Dere som ukeshandler..

Har ikke så mye å velge i her dessverre. Men det har nok litt å si hvordan vi oppbevarer det hjemme og. Hiver bare alt i kjøleskapet :bag:

Ta alt ut av plasten og bruk gjerne egne plastkasser i kjøleskapet om du har plass. Har en egen for gulrot, en annen for paprika, agurk osv. Løk og potet har jeg ikke i kjøleskap og for frukt kommer det litt an på hva det er. Men unngå plast, utenom på salat :)

Vi ukeshandler primært på obs, og bruker appen Mattilbud for å sjekke ukens tilbud. Bruker appen Cozi til å lage lister. Den tillater å dele listene inn i kategorier, og en kan krysse ut etterhvert.

- Handleliste (Alt vi skal handle).
Planlegger middager for to uker, og handler alt av tilbehør. Vi kjøper også inn nok brød, pålegg, frukt, melk o.l. Helgehandel pleier vi å ta utenom.

- Hva-vi-har-i-frysen-liste
En oppdatert liste over hva vi har i fryseren. Så vi slipper å stå på Coop og klø oss i hodet og lure på om vi har det eller det. For litt siden hadde vi plutselig fire wokblandinger i frysen :shifty: Unødvendig.

- Forbruksvarer / basisliste
Pasta, tacokrydder, egg, dopapir, håndsåpe o.l. Ting vi bruker mye av og alltid har i hus. Sjekker ift til hva vi skal ha til middagene, og generelt hva som snart er tomt av såper og diverse.

De to siste listene er mest til hjelp, slik at vi ikke kjøper for mye, og ting vi allerede har. Det er litt typisk oss å bli usikre når vi står i butikken. Etter vi trappet opp til handling for to uker av gangen meldte behovet seg for litt mer struktur ☺️ Har hatt en lei uvane med å kaste en del mat, og det jobbes det hardt med å unngå. En ting som har hjulpet har vært å kjøpe oppbevaringsbokser i glass fra ikea, en til hvitost og en til pålegg. Opplever at det holder seg mye ferskere enn i plast, og hvitosten har fått dobbel levetid hos oss etter vi begynte med det. Og hvitost er dyrt!

Ukeshandler ofte på dagtid tirs-tors om jeg har kvelds- eller nattevakter da.
Har matbod, fryseskap og kjølerom, så handler større kvanta av ting
(mel, hermetikk, frysevarer, tørrvarer) når det er tilbud. Ukeshandler på OBS, så blar gjennom kundeavisen og fører opp tilbudsvarer der er fornuftig å handle mye av.
Planlegger ca en uke om gangen, spørs når det ser ut som neste storhandel passer. Bruker Google Keep og fører ned fortløpende ila uka om det er noe vi snart er tomme for.

Det eneste jeg rutinemessig handler uten å sjekke er stort sett melk, kjøttpålegg, margarin, smør, bananer, yoghurt, brus, godteri og chips.

Der går i perioder om vi er flinke til å «lage opp» flere middager å ha i frysen, men om vi har lasagne eller typisk grytemat tar vi dette to av dagene i uka eller lager nok til å fryse ned en eller flere middager.
Prøver å være kvalitetsbevisst på kjøtt/grønt/fisk, men noe Findus må en vel akseptere i en travel hverdag. Kjøper ofte «husmerker» som Xtra, Coop og Änglamark, men ikke om det er åpenbare (erfarte) kvalitets-/smaksforskjeller.
Prøver å bake brød så vi alltid har noen i frysen.

Typiske ting som kjøpes i «bulk» er 3-for-99,- på kjøttdeig - kjøper da typisk 9pk, tar de ut av emballasjen, legger i brødpose og klemmer de flate før de fryses. Frossen Findus-fisk er det ofte 3-for2 eller 40% på. Makrell i tomat for 10,-stk (Stabburet) og moste tomater kjøpes det fort 20-40 stk i slengen av når det er kampanje.

Vi spiser stort sett godt og kjiper sjelden ned på kvalitet eller ferske grønnsaker. Spiser nesten ukentlig Salma eller tilsvarende. Kaster fremdeles for mye mat, spesielt salat og stangselleri samt noe middagsrester.
Sjekket i dag og ser at vi faktisk ligger an til å havne såvidt under SIFO-budsjettet for dagligvarer for 2020, jeg trodde egentlig vi lå noen tusen/mnd over.

Noen ting kjøper vi fast hver uke og de har jeg fast på lista. Jeg skriver alltid opp når jeg ser at vi er lite av noe. Planlegger hva jeg skal ha til middag 2-3 dager i uka som jeg kjøper inn og resten av uka bruker jeg det jeg har i fryseren fra før eller restemat i kjøleskapet.

bruker bare notat funksjonen på tlf til å skrive liste.

Vi setter oss ned lørdag etter frokost og planlegger middager og mat ellers for uka som kommer.
Skriver opp middager og tilbehør på ei blokk og skriver handleliste utifra den.

Tenker over og sjekker hva vi har i skap, fryser og kjøleskap mens vi holder på.

Så tenker vi over og planlegger pålegg for uka som kommer, om vi trenger noe.
Tenker over matpakker og hører med ungene om det er noe spesielt de vil ha i matpakka eller ellers.
Tenker også igjennom andre ting som Dopapir, Tørkerull, oppvaskpulver, vaskepulver osv.

Så handler en av oss for hele uka.

Er vi heldige, blir det rester igjen, sånn at vi kan ha en dag med restemat og sparer da en middag som vi kan føre over til neste uke.

Kommer sjelden hjem med noe annet enn det vi hadde på lista. Hender at vi må supplere med noe mot slutten av uka, og det er ikke alltid vi klarer finne på middag til fredagen, men da handler vi det fredagen på vei hjem fra jobb.

Vi sparer mye på å planlegge, både tid etter jobb og penger. Og er det sånn at vi ikke har lyst på pasta på mandag feks så kan vi bare ta en av de andre middagene vi har satt opp, for vi har jo det som trengs i hus. Selv om vi ofte planlegger middagene utifra ettermiddagens planer, om det er trening eller ikke på ungene eller møter på oss voksne. Og utifra når vi kommer hjem fra jobb. Vi er aldri hjemme til samme tid hver dag noen av oss.

Back
Topp