Dere som ukeshandler..

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Hvordan planlegger dere uka?
Denne uka gikk jeg på med gode intensjoner, men oppdager jo hver gang at det er en handletur uten mål og mening.. har full fryser, fullt kjøleskap og stappfullt spiskammers... men det er allikevel tomt for smør og bleier - og jeg har ingen anelse om hva vi skal ha til middag.
Det økonomiske er en ting, men jeg er så sykt lei av å gå i butikken... :arghh::arghh:

Så. Hvordan angripe dette? Vis meg den typiske mandag/lørdag/onsdag/any day-lista di du som er flink og ikke går i butikken 2-3 ganger om dagen.. :bag::bag:

Vi bruker en handleliste-app (Out groceries), utrolig kjekt. Da legger vi til ting fortløpende ila uken etterhvert som vi ser vi går tom for ting. Vi har alltid en backup av varer det går mye av. Som i at vi alltid har en hvitost i reserve i kjøleskapet, og når vi har brukt opp den som er i bruk, tar vi frem reservehvitosten og skriver inn en ny hvitost på handlelisten.

Når vi tar den siste av en ting, så skrives det opp på handlelisten.

Vi planlegger middager for hele uken, og fører da også opp alt vi trenger på handlelisten. Mens vi ser i kjøleskapet hva vi har fra før, så vi ikke ender opp med å kjøpe når vi har rester som kan brukes opp i stedet.

Melk og brød og sånt vet vi jo fra erfaring hvor mye vi trenger for en uke, så det føres også opp.

Det hender vi har en fylle-på-handling med ferskvarer som frukt og grønt og sånt, men som regel klarer vi oss uten.

Jeg bruker notes på iPhone. Lager sånne kolonner med ukedag og hva vi skal spise den og den dagen.
Deretter skriver jeg ned hva vi trenger av ingredienser til hver middag jeg har planlagt.
Også skriver jeg ned andre frokost/lunsj ting vi trenger. Brød, frukt, pålegg, egg osv.
også til slutt skriver jeg ned andre ting vi trenger. Såper osv.

Hvis jeg ikke baker eller fryser ned brød osv så tar jeg meg en kjapp tur på butikken midt i uka for å fylle på ferskvarer, men sjeldent jeg trenger det.
Kaster sjeldent mat og bruker halvparten av pengene som vi brukte før vi begynte å planlegge

Har stor kjøl og frys i kjellern + vare hylle.
Lager middagsliste, skriver opp hva jeg trenger som jeg ikke har til disse middagene, ser også i frysen.
Har en liste over hvor mye melk, smør, pålegg, shampo, såpe, mel, havregryn og alt det andre jeg skal ha når det er fult.
Fyller ut hva som mangler.

Når jeg er ferdig med å handle roteres det som står der slik at det eldste kommer lengst frem i kjøleskap/hylle.

Vi har ikke mye skapplass på kjøkkenet og har et kjøleskap som er delt fryser/kjøleskap. Med andre ord har vi ikke hverken stor fryser eller kjøleskap.
Når vi ukeshandler blir det for fullt, uoversiktlig og større sjanse for at man bli gammelt eller ødelagt i klem.
Så vi har funnet ut at for oss fungerer 2 handler per uke mye bedre. Handler for 4 middager i første handel i starten av uka også for helga den andre handelen. Da bruker vi opp mer av det vi kjøper og tilpasser handel nummer 2 etter hva som er igjen i kjøleskapet av pålegg, frukt og grønt.
Men vi har måttet prøve litt for å finne ut hva vi bør kjøpe inn og hvor mye. Så bare bestem 1 til 2 handledager i uka, skriv liste og ta vare på listen. Når du igjen skal planlegge for kommende uke ser du hva som ikke fungerte sist. Ble det for få bleier feks, kjøper du heller en pakke ekstra i enste runde osv.
Vi baker brød selv, men ellers tror jeg vi måtte ha handlet 2 ganger i uka eller fryst ned. Et brød kjøpt på mandag er ikke nødvendigvis så fresht på søndagen.

Vi har lite fryseplass, så vi handler to ganger i uka. Skriver opp hva vi skal ha til middag og alt vi trenger til det. Prøver å passe inn slik at ting vi ikke bruker opp kan gå til en til middag den uken; en pakke rømme holder til både taco og nachos for eksempel. Hamstrer ting vi bruker mye av så jeg slipper å handle det hver uke, for eksempel bleier og barnemat som kan stå lenge. For ja det er kjedelig å gå på butikken, derfor synes jeg det er greit å ikke være der i evigheter når jeg først drar.
Innimellom har vi noen «tømme skapene dager». Da skal vi bruke opp alt vi har av middagsmat i skapene før vi handler nytt. Vi har redusert matutgiftene mye på denne måten.

Må forøvrig nevne at vi har et reserve-kjøleskap og høyt fryseskap i boden, samt et eget skap vi bruker til reserve-tørrvarer og sånt, ellers hadde det aldri gått å handle middager for en hel uke.

Og om vi skal lage en middag med ferskvarer som ikke holder seg fra handlingen til sent i uken, så legger vi heller den middagen tidlig i uken, eller har en fylle-på-handling. Vi kjøper ikke sopp om lørdagen som vi ikke skal bruke på fredagen, for eksempel. Middagene til torsdag/fredag pleier vi å planlegge sånn at det ikke er krise om vi må endre i planene, og unngår å måtte kaste mat om vi plutselig ikke får laget de middagene likevel.

Må forøvrig nevne at vi har et reserve-kjøleskap og høyt fryseskap i boden, samt et eget skap vi bruker til reserve-tørrvarer og sånt, ellers hadde det aldri gått å handle middager for en hel uke.

Og om vi skal lage en middag med ferskvarer som ikke holder seg fra handlingen til sent i uken, så legger vi heller den middagen tidlig i uken, eller har en fylle-på-handling. Vi kjøper ikke sopp om lørdagen som vi ikke skal bruke på fredagen, for eksempel. Middagene til torsdag/fredag pleier vi å planlegge sånn at det ikke er krise om vi må endre i planene, og unngår å måtte kaste mat om vi plutselig ikke får laget de middagene likevel.
Ganske likt som her da. Har bod i tilknytning til kjøkkenet med ekstra kjøleskap og stort fryseskap samt alt av tørrvarer/hermetikk.
Det kjipe å handle er jo grønnsaker. Jeg føler de råtner i samme øyeblikk jeg tar de ut av butikken :arghh:

Ganske likt som her da. Har bod i tilknytning til kjøkkenet med ekstra kjøleskap og stort fryseskap samt alt av tørrvarer/hermetikk.
Det kjipe å handle er jo grønnsaker. Jeg føler de råtner i samme øyeblikk jeg tar de ut av butikken :arghh:

Grønnsaker pleier gå greit, er verre med bananer og sånt.. Der er jeg Hun Rare, som står og plukker ut bananer fra flere klaser, så jeg har noen gule som kan spises i morgen, og noen skikkelig grønne som holder helt til fredagen igjen :p

Kanskje en idé å planlegge middager med frossengrønnsaker sent i uken? Eller gå for grønnsaker som ikke så lett råtner?

Grønnsaker pleier gå greit, er verre med bananer og sånt.. Der er jeg Hun Rare, som står og plukker ut bananer fra flere klaser, så jeg har noen gule som kan spises i morgen, og noen skikkelig grønne som holder helt til fredagen igjen :p

Kanskje en idé å planlegge middager med frossengrønnsaker sent i uken? Eller gå for grønnsaker som ikke så lett råtner?
Ja vi må bare skjerpe oss. Skal liksom spare opp til noen mnd med ulønna permisjon og da nytter det ikke med denne sløsingen. Og ikke orker jeg gå i butikken hele tiden heller :hungover:

Skriver opp Menyliste, Lørdag til Fredag, som henges opp på kjøleskapet. Handler på lørdag formiddag.
Ser igjennom hva jeg har i skapene når jeg skriver menyen og prøver å planlegge middager ut i fra ingredienser jeg har fra før. Skriver handlelisten samtidig med menyen. Til slutt fører jeg opp brød, melk, pålegg, egg, frukt, bleier og annet som jeg vet vi trenger i løpet av uka. Er så heldig at jeg har et ekstra kombikjøleskap i boden, så det som det ikke blir plass til i kjøleskapet på kjøkkenet kan jeg oppbevare der.
Holder oss til handlelisten når vi handler og lager den middagen som står på menyen for den aktuelle dagen.
Hender dog at vi må fylle på med pålegg, frukt og melk 1-2 ganger i uka, alt etter som hvor mye som går.

Bi har for liten plass til ukeshandling. Men mannen handler middag hver dag. Billigst når han gjør det fordi han aldri kjøper mer enn vi trenger og tenker seg godt om. Jeg er for flink til å finne ting vi skulle ha hatt

Vi handler 2-3 ganger i uken. Men vi handler for 3-4 dager om gangen. Det er fordi vi ikke har bil og det er langt til butikken. Så vi må dele det opp.
F eks på mandag var det: fiskegrateng, poteter, grønnsaker, brød (kjøper halvstekte som vi steker og har god holdbarhet, så kjøper 5-6 om gangen)
Kjøttdeig, hamburgerbrød, pommes frites,
Og en pizza.
Så kom bleier også da. Vi planlegger 3-4 middager og baserer oss på hva vi har i hus.

Sånn for å planlegge middager for hele uken/mange dager i slengen:

Vi bruker Trello, og har en egen tavle der vi kaller Mat. Der har vi lister med oppskrifter, en for hver "kategori", som kylling, fisk, osv. Så når vi skal lage ukesmenyen, er det lett å finne en middag fra oppskrifts-listene, og bare dra den inn på ønsket dag. Veldig greit når man ellers sliter med at man ikke kommer på annet enn tre-fire middager og de har man hatt fem ganger siste to ukene.. Nå har vi maaange middager av hver kategori som er lett å finne, uten å måtte belage oss på å huske på dem.

Jeg har oversikt over alt som er i fryseren, og legger til ukens handleliste med en gang jeg ser det er noe vi trenger. Lager ukesliste på middager for en uke hver lørdag morgen, og skriver ferdig handleliste. Går igjennom kjøleskap, tørrmat mens jeg lager listen. :)

Sånn for å planlegge middager for hele uken/mange dager i slengen:

Vi bruker Trello, og har en egen tavle der vi kaller Mat. Der har vi lister med oppskrifter, en for hver "kategori", som kylling, fisk, osv. Så når vi skal lage ukesmenyen, er det lett å finne en middag fra oppskrifts-listene, og bare dra den inn på ønsket dag. Veldig greit når man ellers sliter med at man ikke kommer på annet enn tre-fire middager og de har man hatt fem ganger siste to ukene.. Nå har vi maaange middager av hver kategori som er lett å finne, uten å måtte belage oss på å huske på dem.
Trello. Er det en app?

Stor forskjell på kvaliteten på grønnsaker i forskjellige butikker. Mulig å prøve en annen butikk?

Jeg går igjennom skuffer og skap ser hva vi har liggende og komplimenterer så vi får en middag:) da slipper vi smekkfulle frysere og kjøleskap. Skriver alltid opp på liste når det er liten igjen av noe.

Men på visse ting er jeg en hamster. Dopapir, mel, smør. Ting man MÅ ha, det kjøper jeg alltid flere av. Fotballag som selger sekker med dopapir, det elsker jeg!

Brød baker jeg selv:) prøver å bake hver søndag så har vi alltid liggende i fryseren.

Stor forskjell på kvaliteten på grønnsaker i forskjellige butikker. Mulig å prøve en annen butikk?
Har ikke så mye å velge i her dessverre. Men det har nok litt å si hvordan vi oppbevarer det hjemme og. Hiver bare alt i kjøleskapet :bag:

Back
Topp