da bare tar vi og gjør det klart, rydder plass og setter opp treet en kveld , så pyntes det etter middag en dag i løpet uka, null stress.

(vel. Stresset er alt annet vi har å gjøre de samme kveldene. Vi må få pakket gavene til min bror og levert dem senest i morgen for de drar på tirsdag.)

Jadda. Frøkna har astma.

Kjedelig. Men, da regner jeg med dere får hjelp (medisiner) og som mor til en som 2,5 år gammel fikk den diagnosen: Det trenger ikke være så ille. Det finnes dem som er mye mer plaget enn min sønn, det vet jeg og har eksempler av i familie/slekt, men det går helt fint med ham.

Kjedelig. Men, da regner jeg med dere får hjelp (medisiner) og som mor til en som 2,5 år gammel fikk den diagnosen: Det trenger ikke være så ille. Det finnes dem som er mye mer plaget enn min sønn, det vet jeg og har eksempler av i familie/slekt, men det går helt fint med ham.
Jada, fått flutide og ventoline. Og hu er nok ikke så hardt rammet. Min astma er mye verre. Bare kjedelig for hu.
Atopisk eksem også, så fått hydrokortison for dårlige perioder.

Back
Topp