Dere som trener styrke.

En tråd i 'Helse og velvære' startet av Sylvanas, 16 Jun 2019.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Hvilken filosofi lever dere etter?
    Mange repetisjoner med lite vekt, 3 x 10 med mer vekt, 4 repetisjoner med høy vekt, eller noe helt annet? Jeg leser så mye rart. Noen sier at man kan få samme effekt med lite vekt om man gjør mange repetisjoner, men nå nylig leste jeg at en trener mente at man ikke hadde så god effekt om man ikke hadde så tunge vekter at man ikke klarte mer enn 4 på rad. Andre holder seg til 3 x 10. Den er vel egentlig ganske vanlig. Men hva gjør dere? Har dere prøvd ulike ting, og hva funket best?
     
  2. Kabakaba Elsker forumet Julegavene 2019

    3x10 er for vedlikehold og oppvarming. Skal du få større muskler må du ta maksløft, dvs 1x3. Da jeg trente styrke var det dette med maksløft som var gøy og utfordrende. Repetisjoner er kjeeeeedelig, men tok repetisjonene som oppvarming. På maks løfta jeg 40kg i knebøy. Som per definisjon er lite, men for meg var det stort. Da starta jeg økta med 20kg, 1x7, så 23kg 1x7, så 25 1x7 osv opp så langt jeg klarte. Gode pauser underveis med f.eks. andre øvelser, eller bytte på om man har treningspartner. Så det blir noen minutter mellom hver sett, og gjerne 5-10 minutter på det tyngste. Det var kun ved maksløft-trening at jeg klarte å gå opp i vekt og bli sterkere. Repetisjoner ala 3x10 kom jeg ingen vei med.
     
    • Liker Liker x 1
  3. Politifrue Juni12s sporty VIP

    Trener CrossFit, og varierer etter hva som er målet med treninga. Er det utholdende styrke, kjører vi mange repetisjoner. Er det maks kjører vi få. Ofte kjører vi 5 x 5. Altså 5 repetisjoner så tungt at vi såvidt klarer 5. Øker vektene mellom hver runde.
     
    • Liker Liker x 1
  4. Brooke Flørter med forumet

    Enig i det de andre sier her.
    Trener så tungt at jeg klarer 6-8 rep x 3, når jeg klarer flere enn 8 rep økes vekta. Har trent en del med en PT som gjorde det på denne måten og jeg fikk veldig gode resultater :)
     
    • Liker Liker x 1
  5. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Kjekt å høre deres erfaring :)
    Høres ut som jeg må kjøpe nye manualer etter hvert. Akkurat nå trener jeg uten. Men jeg liker å variere litt, så når jeg vil bruke manualer igjen så må jeg ha noe tyngre. De tyngste jeg har kan jeg forholdsvis lett ta 20 repetisjoner av, men jeg har ikke hatt fokus på at det skal være så tungt som mulig pga mye spenningshodepine. Nå føler jeg derimot at tiden begynner å bli moden for nye utfordringer.
     
    • Liker Liker x 1
  6. Kabakaba Elsker forumet Julegavene 2019

    Jeg digger slyngetrening også. Om du har en god bjelke du kan feste de i, så kan du øke motstanden ved egen kroppsvekt, rett og slett, og du kan ta øvelser for hele kroppen i slynger. Og pilates, da trenger du kun en matte. Men mye god styrketrening i pilates, mest kjernemuskulatur da.
     
    • Liker Liker x 1
  7. Trultemor1 Elsker forumet Assistert-jentene

    Jeg tar som oftest maks 8 rep og 3-4 sett pr øvelse. Hater flere repetisjoner :hilarious:. Men noen ganger bare for å tyne musklene helt, så tar jeg flere repetisjoner. Altså da må jeg gå ned på vekten litt etter litt for å klare øvelsen :p
     
  8. Mekanikerfrue Glad i forumet Januarlykke 2020

    Trener etter programene til Silje Mariella.
    Hun har flere typ program etter hva du ønsker oppnå :)
     
    • Liker Liker x 1
  9. Sylvanas Forumet er livet Himmelbarn Sommerfuglene 2017

    Er hun på YouTube? Jeg trener til ei på YouTube nå uten vekter. Da er fokuset på hvordan man beveger seg og å bruke kroppen sin som eneste motstand.
     
  10. Mekanikerfrue Glad i forumet Januarlykke 2020

    Nei eller jo men kun via programene sine.
    Jeg har kjøpt flere av de og syns de er supre å trene til både som gravid og ikke.
     
    • Liker Liker x 1

Del denne siden