Dere som vurdere/ikke vurdere å leie ut til alenemødre

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: hissigproppen

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

ORIGINAL: fairy

Man har lov til å kaste ut moren, men ikke ungen. Det er ikke lov å ta fra barn husværet sitt uten å gi de et annet alternativ. Det er iallefall hva vi så noen venner av oss slite med.

Det har jeg også hørt.
Men det er feil.

Nei det er det ikke. Det er ikke lov til å sette et barn på gaten. BV blir jo koblet inn og der har vi det andre alternativet.
Men da har jo utleier fremdeles lov å kaste ut en evt alenemor...

ORIGINAL: S_C

Er det ikke fryktelig vanskelig å kaste leigeboere ut, alenemødre el ikke?
Ikke i utgangspunktet, man må ha med i kontrakten at de kan kastes ut av namsmann etter en paragraf i tvangsfullbyrdelsesloven, men det må være ved mislighold og ikke to dagers forsinket leie her og der.

Litt usikker på hvor stort misligholdet må være.

Men fra man sender inn begjæring om fravikelse til noen blir kastet ut skal det ideelt sett ta 4-5 uker.
stemmer ikke jeg satt i klemma i 6mnd pga leietager ikke betalte selv om jeg gikk til namsmann og det helle, så jeg solgte til slutt helel boligen for å ungå noe mer problemmer. Sitter enda med 70.000kr utestående av de som leide[:@][:'(] som jeg aldri kommer til å se noe til

ORIGINAL: *Stella*

Å få kastet ut noen grunnet manglende betaling er ikke enkelt nei, alenemor eller ei. Det er uansett en lang prosess å få kastet ut noen grunnet manglende betaling.

OH yes!!!
Vi hadde leieboere som bodde gratis hos oss i nesten 9mnd [:@][:'(] De leide huset vårt
De lagte et sant helvete for hele økonomien vår [:'(]

Takket være svigers, fikk vi bo gratis hos de 1 år og spart opp masse penger

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

Man har lov til å kaste ut moren, men ikke ungen. Det er ikke lov å ta fra barn husværet sitt uten å gi de et annet alternativ. Det er iallefall hva vi så noen venner av oss slite med.

Det har jeg også hørt.
Men det er feil.

Nei det er det ikke. Det er ikke lov til å sette et barn på gaten. BV blir jo koblet inn og der har vi det andre alternativet.
Men da har jo utleier fremdeles lov å kaste ut en evt alenemor...

Ja men så kommer dette her med om de får lov til å skille mor og barn inni bildet. Det er en lang lang prosss. Seff er det LOV til å kaste ut en alenemor. Men de må finne et alternativ.Ikke de som kaster ut altså[8D]
Det er ikke noe namsmannen tar hensyn til.
Det er sånn "du har ti minutter på å komme deg ut, ta med det viktigste".

Mulig de skjønnsmessig vil la en alenemor få litt bedre tid da

Det der er bare tull!
Jeg har selv leid ut en leilighet til et par med to barn. De betalte ikke husleie på over et halvt år og etter mange advarsler og muligheter til å orden opp sendte jeg saken over til namsmann som tilslutt måte i møte med dette paret for å finne en løsning. De fikk en frist på to uker til å betale skyldig husleie, noe de ikke klarte. Da fikk de tilslutt beskjed om å flytte og måtte flytte hjem til den enes foreldre. Det er ikke sånn at de blir kastet ut på gata, de fikk flere muligheter til å prøve å ordne opp. Jeg gikk til advokat og krevde beløpet på skyldige husleier tilbake, og det fikk jeg. Vi inngikk en avtale om hvordan og hvor mye som skulle betales hver mnd.
Sørg for å ha en skikkelig kontrakt!

Ja men DRIT i namsmannen da![8D] Det er mange faktorer som spiller inn for å få kastet ut noen! Det er jo ikke han alene som går inn og spenner damen på gaten[8D]

Namsmannen (eller fullmektig) kommer med utleier eller prosessfullmektig og kaster ut.

Før det må leiekontrakten oppfylle vilkår for utkastelse, utleier må ha sendt varsel om utkastelse etter tvangsfullbyrdelsesloven paragraf 4-18, og deretter en begjæring som oppfyller vilkårene for den (uten at jeg er 100% sikker på hva som skal med).
Så vil saken gå sin gang, og om man har innsigelser eller klager vil det, om de er relevante, forlenge prosessen noe...

ORIGINAL: valsbu

Det der er bare tull!
Jeg har selv leid ut en leilighet til et par med to barn. De betalte ikke husleie på over et halvt år og etter mange advarsler og muligheter til å orden opp sendte jeg saken over til namsmann som tilslutt måte i møte med dette paret for å finne en løsning. De fikk en frist på to uker til å betale skyldig husleie, noe de ikke klarte. Da fikk de tilslutt beskjed om å flytte og måtte flytte hjem til den enes foreldre. Det er ikke sånn at de blir kastet ut på gata, de fikk flere muligheter til å prøve å ordne opp. Jeg gikk til advokat og krevde beløpet på skyldige husleier tilbake, og det fikk jeg. Vi inngikk en avtale om hvordan og hvor mye som skulle betales hver mnd.
Jepp! Sånn skal og bør det funke [:)]

Det der er bare tull!

Fikk du pengene dine tilbake?? Heldigen
Vi gjorde ikke.. Vi visste ikke hvordan vi skulle gå frem [&o] 
De skylder oss over 100.000 [:'(]
Men alt for sent å kreve noe nå.. De ble kasta ut i august 2008

Ja, jeg gjorde det. Saksøkte de for beløpet og da hadde de ikke så mange valg. Men jeg ville ikke ruinere de, så jeg gikk med på en avtale som de klarte å gjennomføre.
Men uansett, det var ikke mitt problem at de ikke klarte å gjøre opp for seg, så jeg syns egentlig ikke synd på de...[;)]

ORIGINAL: shiby

Det der er bare tull!

Er ikke sikkert det. Normal foreldelsesfrist er 3 år for forliksbehsndling, har dere fremdeles all dokumentasjon?

ORIGINAL: shiby

Det der er bare tull!

Er ikke sikkert det. Normal foreldelsesfrist er 3 år for forliksbehsndling, har dere fremdeles all dokumentasjon?

Ja, det er jeg 99% sikker på at vi har.. [:)]
Men hvordan går man frem?

Ja men DRIT i namsmannen da![8D] Det er mange faktorer som spiller inn for å få kastet ut noen! Det er jo ikke han alene som går inn og spenner damen på gaten[8D]

Namsmannen (eller fullmektig) kommer med utleier eller prosessfullmektig og kaster ut.

Før det må leiekontrakten oppfylle vilkår for utkastelse, utleier må ha sendt varsel om utkastelse etter tvangsfullbyrdelsesloven paragraf 4-18, og deretter en begjæring som oppfyller vilkårene for den (uten at jeg er 100% sikker på hva som skal med).
Så vil saken gå sin gang, og om man har innsigelser eller klager vil det, om de er relevante, forlenge prosessen noe...

Ja jeg vet jo det! Men det er en lengre prosess enn som så. Og som skrevet over her,så har man jo et alternativ når man har foreldre eller venner. Men de hiver deg jo ikke ut på gaten.
Nei, det er ikke lenger enn som så.
Om utleier gjør alt riktig så blir leietaker kastet ut, på gaten.

Ja jeg vet jo det! Men det er en lengre prosess enn som så. Og som skrevet over her,så har man jo et alternativ når man har foreldre eller venner. Men de hiver deg jo ikke ut på gaten.
Nei, det er ikke lenger enn som så.
Om utleier gjør alt riktig så blir leietaker kastet ut, på gaten.

Du ser vel at flertallet her sier at det ikke stemmer? Det er sikkert sånn det skal være,men det er ikke sånn det fungerer.
Men det er ikke nødvendigvis at det er noe feil med systemet... Det kan være kontrakten, utkastelsesvarsel, fravikelsesbegæring eller forhandliger imellom partene.
Loven kan ikke tolkes på så fryktelig mange måter.

Uansett om man har venner/ foreldre å bo hos/ ikke bo hos så er ikke det utleiers problem! De kan bli kastet på gaten ja, hvis ikke sosialkontoret har ordnet med bosted.

ORIGINAL: Spadame

Nei, men jeg tror det er sånn at man ikke bare kan kaste ut folk.
Der er en regel som sier at man ikke har lov å sette folk på gata, så om de ikke betaler, kan man ikke kaste de ut uten at de har et sted å gjøre av seg...
Onkelen min hadde leigeboere, som i over 6 mnd. ikke betalte for seg, uten at han kunne gjøre noe. Kjempe surt! [X(]
Jo man kan sette folk på gata, og de må ta kontakte sosialkontoret for midlertidig bosted.

Mamma sleit i evigheter med å få kasta ut en familie som hun leide ut huset vårt til. Ikke en gang med politiet med på døra fikk hun lov å kaste dem ut, til tross for manglende husleie å månedsvis, de huset en kriminell sønn som fylte huset med tyvegods og de selv dreiv med trygdesvindel. Mora bodde der liksom uten mannen men han bodde der allikevel. Greit nok, man kan ikke akkurat kaste folk ut pga trygdesvingdel, men det er jo en pekepinn for hva slags folk man har med å gjøre. Namsmann og alt var inne i bildet.

Da mamma endelig fikk dem ut satt vi igjen med nesten alt rotet deres, de hadde ødelagt tregulvet i huset siden de aldri vasket og de hadde en svær st bernhardshund som hadde ødelagt tapetet på ene soverommet hvor den oppholdt seg og loftsetasjen fløyt over av tyvegods. De hadde ikke betalt strømregningene sine så de hadde begynt å fyre med diverse ting i huset som gikk an å brenne, som hattehylle og diverse. De fikk flere frister for å komme å hente rotet sitt men kom aldri, mamma ga beskjed om at hun kom til å brenne alt om de ikke hentet det og slik ble det. De var vel og hentet noen småting til slutt om jeg ikke husker feil. Men poenget mitt er at det er ikke alltid bare bare å bli kvitt leieboere, er vel 3-4 år siden hun ble kvitt de nevnte, og hun har enda ikke fått alt de skylder henne. [>:] Skjønner egentlig at folk er skeptiske men en alenemor kan jo ha bedre økonomi enn en familie for den saks skyld.

Vet ikke hvor du har informasjonen din fra lissy, men noe stemmer ikke.

Med mindre du kan vise til konkret lovverk, som motsier hverandre i dette tilfelle, så velger jeg å forholde meg til det jeg har fått opplyst av en som kaster ut folk, innkludert alenemødre [;)]

Vet ikke hvor du har informasjonen din fra lissy, men noe stemmer ikke.

Med mindre du kan vise til konkret lovverk, som motsier hverandre i dette tilfelle, så velger jeg å forholde meg til det jeg har fått opplyst av en som kaster ut folk, innkludert alenemødre [;)]

Vel jeg ser jo her inne hvordan loven fungerer[;)] Og flertallet har slitt med å få satt folk på gaten,så du har helt rett. Noe stemmer ikke[;)]
Vel, hva med de flere hundre fravikelsene som går fint hver dag da?

Er jo ikke noe å skrike opp om det, og dermed legger man ikke merke til det heller [;)]

Møbler blir stående og registrert, tilfelle tvangssalg av løsøre.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du vil frem til nå..

Om man har gjort det forarbeidet man skal, så skal det ikke være en diger og komplisert prosess, nei.

Derfor er leiekontrakten et viktig dokument som må være riktig.

Om leietaker er en skikkelig kranglefant med gode argumenter vil saken selvsagt trekke ut i tid.

Back
Topp