Dere som vurdere/ikke vurdere å leie ut til alenemødre

hissigproppen

Forumet er livet
Det er ingenting som gjør at de ikke kan kastes ut på lik linje som andre som ikke betaler husleie.

De kan kastes ut, og i tilfelle må den utkastede selv ta kontakt med sosialkontoret for midlertidig husvær.

Er det ikke fryktelig vanskelig å kaste leigeboere ut, alenemødre el ikke?

Det handler ikke om alenemødre, det handler om betalingsevne, alenemor eller ei.

Å få kastet ut noen grunnet manglende betaling er ikke enkelt nei, alenemor eller ei. Det er uansett en lang prosess å få kastet ut noen grunnet manglende betaling.

ORIGINAL: S_C

Ikke i utgangspunktet, man må ha med i kontrakten at de kan kastes ut av namsmann etter en paragraf i tvangsfullbyrdelsesloven, men det må være ved mislighold og ikke to dagers forsinket leie her og der.

Litt usikker på hvor stort misligholdet må være.

Men fra man sender inn begjæring om fravikelse til noen blir kastet ut skal det ideelt sett ta 4-5 uker.

ORIGINAL: S_C

Joo det er det.. Tanta mi slet i over ett år, de betalte ikke leie på maange mnd
og søpla til hele utearealet. Hadde ville fester,også på ukedagene.
Ett år og 3 mnd senere flytta de frivillig.

Man har lov til å kaste ut moren, men ikke ungen. Det er ikke lov å ta fra barn husværet sitt uten å gi de et annet alternativ. Det er iallefall hva vi så noen venner av oss slite med.

ORIGINAL: vand

Det handler ikke om alenemødre, det handler om betalingsevne, alenemor eller ei.
Var noen igår som skrev at det var veldig vanskelig å kaste ut alenemødre, så jeg ville bare avkrefte det. [:)]

ORIGINAL: fairy

Man har lov til å kaste ut moren, men ikke ungen. Det er ikke lov å ta fra barn husværet sitt uten å gi de et annet alternativ. Det er iallefall hva vi så noen venner av oss slite med.
Er barnet hjemme kommer barnevernet inn i bildet.

ORIGINAL: hissigproppen

Var noen igår som skrev at det var veldig vanskelig å kaste ut alenemødre, så jeg ville bare avkrefte det. [:)]

Leste ikke alt i går! [;)]

Men på generell basis; Jeg vet ikke mye om å kaste ut mennesker, men vi leide ut huset vårt til noen i ett år. Når vi skulle flytte inn igjen, var hele garasjen vår full av deres møbler! Vi hadde ikke lov til å hive møblene deres, vi hadde ingen ny adresse til de (de bodde her og der), så der stod vi med masse møbler....

Leietakeren er helt villt beskyttet i loven og som eier står man ofte bare der uten rettigheter.

Og når det var SÅ vanskelig å bli kvitt disse møblene, så kan jeg bare forestille meg hvor vanskelig det må være å bli kvitt folk!!!!! [>:]

Leste ikke alt i går! [;)]

Men på generell basis; Jeg vet ikke mye om å kaste ut mennesker, men vi leide ut huset vårt til noen i ett år. Når vi skulle flytte inn igjen, var hele garasjen vår full av deres møbler! Vi hadde ikke lov til å hive møblene deres, vi hadde ingen ny adresse til de (de bodde her og der), så der stod vi med masse møbler....

Leietakeren er helt villt beskyttet i loven og som eier står man ofte bare der uten rettigheter.

Og når det var SÅ vanskelig å bli kvitt disse møblene, så kan jeg bare forestille meg hvor vanskelig det må være å bli kvitt folk!!!!! [>:]
Akkurat det med gjenstående løsøre vet jeg ikke så mye om, hehe.

Men kjedelig dere ble sittende med dritt [>:]

Nei, men jeg tror det er sånn at man ikke bare kan kaste ut folk.
Der er en regel som sier at man ikke har lov å sette folk på gata, så om de ikke betaler, kan man ikke kaste de ut uten at de har et sted å gjøre av seg...
Onkelen min hadde leigeboere, som i over 6 mnd. ikke betalte for seg, uten at han kunne gjøre noe. Kjempe surt! [X(]

ORIGINAL: Spadame

Der er en regel som sier at man ikke har lov å sette folk på gata, så om de ikke betaler, kan man ikke kaste de ut uten at de har et sted å gjøre av seg...
Onkelen min hadde leigeboere, som i over 6 mnd. ikke betalte for seg, uten at han kunne gjøre noe. Kjempe surt! [X(]
Jo man kan sette folk på gata, og de må ta kontakte sosialkontoret for midlertidig bosted.

Jo man kan sette folk på gata, og de må ta kontakte sosialkontoret for midlertidig bosted.

Åja, han fikk ikke lov til det iallefall.. [8|]

Åja, han fikk ikke lov til det iallefall.. [8|]
Da må det være noe spesielt i den saken. Man har hvert fall hjemmel til å fravike folk, såfremt det står i leiekontrakten at man kan fravike etter tvangsfullbyrdelsesloven ved mislighold.

Man har ikke lov til å sette leieboere på gata. Man har ikke lov til å gjøre NOEN husløse her i norge.
TRO meg. Jeg har snakka med namsmannen om det. Og han måtte kontaktes om noen skulle kastes ut. Behandlingstid på dette er 3 mndr. Og man må ha dokumenterte "advarsler" som er utgitt til leieboere. Vi gjorde da alt skriftlig, men hjalp ikke stort. Til slutt tok vi kontakt med foreldrene til denne alenemammaen (18 år og to kids og NULL livserfaring. Gav totalt FAEN). Når mora endelig fikk tatt henne inn til seg, så brukte ho over EN måned på å få ut driten sin. Vasket ikke ned heller. Vi måtte pakke driten i søppelsekker og kjøre det ned til henne. OG vaske ned. Så nei. Om ting skal gjøres riktig, så må namsmannen gjøre det. Du som huseier kan ikke kaste ut leieboerene dine.

ORIGINAL: Twine

Man har ikke lov til å sette leieboere på gata. Man har ikke lov til å gjøre NOEN husløse her i norge.
TRO meg. Jeg har snakka med namsmannen om det. Og han måtte kontaktes om noen skulle kastes ut. Behandlingstid på dette er 3 mndr. Og man må ha dokumenterte "advarsler" som er utgitt til leieboere. Vi gjorde da alt skriftlig, men hjalp ikke stort. Til slutt tok vi kontakt med foreldrene til denne alenemammaen (18 år og to kids og NULL livserfaring. Gav totalt FAEN). Når mora endelig fikk tatt henne inn til seg, så brukte ho over EN måned på å få ut driten sin. Vasket ikke ned heller. Vi måtte pakke driten i søppelsekker og kjøre det ned til henne. OG vaske ned. Så nei. Om ting skal gjøres riktig, så må namsmannen gjøre det. Du som huseier kan ikke kaste ut leieboerene dine.

Selvfølgelig må det gå via namsmannen... Ingen som har sagt noe annet.

Og hvor lang tid det tar kommer an på behandlingstiden hos namsmannen.

Det har jeg også hørt.

ORIGINAL: Lissyjane

Ja men de må finne en ny leilighet til deg. Det spiller en rolle om man har barn. Dette er det jeg har fått beskjed om og jeg tviler på at det er forskjellige metoder. De kan ikke sette mor og barn på gaten. Det er kommunen sitt ansvar at du har et sted å bo når man er alenemamma. Og de fikser det bra kjapt om du sier du står på gaten med et lite barn. De som ikke har barn,må vente mye lengre på tiltak enn meg..
Det er ikke namsmannen eller utleier som skal finne ny bolig, det er sosialkontoret, barnevernet kobles inn om barnet er hjemme ved utkastelse.
I forkant av utkastelse sendes det brev til sosialkontoret om at en person i deres område er i ferd med å bli kastet ut. Likeledes blir den som skal kastes ut oppfordret til å ta kontakt med sosialkontoret.

Personen som gjennomfører fravikelsen fra namsfogden møter opp på den dagen det er berammet og gjennomfører, med mindre saksøker trekker saken.

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

Det har jeg også hørt.
Men det er feil.

Back
Topp