Dere strikkere? Vrangbord?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg er helt nek når det gjelder strikking, men prøver:p
Jeg prøver å strikke en vrangbord!
Går greit de tre første rundene så blir det kaos :p
Jeg klarer ikke å holde styr på rett og vrang? Har dere noen tips til hvordan jeg skal klare å holde styr? Har nå tatt opp tre ganger.. :(

Start hver pinne med rett og avslutt med vrang. Da starter du riktig hver gang du begynner på ny pinne/runde. :) Strikker du med 2 eller 5 pinner?

På den rette masken så er masken rett, mens på den vrange så er det blitt en kul/klump. Det er ihvertfall sånn jeg ser det. Ikke den beste forklaringen men.. Prøvde å ta et bilde for å vise deg, men strikker med svart garn..

Start hver pinne med rett og avslutt med vrang. Da starter du riktig hver gang du begynner på ny pinne/runde. :) Strikker du med 2 eller 5 pinner?

5 pinner?? Tror du er gal jeg! :p
Har mer enn nok med rundpinnen min.. :o haha
Jeg gjorde dette, men det er i midten det blir rot.. Jeg klarer ikke å holde styr på hvor jeg er tydeligvis..

På den rette masken så er masken rett, mens på den vrange så er det blitt en kul/klump. Det er ihvertfall sånn jeg ser det. Ikke den beste forklaringen men.. Prøvde å ta et bilde for å vise deg, men strikker med svart garn..

Ja, det så jeg! Ble så stolt når jeg så det ble en vrangbord, men så blir det rot for jeg klarer ikke å se riktig.
Kanskje jeg må sette meg ett sted uten TV og mann som forstyrrer.
For det blir bare rot!

5 pinner?? Tror du er gal jeg! :p
Har mer enn nok med rundpinnene mine.. :eek: haha
Jeg gjorde dette, men det er i midten det blir rot.. Jeg klarer ikke å holde styr på hvor jeg er tydeligvis..

Ikke rart det blir rot med rundpinne. 5 pinner er lettere selvom man ikke skulle tro det. Det blir som en rundpinne, men du fordeler bare maskene jevnt fordelt over 4 pinner, strikker med den 5. Skal du bruke rundpinne må du ha en markør der runden starter, hvis ikke blir det vanskelig å holde følge med maskene. Jeg har brukt tråd, men i den strikketråden her så jeg noen brukte sikkerhetsnål. Det er mye mer synlig og helt genialt. :) Har du binders kan du nok bruke det også (det var det jeg hadde for hånden i stad).

Ikke rart det blir rot med rundpinne. 5 pinner er lettere selvom man ikke skulle tro det. Det blir som en rundpinne, men du fordeler bare maskene jevnt fordelt over 4 pinner, strikker med den 5. Skal du bruke rundpinne må du ha en markør der runden starter, hvis ikke blir det vanskelig å holde følge med maskene. Jeg har brukt tråd, men i den strikketråden her så jeg noen brukte sikkerhetsnål. Det er mye mer synlig og helt genialt. :) Har du binders kan du nok bruke det også (det var det jeg hadde for hånden i stad).

Høres helt vilt ut å holde styr på 5 pinner:o hihi
Men kanskje det er enklere da ja:)
Da skal jeg prøve å markere rundene :D

Høres helt vilt ut å holde styr på 5 pinner:eek: hihi
Men kanskje det er enklere da ja:)
Da skal jeg prøve å markere rundene :D

I praksis holder du bare styr på to, den du strikker fra og den du strikker til. De andre er kun der for å fordele maskene jevnt sånn at man kan holde kontroll. Også slipper du å dra småstrikk rundt, sånn som man må på en rundpinne ;) Rundpinne er fint til veldig mye, men vrangbord er veldig komplisert på rundpinne, nettopp pga manglende kontroll på hvor man er. ;) Men en markør vil hjelpe deg godt på vei. Bare husk å sette flere markører oppover sånn at du ikke mister kontrollen på hvilken maske runden starter på. Blir det for langt i mellom er det fort gjort å gjøre feil :)

Markøren/sikkerhetsnålen henger du på pinnen mellom første og siste maske. Trenger ikke flere oppover da. Har ikke noe bedre råd enn å studere hvordan vrangm og rettm ser ut. For min del så syns jeg vrborden er vanskeligst de to første omg, da er det verst å se hvor man er hen.. Lykke til! :)

Jeg har virkelig aldri likt fem pinner, og synes ikke vrangbord er vanskelig på rundpinne altså. Problemet mitt er å ikke få det vridd sånn at jeg strikker en spiral, men ellers?

(maske markøren tar jeg dog med meg oppover, jeg setter den ikke igjen nedi der, med mindre det er for å kunne måle "gjør x hver y cm" fra.)

Bruker rundpinne på små ting også jeg, med magic loop.

Jeg har virkelig aldri likt fem pinner, og synes ikke vrangbord er vanskelig på rundpinne altså. Problemet mitt er å ikke få det vridd sånn at jeg strikker en spiral, men ellers?

(maske markøren tar jeg dog med meg oppover, jeg setter den ikke igjen nedi der, med mindre det er for å kunne måle "gjør x hver y cm" fra.)

Det Sara sa. Ta med maskemarkøren rundt istedenfor å feste den i maske.
Bli kjent med hvordan en rettmaske og en vrangmaske ser ut, da blir det større sannsynlighet for mindre feil. :)

Magic loop?

Google, bilder er bedre enn ord.

Men cluet er så få masker at man ikke kan bruke rundpinne. Type armer eller ben. Lang rundpinne, og la kabelen stikke ut halvveis. Må dra det over hver gang man bytter pinne, men jeg foretrekker det

Google, bilder er bedre enn ord.

Men cluet er så få masker at man ikke kan bruke rundpinne. Type armer eller ben. Lang rundpinne, og la kabelen stikke ut halvveis. Må dra det over hver gang man bytter pinne, men jeg foretrekker det
Jeg skjønte ikke så mye mer, men forstod prinsippet om ikke annet.. ;)

Ja, gjorde det. Hjalp ikke så mye :p Altså.. Skjønner ikke hvorfor man velger det fremfor settepinner på små ting ;) men prinsippet forstod jeg. Virket knotete...?
Jeg synes det er myyyye enklere :) men så sliter jeg alltid med å få fine overganger på fempinner. Strammer og strammer, men det vises alltid uansett. Forklaringene på magic loop er av og til litt omstendelige, er bare å prøve selv så skjønner man fort prinsippet, iallefall hvis man har strikket litt fra før.

Jeg synes det er myyyye enklere :) men så sliter jeg alltid med å få fine overganger på fempinner. Strammer og strammer, men det vises alltid uansett. Forklaringene på magic loop er av og til litt omstendelige, er bare å prøve selv så skjønner man fort prinsippet, iallefall hvis man har strikket litt fra før.
Jeg synes også det er enklere, og færre plasser å passe på å stramme, som jeg også sliter med. Også alle de pinnene man må ha! Altså, settpinner i alle tykkelser.

Sparer meg litt på å bruke rundpinne :-)

Ja, da skjønner jeg at du ikke liker det. Aldri opplevd det selv, men kan se for meg at det kan skje. Er så lett å holde følge med hvor man er med settpinner, syns jeg, når man driver med vrangborder og små bein og ermer. Men føler glede ved å komme over på rundpinner når det blir glattstrikk og maskeøkning ;)

Men sånn magic loop, er det ikke fare for at man strikker veldig stramt eller så det bare sånn ut på bilde?

Ikke mer fare for å strikke stramt der enn til vanlig, vel? Aldri merket meg problemet i alle fall.

Back
Topp